Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WH-FP-W-MNJPJO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego
Jednostka: Instytutu Filologii Polskiej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FP2g_W05, FP2g_U05, FP2g_K04

Skrócony opis:

Cel przedmiotu stanowi wstępne przygotowanie studentów do pracy w charakterze nauczyciela języka polskiego jako obcego. Problematyka zajęć obejmuje podstawowe zagadnienia związane z metodyką nauczania języka polskiego jako obcego, tj. metody nauczania: wymowy i intonacji, pisowni, słownictwa oraz gramatyki. W trakcie kursu student zdobywa wiedzę z zakresu nauczania i rozwijania następujących sprawności językowych: rozumienie ze słuchu, mówienie, czytanie oraz pisanie. Zapoznaje się z podręcznikami do nauczania języka polskiego jako obcego oraz z różnorodnymi typami ćwiczeń językowych, poznaje różnorodne strategie metodyczne oraz metodę przyjętą przez Szkołę Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców UKSW.

Pełny opis:

Student z założenia powinien być po specjalizacji pedagogicznej. Dodatkowo znajomość zagadnień z kultury języka polskiego, własne doświadczenie studenta jako osoby uczącej się języka obcego oraz znajomość gramatyki opisowej języka polskiego stanowią znaczące ułatwienie dla studenta w opanowaniu zagadnień metodyki nauczania języka polskiego jako obcego.

Program zajęć obejmuje 15 zagadnień, podzielonych na trzy grupy. Pierwsza grupa obejmuje problemy nauczania języków obcych. Studenci zapoznają się z zasadami przygotowywania kursu językowego: opracowywaniem programu oraz metody, wyborem materiałów dydaktycznych, doborem treści.

Poznają metody nauczania języków obcych: bezpośrednią, gramatyczno-tłumaczeniową, audiolingwalną, kognitywną, metodę reagowania całym ciałem (TPR), metodę naturalną, sugestopedię, podejście komunikacyjne, różnorodne metody niekonwencjonalne itp.

Dowiedzą się, wg jakich metod nauczać języka obcego w różnych grupach wiekowych – jak układać programy, jakie metody wykorzystywać, w jaki sposób motywować poszczególne grupy wiekowe, jakie zainteresowania właściwe są dla dzieci, a jakie dla młodzieży i dorosłych.

Druga grupa zagadnień związana jest bezpośrednio z nauczaniem języka polskiego jako obcego.

Studenci dowiedzą się, jak planować lekcje i przygotowywać materiały. Zaznajomią się z formami pracy w klasie (interakcje), pracą w grupach, pracą w parach. Dowiedzą się, jak zarządzać czasem przeznaczonym na zajęcia i jak przekazywać uczniom tzw. feedback, czyli opinię o postępach w nauce.

W dalszej części kursu zapoznają się z metodyką nauczania poszczególnych sprawności językowych:

- nauczaniem wymowy (problematyka: metody oraz techniki, wymowa a zapis, korygowanie wymowy uczących się, materiały dostępne do nauki wymowy);

- nauczaniem słownictwa (problematyka: metody oraz techniki, jakiego słownictwa uczyć, prezentowanie oraz zapamiętywanie słownictwa, testowanie znajomości leksyki);

- nauczaniem gramatyki (problematyka: metody oraz techniki, czym jest gramatyka, terminy gramatyczne (uczyć czy nie uczyć), miejsce gramatyki w procesie dydaktycznym, prezentowanie i wyjaśnianie zagadnień gramatycznych);

- ćwiczeniem sprawności słuchania (problematyka: czym jest umiejętność słuchania, jak dobierać materiały dydaktyczne, problemy uczących się, metody oraz techniki);

- ćwiczeniem sprawności mówienia (problematyka: jak osiągnąć sukces w mówieniu, dobór tematów i zadań, interakcje językowe, metody i techniki nauczania umiejętności mówienia);

- ćwiczeniem umiejętności czytania (problematyka: jak czytać, od czego zacząć, metody oraz techniki czytania, doskonalenie umiejętności czytania, czytanie w grupach zaawansowanych);

- ćwiczeniem umiejętności pisania (problematyka: pisanie kontra mówienie – co jest ważniejsze, metody oraz techniki nauki pisania, stymulowanie kursantów do pisania).

Studenci przyswoją także problematykę błędów językowych, popełnianych przez osoby uczące się języka polskiego jako obcego (czym jest błąd, rodzaje błędów, najczęstsze błędy popełniane przez osoby uczące się języka polskiego jako obcego).

Podczas kursu studenci dowiedzą się, jak kontrolować wyniki nauczania, poznają funkcje i typy kontroli, zapoznają się z systemem wystawiania ocen.

Trzecia grupa zagadnień obejmuje kwestie pośrednio związane z nauczaniem języka polskiego jako obcego. Studenci nauczą się wykorzystywać multimedia w dydaktyce języka polskiego jako obcego oraz wprowadzać zagadnienia z kultury polskiej do dydaktyki języka polskiego jako obcego.

Zaliczenie:

Do egzaminu student podchodzi z gotową prezentacją multimedialną. Lista tematów do wyboru:

1. Podejście komunikacyjne w nauczaniu.

2. Jak nauczać języka polskiego bez wspierania się językami obcymi.

3. Prezentacja dostępnych na rynku materiałów.

4. Wykorzystanie ilustracji, filmów, piosenek do prowadzenia zajęć.

5. Metody, które sprawiają, że słownictwo jest lepiej zapamiętywane przez uczniów.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

student zna i rozumie na poziomie zaawansowanym terminologię używaną w metodyce nauczania jpjo,

-zna wymagania programowe na poziom podstawowy (A1, A2),

-umie opracować samodzielnie program na poziom podstawowy oraz modyfikować inne dostępne programy na tym poziomie,

-wie, jak od początku uczyć tylko po polsku, tzn. jak prowadzić zajęcia metodą komunikacyjną (wprowadzać materiał leksykalny i gramatyczny) bez używania języka obcego jako pośrednika,

-zna zakres użycia poszczególnych przypadków, umie wprowadzać je w sposób funkcjonalny,

- umie pracować metodą komunikacyjną, wykorzystywać gry i zabawy na lekcji jpjo,

-potrafi napisać konspekt, dobrać formy pracy do zaplanowanej lekcji, określić cele lekcji (językowe i pozajęzykowe - czyli cywilizacyjno-kulturowe), stworzyć karty pracy i pomoce dydaktyczne, układać różne typy zadań na poszczególne poziomy itp.

-potrafi dokonać ewaluacji pracy studenta i własnej,

- ma świadomość poziomu swojej wiedzy i krytycznie analizuje swoje kompetencje zawodowe w zakresie nauczania jpjo - rozumie potrzebę podnoszenia swoich kwalifikacji przez całe życie, posiada umiejętność integrowania i wykorzystywania w nauczaniu jpjo wiedzy z różnych dyscyplin (np. językoznawstwa, literaturoznawstwa, kulturoznawstwa, religii, psychologii);

30 godzin - udział w zajęciach

15 godzin - przygotowanie do zajęć

15 godzin - samodzielna lektura

15 godzin - przygotowanie prac zaliczeniowych

75 godzin=3 punkty ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)