Wprowadzenie w tradycję (współczesność wobec Młodej Polski)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WH-FP-WWT.2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie w tradycję (współczesność wobec Młodej Polski) |
Jednostka: | Instytutu Filologii Polskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | wiedza: FP2 _W01; FP2_W08; FP2_W11; umiejętności: FP2_U01; FP2_U07; FP2_U11; kompetencje społeczne: FP2_K01; FP2_K06 |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę ciągłości myśli, idei, świadomości artystycznej i kulturowej między przełomem XIX i XX wieku oraz XX i XXI wiekiem. Spojrzenie na literaturę końca XIX w. (interpretowaną w szerokim kontekście świadomości kulturowej) jako obecną we współczesności oraz tworzącą istotny punkt odniesienia dla współczesnej kulturowej tożsamości pozwala na sfunkcjonalizowanie wiedzy o historii literatury ubiegłego wieku, zwrócenie uwagi na znaczenie dokonań tejże literatury w kształtowaniu aktualnego oblicza świata. |
Pełny opis: |
Analizie poddawane są utwory najbardziej reprezentatywne dla problemu relacji między współczesnością a tradycją literacką Młodej Polski. Ich interpretacja pozwala na opisanie sposobu obecności młodopolskiej biografii kulturowej w świadomości modernizmu i postmodernizmu. Pozwala na uchwycenie wielości i różnorodności nawiązań literatury współczesnej do twórczości młodopolskiego pokolenia - twórczości, która stała się zarówno obszarem autonomizowania się idei i postaw współczesnych pisarzy (Młoda Polska jako obszar rewizji), jak i przestrzenią utwierdzania się w kulturowej tożsamości oraz przestrzenią szeroko pojętych odniesień w refleksji o najważniejszych doświadczeniach dwudziestowiecznej kultury (np. o problemach wzorców i stereotypów kulturowych oraz ich roli w modelowaniu obrazu świata; zagadnieniach kryzysu słowa i miejsca języka w kulturze; kwestiach związanych z psychologicznymi konsekwencjami udziału człowieka w historii). Metody oceny: kolokwium ustne |
Literatura: | |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student potrafi rozpoznać zagadnienie relacji między literaturą współczesną a tradycją literacką Młodej Polski w dużej mierze jako problematyką dialogu wewnątrzepokowego, ujawniajacego sie w obrębie modernistycznej i postmodernistycznej formacji kulturowej i pozwalającego na odniesienie najważniejszych dylematów artystycznych XX i XXI wieku do przestrzeni ich kształtowania się na przełomie XIX i XX w. Potrafi wskazać podstawowe wątki literackiego dialogu współczesności z tradycją z przełomu XIX i XX wieku., przebiegającego zgodnie z ideowymi i estetycznymi nurtami modernizmu oraz postmodernizmu oraz ujawniającego się w róznorodnych formach. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.