KN-Dydaktyka akademicka. Nowoczesne metody i techniki prowadzenia zajęć
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-DA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | KN-Dydaktyka akademicka. Nowoczesne metody i techniki prowadzenia zajęć |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | W_01, W_02, U_01, U_02, K_01, K_02 |
Skrócony opis: |
Wykłady z dydaktyki akademickiej dzielą się na dwie części. W pierwszej za pomocą dwóch triad: doświadczenie-wiedza-nauka i uczenie się-nauczanie-praca dydaktyczna zostanie zaprezentowany główny problem kształcenia (nie tylko na poziomie uniwersyteckim). Przedmiotem analiz będą w szczególności koncepcje wybranych teoretyków nauki, takich jak Platon, Arystoteles, Bacon, Kant, Husserl, Popper, Gadamer. Druga część będzie miała charakter bardziej praktyczny. Uczestnicy wykładów zostaną zapoznani ze współczesnymi metodami i technikami pracy dydaktycznej w uczelni wyższej. |
Pełny opis: |
Wykłady z dydaktyki akademickiej dzielą się na dwie części. W pierwszej za pomocą dwóch triad: doświadczenie-wiedza-nauka i uczenie się-nauczanie-praca dydaktyczna zostanie zaprezentowany główny problem kształcenia (nie tylko na poziomie uniwersyteckim). Przedmiotem analiz będą w szczególności koncepcje wybranych teoretyków nauki, takich jak Platon, Arystoteles, Bacon, Kant, Husserl, Popper, Gadamer. Druga część będzie miała charakter bardziej praktyczny. Uczestnicy wykładów zostaną zapoznani ze współczesnymi metodami i technikami pracy dydaktycznej w uczelni wyższej. Cele wykładu: - rozpoznawanie związków zachodzących między doświadczeniem-wiedzą-nauką a nauczaniem-uczeniem się-pracą dydaktyczną, - identyfikowanie zróżnicowanych form wiedzy i paradygmatów nauki, - poznanie związku zachodzącego między metodą, przedmiotem, formą wiedzy i pracą dydaktyczną, - analizowanie kształcenia według stopni nauczania i uczenia się, - krytyczne reflektowanie zależności między wiedzą a kompetencjami, - opracowywanie przedmiotowego programu kształcenia (karty przedmiotu/sylabusa) i planu dydaktycznego, - poznanie technik dydaktycznych prezentowania, sprawdzania, ocenianie i ewaluacji zajęć, - nabycie niektórych praktycznych umiejętności pracy dydaktycznej ze studentami (np. praca na platformie e-learningowej). Wykaz zagadnień, które zostaną podjęte na wykładzie: - zależności między doświadczeniem-wiedzą-nauką a nauczaniem-uczeniem się-pracą dydaktyczną na podstawie idei starożytnej paidei (Sokrates, Platon, Arystoteles), - od antycznego doświadczenia-wiedzy-nauczania do nowożytnego programu wiedzy jako władzy i hipotetyczno-eksperymentalnej wykładni doświadczenia u Rousseau i Kanta, - zróżnicowane formy doświadczenia i wiedzy w dwudziestowiecznych koncepcjach nauki: hermeneutyka, racjonalizm krytyczny, fenomenologia, transcendentalizm, pragmatyzm, - pedagogiczne koncepcje kształcenia wychowującego. Stopnie nauczania i uczenia się, metody nauczania, zależność między wiedzą a kompetencjami, pluralizm form wiedzy, - cele kształcenia i ich operacjonalizacja. Kształcenie jako proces. Planowanie w edukacji. Program i plan kształcenia, - Krajowe Ramy Kwalifikacji w edukacji akademickiej (wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne), - metody i techniki dydaktyczne. Nowoczesne media w edukacji uniwersyteckiej, - metoda projektów, - sprawdzanie i ocenianie osiągnięć edukacyjnych. Określanie poziomów wymagań i kryteriów oceniania, - Uniwersytet Klasy Światowej w Polsce. |
Literatura: |
Platon, Państwo, przeł. W. Witwicki, ks. VII 514a – 521b, Wydawnictwo AKME, Warszawa 1990, s. 358-370. Platon, Menon, przeł. W. Witwicki, [w:] tenże, Dialogi, t. I, 79d 1 – 86c 4; 96b 7 – 100c 3, Wydawnictwo Antyk, Kęty 1999, s. 473-483; s. 496-502. Arystoteles, Metafizyka, przeł. T. Żeleźnik, t. I, ks. 1 980a – 983a (s. 2-19), Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 1996 i tenże, Fizyka, tłum. K. Leśniak, ks. 1 184 a-b, 189b-190b, ks. 2 192b, 194b-195a, [w:] tenże, Dzieła wszystkie, t. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003. F. Bacon, Novum organon scientiarum, przeł. J. Wikarjak, Przedmowa i ks. I (aforyzmy: I-XLIV, CXXVII-CXXIX), PWN, Warszawa 1955, s. 49-55; s. 57-69. J.J. Rousseau, Emil, czyli o wychowaniu, tłum. W. Husarski, Przedmowa, ks. II (fragmenty), Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo PAN, Wrocław 1955. I. Kant, Krytyka czystego rozumu, tłum. R. Ingarden, t. I, Przedmowa do drugiego wydania, B XII-XIV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1957, s. 26-32 oraz tenże, O pedagogice, tłum. D. Sztobryn, Wydawnictwo Dajas, Łódź 1999, s. 46-54. K.R. Popper, Logika odkrycia naukowego, przeł. U. Niklas, r. I § 1, § 3, § 6, r. III wstęp, r. V § 28, § 30, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002. E. Husserl, Kryzys nowożytnej nauki. . H.-G. Gadamer, Prawda i metoda, przeł. B. Baran, cz. II r. 2 A a, B d; r. 3 A-B, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004, s. 367-375, s. 412-419, s. 465-487 (fragmenty). J. Habermas, Technika i nauka jako „ideologia”, tłum. M. Łukaszewicz, [w:] Czy kryzys w socjologii?, red. J. Szacki, Czytelnik, Warszawa 1977, s. 342-395 (fragmenty). J.F. Herbart, Pedagogika ogólna wywiedziona z celu wychowania, tłum. T. Stera, ks. II r. 1, r. 4 pkt. 1, 6, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2007, s. 58-63; s. 71-77; s. 121-127. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007. M.S. Szymański, O metodzie projektów, Warszawa 2000. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - zna podstawowe pojęcia dydaktyczne i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, - rozumie i wyjaśnia elementy składowe procesu nauczania i uczenia i jego wielorakie uwarunkowania. Umiejętności W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi działaniami w obszarze kształcenia akademickiego, - umie ustrukturyzować proces dydaktyczny, zaprojektować jego przebieg i poddać krytycznej ocenie, - potrafi dokonywać analizy własnych działań dydaktycznych, wskazywać obszary wymagające modyfikacji, wdrażać działania innowacyjne. Kompetencje społeczne W wyniku przeprowadzonych zajęć student: - jest przekonany o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań edukacyjnych w odniesieniu do osób nie w pełni sprawnych i ich środowiska, - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; - wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych profesjonalnych działań zawodowych, - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy przez systematyczną obecność na zajęciach i wykonywanie zleconych zadań, współpracuje z innymi przy projektowaniu i wykonywaniu czynności dydaktycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody nauczania: - wykład konwersatoryjny, - wykład problemowy, - blended learning, - analiza i interpretacja tekstów źródłowych, - prezentacja z wykorzystaniem środków multimedialnych. Metody sprawdzania: - prowadzona będzie lista obecności na wykładach. Warunkiem przystąpienia do egzaminu końcowego jest obecność na co najmniej połowie wykładów. Za pełną frekwencję przewidziany jest bonus w formie 0,5 stopnia, - dyskusja, - testy zaliczeniowe, - esej, - egzamin ustny. Kryteria oceniania: 5.0 (bardzo dobry) Student: - ma pogłębioną wiedzę na temat procesu nauczania i uczenia się, - porównuje teorie wyjaśniające zależności między doświadczeniem-wiedzą-nauką a uczeniem się-nauczaniem-pracą dydaktyczną, - rozwiązuje problemy dydaktyczne, - przewiduje konsekwencje własnych i cudzych czynności dydaktycznych, - inicjuje współpracę w grupie, - uczestniczył w co najmniej 90% wykładów. 4.0 (dobry) Student: - ma ugruntowaną wiedzę na temat procesu nauczania i uczenia się oraz jego determinantów, - charakteryzuje cele i efekty nauczania i uczenia się, - projektuje własne działanie dydaktyczne, - projektuje własne działanie dydaktyczne i potrafi je profesjonalnie uzasadnić, - koordynuje współpracę przy wykonywaniu zleconych zadań, - uczestniczył w co najmniej 70% wykładów. 3,0 (dostateczny) Student: - zna podstawowe pojęcia i teorie wyjaśniające proces nauczania i uczenia się, - charakteryzuje uwarunkowania, cele i efekty kształcenia, - właściwie dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do treści kształcenia, - projektuje własne działanie dydaktyczne, - współpracuje z innymi w realizacji zleconych zadań, - uczestniczył w co najmniej 50% wykładów. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.