General didactics
General data
Course ID: | SP-DO |
Erasmus code / ISCED: |
(unknown)
/
(0111) Education science
|
Course title: | General didactics |
Name in Polish: | KN-Dydaktyka ogólna |
Organizational unit: | Study of Pedagogics |
Course groups: |
(in Polish) Przygotowanie dydaktyczne (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Short description: |
(in Polish) Ogólne zagadnienia związane z historią dydaktyki. Przedstawienie rozwoju systemów edukacyjnych oraz podstawowych terminów związanych z procesem dydaktycznym. Omówienie współczesnych metod dydaktycznych oraz aktualnych teorii odnoszących się do procesu kształcenia. |
Full description: |
(in Polish) Ogólne zagadnienia związane z historią dydaktyki. Przedstawienie rozwoju systemów edukacyjnych oraz podstawowych terminów związanych z procesem dydaktycznym. Omówienie współczesnych metod dydaktycznych oraz aktualnych teorii odnoszących się do procesu kształcenia. Zakres tematów: Dydaktyka ogólna – jako subdyscyplina pedagogiki i jej związki z innymi naukami i dyscyplinami. Systemy dydaktyczne. Cele kształcenia, klasyfikacja celów. Wartości i cele kształcenia. Czynniki wpływające na rozwój ucznia w procesach dydaktycznych. Podstawa programowa we współczesnej polskiej szkole. Style uczenia się i wpływ na jakość prezentowanej wiedzy. Tradycyjne i nowoczesne formy prezentacji składowe metod kształcenia. Nowoczesne i tradycyjne środki dydaktyczne. Metody aktywizujące w dydaktyce akademickiej. Multimedialne formy egzekwowania nabytej wiedzy. Personalizacja kształcenia, UDL. |
Bibliography: |
(in Polish) Bubak-Woźniakiewicz, K. Style nauczania i uczenia się – psychologia kształcenia. Bohtuć, P. Konstruktywizm w e-edukacji oraz jego krytyka Czekaj, K & Skierska-Pięta. Innowacje i technologie informacyjne przyszłością nowoczesnej edukacji. Kupisiewicz, Cz. Dydaktyka ogólna Meger, L. Nowe narzęazia eaukacyjne w sieciach społecznościowych. Okoń, W. Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Sysło, M. Technologie szansą dla personalizacji kształcenia. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty kształcenia jakie nabędzie student po zaliczeniu przedmiotu w zakresie: wiedzy: student ma wiedzę związaną z historią i stanem aktualnym systemów edukacyjnych, potrafi określić i uzasadnić cele oraz treści kształcenia, potrafi wymienić i opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, zna możliwości platformy edukacyjnej, rozumie zależność między metodami i środkami pracy dydaktycznej, wie czym są metody kształcenia oraz środki dydaktyczne. umiejętności: potrafi ocenić najefektywniejsze sposoby przyswajania wiedzy przez uczniów, potrafi dobrać odpowiednie środki dydaktyczne, wspiera studentów w rozwijaniu umiejętności wspólnego zdobywania i przyswajania wiedzy, wie, jak przygotować i zaprezentować informację w wielorakich formatach. kompetencji społecznych: rozumie zasadność nieustannego samodoskonalenia się w zawodzie nauczyciela, potrafi pracować w zespole w celu wspólnego planowania zadań dydaktycznych i pogłębiania wiedzy własnej i innych członków zespołu, ma zrozumienie działań dydaktycznych i umiejętnie je wdraża. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania (Określenie poziomu osiągniecia - wg skali ocen - założonych dla przedmiotu efektów kształcenia; opis składowych oceny końcowej): 5.0 (bardzo dobra) - student ma pogłębioną wiedzę związaną z aktualnymi metodami i . technikami dydaktycznymi, bardzo dobrze rozumie cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi dokładnie i jasno opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, inicjuje pracę w zespole i jest jej liderem, aktywnie i merytorycznie uczestniczy w 80% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 90% 4.0 (dobra) - student ma dobrą wiedzę związaną z aktualnymi metodami i technikami dydaktycznymi, dobrze rozumie cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi opisać różne formy prezentacji wiedzy, zna kilka współczesnych technik weryfikacji wiedzy, wspiera pracę w zespole i czynnie pomaga liderowi, aktywnie i ** merytorycznie uczestniczy w 70% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 70%. 3.0 (dostateczna) - student ma podstawową wiedzę związaną z aktualnymi metodami i technikami dydaktycznymi, wie czym są cele i treści kształcenia, oraz wie, jak korzystać z programów nauczania, potrafi wymienić różne formy prezentacji wiedzy, zna współczesne techniki weryfikacji wiedzy, uczestniczy w pracach w zespole, uczestniczy w 60% wykładów i zaliczy kolokwium na min. 60%. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Jarosław Wiazowski | |
Group instructors: | Jarosław Wiazowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Jarosław Wiazowski | |
Group instructors: | Jarosław Wiazowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Go to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki | |
Group instructors: | Zbigniew Babicki | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (in progress)
Time span: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Aleksandra Kulpa-Puczyńska | |
Group instructors: | Aleksandra Kulpa-Puczyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Planowany godzinowy nakład pracy: 2 punkty ECTS razy 25/30h - godziny kontaktowe, udział w dyskusji podczas zajęć–30h; - zadanie zespołowe, prezentacja tematu, materiałów - 13h; - przygotowanie do egzaminu, studiowanie literatury – 15h; - konsultacje z Prowadzącą zajęcia (także zdalne) - 2h. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W cyklu zajęć 2024/25: Celem wykładów jest przygotowanie do pracy pedagogicznej: zapoznanie Osób studiujących z terminologią dydaktyczną, koncepcjami dotyczącymi nauczania i uczenia się szkolnego, w tym celami kształcenia, planowaniem działań edukacyjnych, wybranymi metodami pracy pedagogicznej, formami i środkami dydaktycznymi oraz sposobami sprawdzania i oceniania osiągnięć edukacyjnych. Osoby uczestniczące w zajęciach potrafią także skutecznie porozumiewać się w grupie wykorzystując różne źródła wiedzy oraz techniki komunikacyjne, prezentując opinie np. podczas proponowanych zadań i rodzajów dyskusji związanych z analizowaną problematyką, łączyć wiedzę teoretyczną z doświadczeniami edukacyjnymi, budując nowoczesny warsztat pracy nauczyciela/nauczycielki. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.