Filozoficzne podstawy etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KSP-E-FPE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozoficzne podstawy etyki |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EN_W01, EN_U02, EN_K01 |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia: 1) wiedza: student określa czym jest etyka jako wiedza filozoficzna, określa specyfikę specyfikę personalistycznego podejścia w filozofii i etyce; 2) umiejętności: student nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy filozoficzne i etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach; 3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę filozoficzną i etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: specyfika ujęcia filozoficznego, podstawowe kategorie filozoficzne: istnienie, realność, przedmiot, podmiot, zagadnienie prawdy, człowiek, osoba, jednostka, indywidualność, zagadnienie poznania, istnienie i poznawanie wartości, problem wolności, słowo; Metody oceny: elementy oceny - aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów); - umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego; - pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień filozoficznych. |
Literatura: |
LITERATURA Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983 Hans Urs von Balthasar, Prawda jest symfoniczna, W drodze, Poznan 1998 Bocheński Józef M, Ku filozoficznemu myśleniu, Pax, Warszawa 1986. W. Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003 W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009 Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008 Harry Gordon Frankfurt, O wciskaniu kitu, Czuły barbarzyńca, Warszawa 2008 Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009 Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007 Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005 Kasprzyk L. Węgrzecki, Wprowadzenie do filozofii. PWN, Warszawa 1983 L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 Krąpiec M. A., Kamiński S., Zdybicka Z. [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996. Krąpiec M. A., Ja - człowiek, Lublin 1991 J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017 Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962 C. L. Lewis, Podział ostateczny, Media Rodzina, Poznań 2005 Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, A. Podsiad, Z. Więckowski (red.), IW Pax, Warszawa 1983 Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983 Josef Pieper, W obronie filozofii, IW Pax, Warszawa1985 Platon, Obrona Sokratesa R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005 R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000 W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011. W. Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2020 Stepień A.B., Elementy do filozofii, RW KUL, Lublin 1980 T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24 Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993 Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979 K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982; K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983; J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: wiedza - w pogłębiony sposób charakteryzuje filozoficzne koncepcje człowieka (EN_W01) - zna i objaśnia klasyczną koncepcję osoby (EN_W01) - wyjaśnia pojęcie godności człowieka i wskazuje jej teoretyczne podstawy (EN_W01) - określa uwarunkowania i zależności między głównymi elementami ludzkiego działania (EN_W01) umiejętności - potrafi wskazać i uzasadnić filozoficzne źródła i zależności wiedzy etycznej (EN_U02) kompetencje społeczne - jest gotowy do wnikliwej i krytycznej oceny stanowisk i poglądów etycznych (EN_K01) ECTS liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.) wykłady - 12 godz. ćwiczenia - 8 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 35 godz. przygotowanie do kolokwium - 25 godz. suma godzin - 80 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia dyskusji; - zdolność krytycznej lektury tekstów filozoficznych i etycznych; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii filozoficznej; nie rozumie specyficznego charakteru filozofii i etyki; nie potrafi analizować problemów filozoficznych i moralnych ani dyskutować ich; dostateczna (3) - zna częściowo terminologię filozoficzną etyczną; rozumie specyfikę filozofii, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów filozoficznych i etycznych; dobra (4) - zna terminologię filozoficzną, rozumie specyfikę filozofii i etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy filozoficzne i moralne; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów filozoficznych i moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych i moralnych. Ocena końcowa - aktywność studenta - sprawdzian wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Link do zespołu https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aZhbspcjrrypxhLN6sytnVJvUgpjzlsUNbH6yO4cHxpE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a47f644a-f8a2-48ba-b043-26fb4f8347ad&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 kod zespołu mh5kb2n Kod zespołu |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
SO CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 8 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.