Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozoficzne podstawy etyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: SP-KSP-E-FPE
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozoficzne podstawy etyki
Jednostka: Studium Pedagogizacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

EN_W01, EN_U02, EN_K01

Skrócony opis:

Efekty kształcenia:

1) wiedza: student określa czym jest etyka jako wiedza filozoficzna, określa specyfikę specyfikę personalistycznego podejścia w filozofii i etyce;

2) umiejętności: student nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy filozoficzne i etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach;

3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę filozoficzną i etyczną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej.

Pełny opis:

Treści merytoryczne: specyfika ujęcia filozoficznego, podstawowe kategorie filozoficzne: istnienie, realność, przedmiot, podmiot, zagadnienie prawdy, człowiek, osoba, jednostka, indywidualność, zagadnienie poznania, istnienie i poznawanie wartości, problem wolności, słowo;

Metody oceny: elementy oceny

- aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów);

- umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego;

- pisemny sprawdzian wiedzy i rozumienia zagadnień filozoficznych.

Literatura:

LITERATURA

Ajdukiewicz K., Zagadnienia i kierunki filozofii, Czytelnik, Warszawa 1983

Hans Urs von Balthasar, Prawda jest symfoniczna, W drodze, Poznan 1998

Bocheński Józef M, Ku filozoficznemu myśleniu, Pax, Warszawa 1986.

W. Chudy, Filozofia kłamstwa, Volumen, Warszawa 2003

W. Chudy, Pedagogia godności. Elementy etyki pedagogicznej, TN KUL, Lublin 2009

Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008

Harry Gordon Frankfurt, O wciskaniu kitu, Czuły barbarzyńca, Warszawa 2008

Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009

Erich Fromm, O sztuce miłości, Rebis, Poznań 2007

Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005

Kasprzyk L. Węgrzecki, Wprowadzenie do filozofii. PWN, Warszawa 1983

L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009

Krąpiec M. A., Kamiński S., Zdybicka Z. [i inni], Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1996.

Krąpiec M. A., Ja - człowiek, Lublin 1991

J. Lacan Triumf religii, PWN, Warszawa 2017

Clive Staples Lewis, Cztery miłości, PAX, Warszawa 1962

C. L. Lewis, Podział ostateczny, Media Rodzina, Poznań 2005

Mały słownik terminów i pojęć filozoficznych, A. Podsiad, Z. Więckowski (red.), IW Pax, Warszawa 1983

Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983

Josef Pieper, W obronie filozofii, IW Pax, Warszawa1985

Platon, Obrona Sokratesa

R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005

R. Spaemann, Podstawowe pojęcia moralne, RW KUL, Lublin 2000

W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011.

W. Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2020

Stepień A.B., Elementy do filozofii, RW KUL, Lublin 1980

T. Styczeń, J. Merecki, ABC etyki, RW KUL, Lublin 2001, s. 9-24

Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993

Władysław Tatarkiewicz, O szczęściu. Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 1979

K. Wojtyła, Miłość i odpowiedzialność, TN KUL Lublin 1982;

K. Wojtyła, Elementarz etyczny, Lublin 1983;

J. Woroniecki, Katolicka etyka wychowawcza, t. I-II, TN KUL Lublin 1986.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Student:

wiedza

- w pogłębiony sposób charakteryzuje filozoficzne koncepcje człowieka (EN_W01)

- zna i objaśnia klasyczną koncepcję osoby (EN_W01)

- wyjaśnia pojęcie godności człowieka i wskazuje jej teoretyczne podstawy (EN_W01)

- określa uwarunkowania i zależności między głównymi elementami ludzkiego działania (EN_W01)

umiejętności

- potrafi wskazać i uzasadnić filozoficzne źródła i zależności wiedzy etycznej (EN_U02)

kompetencje społeczne

- jest gotowy do wnikliwej i krytycznej oceny stanowisk i poglądów etycznych (EN_K01)

ECTS

liczba ECTS - 3 (1 ECTS = 25/30 godz.)

wykłady - 12 godz.

ćwiczenia - 8 godz.

przygotowanie do zajęć, lektury - 35 godz.

przygotowanie do kolokwium - 25 godz.

suma godzin - 80

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria ogólne:

- aktywność na zajęciach;

- umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia dyskusji;

- zdolność krytycznej lektury tekstów filozoficznych i etycznych;

Oceny

niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii filozoficznej; nie rozumie specyficznego charakteru filozofii i etyki; nie potrafi analizować problemów filozoficznych i moralnych ani dyskutować ich;

dostateczna (3) - zna częściowo terminologię filozoficzną etyczną; rozumie specyfikę filozofii, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów filozoficznych i etycznych;

dobra (4) - zna terminologię filozoficzną, rozumie specyfikę filozofii i etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy filozoficzne i moralne;

bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów filozoficznych i moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów filozoficznych i moralnych.

Ocena końcowa

- aktywność studenta

- sprawdzian wiedzy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Starnawski
Prowadzący grup: Witold Starnawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Link do zespołu

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3aZhbspcjrrypxhLN6sytnVJvUgpjzlsUNbH6yO4cHxpE1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a47f644a-f8a2-48ba-b043-26fb4f8347ad&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

kod zespołu

mh5kb2n

Kod zespołu

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 8 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Witold Starnawski
Prowadzący grup: Witold Starnawski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)