Główne problemy współczesnej etyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | SP-KSP-E-GPWE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Główne problemy współczesnej etyki |
Jednostka: | Studium Pedagogizacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | EN_W01, EN_U02, EN_K01 |
Wymagania wstępne: | bez wymagań wstępnych |
Skrócony opis: |
Efekty kształcenia: 1) wiedza: student określa czym są problemy moralne, określa ich specyfikę, wskazuje znaczenia personalistycznego podejścia etyce; 2) umiejętności: student nabywa zdolność krytycznego myślenia i umiejętność dyskusji na kontrowersyjne tematy etyczne, krytycznie ocenia wartość argumentów używanych w dyskusjach; 3) postawy i kompetencje społeczne: student wykazuje się wrażliwością na problematykę moralną, jest otwarty na uważne wysłuchanie odmiennych poglądów, widzi potrzebę pogłębiania własnych poglądów i poddawania ich krytycznej ocenie, rozumie potrzebę stosowania kryteriów etycznych w sferze społecznej. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: specyfika ujęcia etycznego, umiejętność wyszukiwania problemów moralnych, trafnego ich formułowania, wskazywania konsekwencji związanych z poszukiwaniem i formułowaniem rozwiązań; Wybrane problemy współczesności: moralne i praktyczne znaczenie prawdy, egzystencjalne znaczenie wartości moralnych, zagadnienia związane z: 1. ciałem, płcią, 2. wiedzą i wiarą, 3. przeciwstawieniem religia - etyka; źródłowe kategorie dla współczesnych kontrowersji: transcendencja, obiektywność, bezinteresowność, wspólnota (indywidualność). Metody oceny: elementy oceny - aktywność podczas zajęć (zdolność do merytorycznej dyskusji, precyzyjnego formułowania problemów); - umiejętność krytycznej lektury tekstu filozoficznego; |
Literatura: |
Człowiek na rozdrożu. Sztuczna inteligencja - 25 punktów widzenia, red. J. Brockman, Helion, Gliwica2020 Harry Gordon Frankfurt, O prawdzie, Bela Med., Krosno 2008 Harry Gordon Frankfurt, O wciskaniu kitu, Czuły barbarzyńca, Warszawa 2008 Erich Fromm, Mieć czy być, Rebis, Poznań 2009 Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Wydawnictwo Znak, Kraków 2005 L. Kołakowski, Mini wykłady o maxi sprawach, Znak, Kraków 2009 C. L. Lewis, Podział ostateczny, Media Rodzina, Poznań 2005 T. Pchilips, Prawda. Krótka historia wciskania kitu, Albatros, Warszawa 2020. Josef Pieper, O miłości, PAX Warszawa 1983 Platon, Obrona Sokratesa R. Rorty, G. Vattimo, Przyszłość religii, Eidos, Kraków 2005 S. Schneider, Świadome maszyny. Sztuczna inteligencja i projektowanie umysłów, PWN Warszawa 2021. A. Schrier, Nieodwracalna krzywda. Tragiczne losy nastolatek, które zmieniły płeć, Wydawnictwo AA, Kraków 2021. W. Starnawski, Bycie osobą. Podstawy moralności i wychowania, UKSW, Warszawa 2011. W. Starnawski, Pedagogia osoby Jana Pawła II. Interpretacja egzystencjalna, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Centrum Myśli Jana Pawła II, Warszawa 2020 T. Walsh, To żyje. Sztuczna inteligencja. Od logicznego fortepianu po zabójcze roboty. PWN, Warszawa 2018 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Student: wiedza - w pogłębiony sposób charakteryzuje moralne problemy (EN_W01) - zna i objaśnia klasyczną koncepcję osoby (EN_W01) - określa uwarunkowania i zależności między głównymi problemami moralnymi (EN_W01) umiejętności - potrafi wskazać i uzasadnić źródła i zależności wiedzy etycznej (EN_U02) kompetencje społeczne - jest gotowy do wnikliwej i krytycznej oceny stanowisk i poglądów etycznych (EN_K01) ECTS liczba ECTS - 0,5 (1 ECTS = 25/30 godz.) konwersatorium - 10 godz. przygotowanie do zajęć, lektury - 5 godz. suma godzin - 15 |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria ogólne: - aktywność na zajęciach; - umiejętność formułowania problemów oraz prowadzenia dyskusji; Oceny niedostateczna (2) - (student) nie zna terminologii etycznej; nie rozumie specyficznego charakteru etyki; nie potrafi analizować problemów moralnych ani dyskutować ich; dostateczna (3) - zna częściowo terminologię etyczną; rozumie specyfikę etyki, ale w niedostatecznym stopniu; jest zdolny do analizy i dyskusji niektórych problemów moralnych; dobra (4) - zna terminologię etyczną, rozumie specyfikę etyki, potrafi analizować i dyskutować problemy moralne; bardzo dobra (5) - potrafi właściwie określić specyfikę problemów moralnych; zna bardzo dobrze filozoficzne i antropologiczne podstawy etyki; potrafi analizować problemy moralne w rożnych dziedzinach życia; posiada umiejętność krytycznego myślenia i analizowania kontrowersyjnych problemów moralnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Witold Starnawski | |
Prowadzący grup: | Witold Starnawski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.