Methodology of Teaching Ethics 1
General data
Course ID: | SP-KSP-E-MNE1 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Methodology of Teaching Ethics 1 |
Name in Polish: | Metodyka nauczania etyki 1 |
Organizational unit: | Study of Pedagogics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Słuchacze realizujący przygotowanie do nauczania etyki jako kolejnego przedmiotu. |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie w teoretyczne i praktyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania słuchaczy do roli nauczyciela etyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawową wiedzą i nabycia umiejętności dotyczących zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu wiedzy i kształtowania umiejętności z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu słuchacze mają zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. W ramach ćwiczeń słuchacze nabędą umiejętności i kompetencje umożliwiające im pracę jako nauczyciel etyki. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Słuchacz(ka): - wymienia i wyjaśnia główne metody uczenia etyki, - definiuje główne koncepcje etyki i nurty w filozofii, - charakteryzuje istotne problemy edukacji moralnej dzieci i młodzieży, - wyjaśnia poglądy wybranych filozofów na poziomie ucznia, - tłumaczy stanowiska i koncepcje etyczne - świadomie wybiera program nauczania oraz podręcznik w odniesieniu do podstawy programowej oraz do priorytetów własnej koncepcji pedagogiki Umiejętności: Słuchacz(ka): - jest przygotowany do prowadzenia zajęć w szkole - czyta i interpretuje obowiązującą podstawę programową z etyki, - potrafi ocenić wartość programów nauczania ze względu na cele wybranego programu, - poprawnie konstruuje scenariusze lekcji, - prowadzi zajęcia wykorzystując główne metody nauczania (innowacyjne i klasyczne) - umie uzasadnić wybór metody nauczania w relacji do deklarowanego celu lekcji. - rozpoznaje motywy i cele nauczyciela w dowolnym scenariuszu lekcji Kompetencje: Student jest zaangażowany w ćwiczenia praktyczne podczas zajęć, integruje grupę podczas prowadzenia zajęć, dyskutuje zadane problemy, kieruje pracą uczniów lub studentów podczas zajęć ćwiczeniowych , jest otwarty na nowe metody dydaktyczne (kreatywność!), jest wrażliwy na moralny punkt widzenia. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Oceniana jest: Wiedza - przyswojenie podstawy procesu dydaktycznego w odniesieniu do nauczania etyki w szkole podstawowej i ponadpodstawowej. Umiejętności - przygotowanie i przedstawienie konspektów lekcji tematycznych. Aktywność na zajęciach - zadania problemowe Kompetencje społeczne - Aktywność w zajęciach – współpraca w rozwiązywaniu zadań grupowych. Przygotowywanie się do zajęć praktycznych- jak wykorzystuje dorobek dydaktyki etyki w planowaniu własnego rozwoju zawodowego Wykład: Egzamin w formie testu. Ćwiczenia: Prezentacja i omówienie stworzonych konspektów zajęć: dla szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. |
Practical placement: |
(in Polish) Zgodnie z programem studiów. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
CW
|
Type of class: |
Classes, 22 hours
Lectures, 8 hours
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Group instructors: | Andrzej Waleszczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu wprowadzenie w teoretyczne i praktyczne zagadnienia dydaktyki i metodyki etyki w szkołach podstawowej i ponadpodstawowej oraz przygotowania słuchaczy do roli nauczyciela etyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie słuchaczy z podstawową wiedzą i nabycia umiejętności dotyczących zagadnień związanych z formami i sposobami przekazu wiedzy i kształtowania umiejętności z wykorzystaniem środków dydaktycznych w zakresie nauczania etyki na poziomie szkoły podstawowej i ponadpodstawowej. W ramach wykładu słuchacze mają zdobyć teoretyczne przygotowanie do pracy w zawodzie nauczyciela etyki. W ramach ćwiczeń słuchacze nabędą umiejętności i kompetencje umożliwiające im pracę jako nauczyciel etyki. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. R. Fisher, Uczymy jak myśleć, Warszawa 1999 2. B. Hiszpańska, Pomóż młodzieży znaleźć wartości - drogowskazy, Warszawa 1994 3. J. Jeziorska, Wybrane metody uczenia się i nauczania, Warszawa 2003 4. J. Kruk, Filozoficzno-pedagogiczne aspekty rozumienia tekstu, Kraków 1998 5. M. Lipman, A.M. Sharp, F.S. Oscanyan, Filozofia w szkole, Warszawa 1996 6. K. Ostrowska, W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1998 7. K. Śleziński, Zarys dydaktyki filozofii, Kraków 2000 8. Z. Sareło (red.), Etyka w szkole. Jak nauczać, Warszawa 1997 9. S.B. Simon, R.C. Hawley, D.D. Britton, Krystalizacja wartości. Ćwiczenia pisemne dla rozwoju osobowego, Toruń - Poznań 1992 10. M. Węglińska, Jak przygotowywać się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych, Kraków 1998 11. M. Bała, J. Jezierska, S. Zalewska, Pokochać mądrość. Zarys dydaktyki filozofii i etyki. 12. Sposób na filozofię. Kluczowe zagadnienia z dydaktyki przedmiotowej, J. Grzybowski, A. Jaworska, A. Kazimierczak-Kucharska, A. Norwa, A. Waleszczyński, S. L. Zalewska. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA CW
WYK
|
Type of class: |
Classes, 22 hours
Lectures, 8 hours
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Group instructors: | Andrzej Waleszczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.