(in Polish) Uzasadnianie twierdzeń etycznych
General data
Course ID: | SP-KSP-E-UTE |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Uzasadnianie twierdzeń etycznych |
Organizational unit: | Study of Pedagogics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0.50
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji w sporach etycznych. W tym celu zaprezentowane zostaną sposoby logicznej analizy wypowiedzi argumentacyjnych oraz analityczne i logiczne narzędzia do wskazywania założeń metaetycznych. |
Full description: |
(in Polish) Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji i uzasadniania w sporach etycznych. Omówiona zostanie teoria argumentacji, jako naukowa refleksja nad tym czym jest argumentacja i uzasadniania. W trakcie wykładu zostaną omówione sposoby analizy argumentacji, podstawowe diagramy wypowiedzi argumentacyjnych, a także ich ocena poprawności: materialnej i formalnej. Przedstawiona zostanie specyfika sporów (meta)etycznych wynikająca z przyjmowanych założeń: naturalizm - antynaturalizm; realizm - idealizm; internalizm - eksternalizm. Poszczególne elementy zajęć będą prowadzić do przygotowania wypowiedzi argumentacyjnych w formie eseju filozoficznego |
Bibliography: |
(in Polish) Griffin, J., Sąd wartościujący. Jak doskonalić przekonania etyczne, Warszawa 2000. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie? Warszawa 2010 Szymanek K., Sztuka argumentacji. Nowy słownik terminologiczny, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji, Rozszerzone ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Wójcik A. S., Sztuka argumentacji, Warszawa 2012. Uzasadnianie w aksjologii i etyce w badaniach polskich i zagranicznych, red. L. Kopciuch, T. Siwiec, Lublin 2014. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) EFEKTY KSZTAŁCENIA: Wiedza: Student (ka): - wymienia i wyjaśnia główne główne elementy wypowiedzi argumentacyjnej, - definiuje główne typy argumentów, - charakteryzuje istotne problemy uzasadniania w etyce i aksjologii, Umiejętności: Student (ka): - jest przygotowany do prowadzenia dyskusji merytorycznych w szkole - krytycznie analizuje wypowiedzi argumentacyjne i uzasadniające w obszarze etyki, - potrafi ocenić wartość argumentów i kontrargumentów, - poprawnie konstruuje eseje filozoficzne dotyczące problematyki etycznej, Kompetencje: Student jest zaangażowany w dyskutuje na zadany problemy, jest wrażliwy na moralny punkt widzenia innych osób. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Praca pisemna w formie eseju filozoficznego na zadany temat. Ocena eseju jest przeprowadzana zgodnie z przedstawionymi na zajęciach wymogami dla esejów filozoficznych. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 10 hours
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Group instructors: | Andrzej Waleszczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji w sporach etycznych. W tym celu zaprezentowane zostaną sposoby logicznej analizy wypowiedzi argumentacyjnych oraz analityczne i logiczne narzędzia do wskazywania założeń metaetycznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład ma na celu przybliżenie zagadnienia argumentacji i uzasadniania w sporach etycznych. Omówiona zostanie teoria argumentacji, jako naukowa refleksja nad tym czym jest argumentacja i uzasadniania. W trakcie wykładu zostaną omówione sposoby analizy argumentacji, podstawowe diagramy wypowiedzi argumentacyjnych, a także ich ocena poprawności: materialnej i formalnej. Przedstawiona zostanie specyfika sporów (meta)etycznych wynikająca z przyjmowanych założeń: naturalizm - antynaturalizm; realizm - idealizm; internalizm - eksternalizm. Poszczególne elementy zajęć będą prowadzić do przygotowania wypowiedzi argumentacyjnych w formie eseju filozoficznego |
|
Bibliography: |
(in Polish) Griffin, J., Sąd wartościujący. Jak doskonalić przekonania etyczne, Warszawa 2000. Rutkowski M., Dlaczego potrafimy działać moralnie? Warszawa 2010 Szymanek K., Sztuka argumentacji. Nowy słownik terminologiczny, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Sztuka argumentacji, Rozszerzone ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2021. Szymanek K., Wieczorek K. A., Wójcik A. S., Sztuka argumentacji, Warszawa 2012. Uzasadnianie w aksjologii i etyce w badaniach polskich i zagranicznych, red. L. Kopciuch, T. Siwiec, Lublin 2014. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 10 hours
|
|
Coordinators: | Witold Starnawski, Andrzej Waleszczyński | |
Group instructors: | Andrzej Waleszczyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.