Psychology of educational stages I
General data
Course ID: | SP-PSEEroz |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Psychology of educational stages I |
Name in Polish: | KN-Psychologia etapów edukacyjnych I |
Organizational unit: | Study of Pedagogics |
Course groups: |
(in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel etyki (in Polish) Przygotowanie nauczycielskie: nauczyciel filozofii (in Polish) Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.50
OR
2.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) H2A_Wo1, H2A_W10. H2A_V01 |
Preliminary Requirements: | Basics of general psychology |
Short description: |
Course Level: Basic Teaching purposes:To inform about the child and the youth development. The lecture contains the information about the mechanizms of development and the knowledge connecting with development of cognitive and emotional ,social functions. |
Full description: |
The concept of development and progress. Basic mechanisms of development. Development in terms of basic psychological concepts (J. Piaget, M. Zebrowska). Periodization of the psychology of human development Development of cognitive processes. Jean Piaget's cognitive-developmental theory (assimilation and accommodation). J. Piaget's stages of intelligence development Personality, character, temperament Psychoanalytic Theory of Personality (stages of development according to Z. Freud) Concept of Developmental Crises by E. Erikson (developmental crises) Developmental tasks over the life course according to, R. Havighurst Moral development in J. Piaget's cognitive approach Moral development by Lawrence Kohlberg Characteristics of childhood developmental achievements - from early childhood to late childhood (early childhood period, middle childhood period, late childhood period) School maturity School neurosis Behavioral disorders (definition, causes, treatment) Attention deficit hyperactivity disorder (definition, causes, treatment) Mental retardation (definition, causes, treatment) Learning disorders (school skills disorders) (definition, causes, treatment) |
Bibliography: |
(in Polish) Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z., (1998), Psychologia wychowawcza, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa t. 1 i 2 Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) (2000), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa (t. 2) Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) (2002), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa, t. 3 Kielar-Turska M. (2000), Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t.1, GWP Gdańsk, s. 285-332 Fontana D., (1998), Psychologia dla nauczycieli, wyd. Zysk i S-ka Poznań Karasowska A., (2009), Profilaktyka na co dzień : jak wychowywać i uczyć dzieci z zaburzeniami zachowania, Wydaw. Edukacyjne PARPA Warszawa Kendall P. C., (2004), Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, GWP Gdańsk, Brzezińska, A., (2007), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar Warszawa |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
KNOWLEDGE Student lists and understands the principles of separating development stages The student understands the role of mental processes and knows the course of their development. SKILLS The student has the skills to use psychological terminology. Is able to read and understand socialist texts critically. He can ask questions and express his own views. POWERS The student maintains criticism in expressing opinions. He is involved in discussion and dialogue. Is open and sensitive to problems occurring at various stages of development. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Oral exam - answering three questions The final grade consists of: Class attendance (e-learning) - max 15 pts. Final exam grade max 85 pts. on the teams platform: 90-100% - grade bdb 80-89% - grade db 65-79% - grade db+ 50- 65% - grade dst+ 40-49% - grade dst 0-40% - grade ndst. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Martyna Czarnecka | |
Group instructors: | Martyna Czarnecka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wybranymi koncepcjami rozwoju człowieka. Przedstawione zostaną podstawowe informacje dotyczące prawidłowości rozwojowych dzieci na etapie przedszkolnym oraz wczesnoszkolnym. |
|
Full description: |
(in Polish) Podczas wykładów student zdobędzie istotne informacje na temat osiągnieć rozwojowych okresu przedszkolnego i wczesnoszkolnego, niezbędne w procesie nauczania i wychowania uczniów na poszczególnych etapach edukacyjnych. Student nabędzie wiedzę o procesach poznawczych (rozwój percepcji, spostrzegania, uwagi, myślenia, pamięci), rozwoju emocjonalnym, społecznym, moralnym, twórczości, mechanizmach wpływu społecznego, komunikacji dziecka na pierwszym etapie edukacyjnym. Dowie się jak diagnozować dojrzałość szkolną dziecka. Pozna psychologiczne podstawy wybranych trudności szkolnych dziecka. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa Barbara Harwas- Napierała, Janusz Trempała, Psychologia rozwoju człowieka T. 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 Anna Matczak, Zarys psychologii rozwoju, Wydawnictwo Edukacyjne Żak, Warszawa 2003 Literatura uzupełniająca M. Przetacznik-Gierowska, Psychologia rozwoju człowieka tom 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017 Anna Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2007 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) znajomość podstawowych teorii psychologicznych i pojęć psychologicznych (zrealizowany przedmiot wprowadzenie do psychologii) |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Group instructors: | Zbigniew Kulesz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Group instructors: | Zbigniew Kulesz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (past)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-31 |
Go to timetable
MO TU WYK
W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Zbigniew Babicki, Zbigniew Kulesz | |
Group instructors: | Zbigniew Kulesz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
examination
Lectures - examination |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.