(in Polish) Koncepcje języka we współczesnej filozofii
General data
Course ID: | SzD-JF |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Koncepcje języka we współczesnej filozofii |
Organizational unit: | PhD School |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z najnowszą historią filozofii języka. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z najnowszą historią filozofii języka. Zwrot językowy w filozofii jaki dokonał się na początku ubiegłego stulecia spowodował intensyfikację badań nad naturą języka, jego strukturą, znaczeniem i funkcjami (komunikacyjną oraz poznawczą). W tym okresie dokonał się dynamiczny rozwój filozoficznej wiedzy o języku jak też nastąpiło ścisłe powiązanie wielu fundamentalnych dla filozofii pytań z zagadnieniami semantyki i pragmatyki językowej. Panująca wciąż filozoficzno- językowa perspektywa interpretacji klasycznych sporów epistemologicznych, metafizycznych a nawet etycznych jest właśnie przejawem dokonanego zwrotu. W trakcie wykładu studenci zapoznają się z teoriami filozoficznymi języka, które odegrały w dwudziestym wieku najbardziej znaczącą rolę, zaznajomią się z problematyką tego obszaru filozofii oraz z wpływem jaki wywierają rozstrzygnięcia na gruncie filozofii języka na inne dziedziny filozofii. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura Obowiązkowa 1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne 2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc. 3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus 4. Kazimierz Ajdukiewicz, Obraz świata i aparatura pojęciowa, w. K. Ajdukiewicz, Jezyk i poznanie T.1. 5. Ludwig Wittgestein „Dociekania filozoficzne” 6. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia Logiki. Uzupełniająca 7. Donald Davidson, Prawda i znaczenie oraz Interpretacja radykalna, w: D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle. 8. Hilary Putnam , Znaczenie słowa, w: H. Putnam, Wiele twarzy realizmu i inne seje 9. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie. 10. John Searle, Czynności mowy. 11. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna) 12. A. Wierzbicka, Semantyka, Wybrane fragmenty ( Wprowadzenie, Przegląd elementarnych jednostek semantycznych) Pomocnicza: 13. Stephen C. Levinson, Pragmatyka, tłum. T. Ciecierski 14. Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student zna podstawowe nurty filozofii języka XX w , wie jakie są źródła i kontekst filozoficzny podstawowych problemów filozofii języka, zna przedstawicieli poszczególnych stanowisk i rozumie główne idee najważniejszych teorii języka. Student zna wybrane teksty z filozofii języka i rozumie zagadnienia jakie one poruszają. Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie natury języka, teorii znaczenia językowego i teorii semantycznych . Dostrzega rolę języka w poznaniu i komunikacji Kompetencje: Jest świadomy roli języka w poznaniu i komunikacji |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego i zawiera dwa składniki: ocenę znajomości nurtów i filozofów prezentowanych na wykładzie wraz ze znajomością literatury z zakresu obowiązkowego (65 % możliwych do uzyskania na egzaminie punktów ) Drugim składnikiem jest ocena znajomości literatury pozostałe 25 % punktów. 10 % punktów, student może uzyskać za aktywny udział w zajęciach. odpowiednio za uzyskanie na egzaminie 55% p. – 3,0 65% p – 3,5 75% p – 4,0 85% p - 4,5 95% p – 5,0 Egzamin składa się z pytań otwartych. Stopień wyczerpania zagadnienia podanego w pytaniu oceniany jest w punktach. Za uczestnictwo w wykładach, (obecność i aktywny udział-pytania, dyskusja) student może uzyskać 10% punktów, które są dodawane do wyniku egzaminu jeśli na egzaminie uzyska nie mniej niż 50% punktów |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.