(in Polish) Od Edgara Allana Poego do Olgi Tokarczuk. O sztuce interpretacji dzieła literackiego
General data
Course ID: | SzD-LI-EAPO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Od Edgara Allana Poego do Olgi Tokarczuk. O sztuce interpretacji dzieła literackiego |
Organizational unit: | PhD School |
Course groups: | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0BfMyiz6NgbXWAq9UI3jjDh18sjBqsXLi8uXoOmu7fg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=78f523dc-0972-482c-8d77-297faae9d494&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | literary studies |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość literatury polskiej i obcej na poziomie absolwenta polskiej szkoły średniej. Umiejętność analizy i interpretacji dzieła literackiego na poziomie absolwenta szkoły średniej. |
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem konwersatorium jest sztuka interpretacji opowiadań - "małych arcydzieł", które na stałe wpisały się do historii literatury światowej. Zajęcia służą wykształceniu umiejętności uważnej i wnikliwej lektury opowiadań, umiejętności dostrzeżenia w dziele literackim jego wartości artystycznych, a także dominanty znaczeniowej z uwzględnieniem współczesnych metod interpretacji. Wymagania wstępne: wiedza oparta na dotychczasowym kształceniu w zakresie literaturoznawstwa (zakres: szkoła średnia). |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone jest sztuce interpretacji opowiadań - "małych arcydzieł" literatury światowej. Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury, zarówno uczestników z dyscypliny literaturoznawstwo jak również z innych dyscyplin naukowych, ponieważ sztuka czytania jest sztuką myślenia, jednocześnie przyjemność lektury może być źródłem przyjemności, jaką daje myślenie. Dyskusje poświęcone analizie oraz interpretacji opowiadań pozwolą zastanowić się nad artyzmem dzieła sztuki, strategiami literackimi stosowanymi przez autorów oraz nad różnymi kontekstami, których przywołanie może być ważne dla zrozumienia sensu utworu. Dzieło bowiem zawsze "mówi" w naszym, czyli ogólnoludzkim języku i do tego rodzaju doświadczeń się odnosi, m.in. z tego względu rozumiemy artystyczny wymiar znaczeń. Konwersatorium pozwoli pokazać, w jaki sposób czytać, żeby nie pozbawić się przyjemności lektury, a tym samym uczynić ją świadomym, uporządkowanym procesem poszukiwania sensu. |
Bibliography: |
(in Polish) Tematyka zajęć: 1-2 Wszechświat - inni nazywają Biblioteką. Jorge Luis Borges "Biblioteka Babel" Literatura uzupełniająca: U. Eco, O Bibliotece Library of Babel (koncepcja wirtualna) R. Burton, Anatomia melancholii U. Eco, Imię róży (dla chętnych) Kontekst: Wieża Babel (Księga Rodzaju) 3-4. Przestrzeń człowieka - przestrzeń w człowieku. Świadome - nieświadome. Olga Tokarczuk "Szafa" Lektura uzupełniająca: G. Bachelard, Poetyka przestrzeni: szuflada, kufry, szafy, "Pamiętnik Literacki" 1976, nr 1, s. 233-243 (w dostępie online). O. Tokarczuk, Świat z odwrotnej strony, "Kontrapunkt". Magazyn Kulturalny Tygodnika Powszechnego nr 10 Kraków, 17 listopada 1996 (w dostępie online). 5-6. Na dnie ludzkiej duszy - na dnie przedmiotu. Czy przedmiot ma osobowość? Gustaw Herling-Grudziński "Srebrna Szkatułka" Literatura uzupełniająca: Ewa Szczeglacka-Pawłowska, „To, co ukryte w człowieku, i to, co ukryte w rzeczach”. Gustaw Herling-Grudziński „Srebrna szkatułka”, w: „Obraz mira, v slove âvlennyj…”. Sbornik v čest 70-letiâ Professora Eži Faryno, red. R. Bobryk, J. Urban, R. Mnich, Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2011, s. 579-591. Konteksty: Powrót, reż Andriej Zwiagincew (2003) 7-8. O ciemnej stronie natury człowieka - o jasnej stronie natury człowieka. Edgar Allan Poe "Czarny kot" Literatura uzupełniająca: G. Bachelard, Poetyka przestrzeni (fragmenty) 9-10. Niesamowitość a potęga umysłu Edgar Allan Poe "Złoty żuk" Literatura uzupełniająca: W. Grajewski Jak czytać utwory fabularne, Warszawa 1980, s. 15-74; 11-12. Piękno jako doświadczenie Karen Blixen "Uczta Babette" Literatura uzupełniająca: Z. Herbert, Martwa natura z wędzidłem. Konteksty: Uczta Babette, reż. Gabriel Axel (1987). |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Zgodnie z 8 ramą PRK (Polska Rama Kwalifikacyjna) Konwersatorium: 30 godzin Samodzielna praca Doktoranta: 60 godz. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Składowe oceny semestralnej: Przygotowanie i wykonanie dwóch prezentacji (na oceny) - pojedynczo lub w małych zespołach badawczych. Tematy wystąpień (do wyboru) - zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. Krótka wypowiedź pisemna (na wybrany temat) - również na ocenę. Średnia ocen cząstkowych zostanie przyjęta jako ocena semestralna, jeśli został spełniony wymóg obecności na zajęciach (dopuszcza się dwie nieobecności). Aktywność na konwersatorium może mieć wpływ na podwyższenie oceny. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours
|
|
Coordinators: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska | |
Group instructors: | Ewa Szczeglacka-Pawłowska | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0BfMyiz6NgbXWAq9UI3jjDh18sjBqsXLi8uXoOmu7fg1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=78f523dc-0972-482c-8d77-297faae9d494&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Przedmiotem konwersatorium jest sztuka interpretacji opowiadań - "małych arcydzieł", które na stałe wpisały się do historii literatury światowej. Zajęcia służą wykształceniu umiejętności uważnej i wnikliwej lektury opowiadań, umiejętności dostrzeżenia w dziele literackim jego wartości artystycznych, a także dominanty znaczeniowej z uwzględnieniem współczesnych metod interpretacji. Wymagania wstępne: wiedza oparta na dotychczasowym kształceniu w zakresie literaturoznawstwa (zakres: szkoła średnia). |
|
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium poświęcone jest sztuce interpretacji opowiadań - "małych arcydzieł" literatury światowej. Zajęcia wprowadzają w przygodę lektury, zarówno uczestników z dyscypliny literaturoznawstwo jak również z innych dyscyplin naukowych, ponieważ sztuka czytania jest sztuką myślenia, jednocześnie przyjemność lektury może być źródłem przyjemności, jaką daje myślenie. Dyskusje poświęcone analizie oraz interpretacji opowiadań pozwolą zastanowić się nad artyzmem dzieła sztuki, strategiami literackimi stosowanymi przez autorów oraz nad różnymi kontekstami, których przywołanie może być ważne dla zrozumienia sensu utworu. Dzieło bowiem zawsze "mówi" w naszym, czyli ogólnoludzkim języku i do tego rodzaju doświadczeń się odnosi, m.in. z tego względu rozumiemy artystyczny wymiar znaczeń. Konwersatorium pozwoli pokazać, w jaki sposób czytać, żeby nie pozbawić się przyjemności lektury, a tym samym uczynić ją świadomym, uporządkowanym procesem poszukiwania sensu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.