Researcher's workshop
General data
Course ID: | SzD-WB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Researcher's workshop |
Name in Polish: | Warsztat badacza |
Organizational unit: | PhD School |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty obligatoryjne w I roku kształcenia |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5nDLHssObgouiOTQLQ0_xSxgbJH10diLdC1lPGmStiU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe1e5944-8baa-48e9-a60b-46e474220641&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Znajomość i doświadczenie związane z metodologią pracy naukowej uzyskane w ramach studiów I i II stopnia i/lub dotychczasowej aktywności naukowej. Sprecyzowany obszar badań i zasadniczy problem badawczy, który zostanie podjęty w rozprawy doktorskiej (zgodnie z zadeklarowanym i realizowanym projektem badawczym). |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. Doktoranci zapoznają się ze źródłami wiedzy naukowej, narzędziami do pozyskiwania i gromadzenia danych naukowych, cyfrowymi zasobami naukowymi, narzędziami do nawiązywania kontaktów, wymiany informacji oraz prezentacji dorobku naukowego. Zajęcia dają możliwość przedstawienia i wskazania rozwiązań problemów natury metodologicznej, na które natrafiają doktoranci w trakcie prowadzonej pracy badawczej. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura ogólna do zajęć: (1) Mullaney Th.S., Rea Ch., "Rozpoczynanie badań. Jak wybrać ciekawy temat badawczy", PWN, Warszawa 2023. (2) Polak P., Trombik K., "Metodyka pracy naukowej w filozofii. Wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki", Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2023. (3) Kulczycki E. (red.), "Komunikacja naukowa w humanistyce", Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2017 [online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17589/6/Komunikacja_naukowa_w_humanistyce.pdf]. (4) Siuda P., Wasylczyk P., "Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018. (5) Wasylczyk P., "Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018. (6) Kowalska M., Osińska V. (red.), "Wizualizacja informacji w humanistyce", Wydawnictwo UMK, Toruń 2018. (7) Eco U., "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów", Wydawnictwo UW, Warszawa 2007. (8) Maciąg M., Danielewska A, "Badania z zakresu nauk przyrodniczych: nowe trendy", Tygiel, Lublin 2020 [online: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/421/Badania%20z%20zakresu%20nauk%20przyrodniczych%20%E2%80%93%20nowe%20trendy.pdf]. (9) Lenart-Gansiniec R., "Systematyczny przegląd literatury w naukach społecznych. Przewodnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. Dodatkowa literatura szczegółowa - na życzenie osób zainteresowanych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) - zna zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej - zna metodologię badań naukowych - formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych - definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje - posiada umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) ocena 5: - zna bardzo dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej - zna bardzo dobrze metodologię badań naukowych - całkowicie prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych - precyzyjnie i w pełni prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje - posiada zaawansowaną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań ocena 4,5: - zna bardzo dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej - zna bardzo dobrze metodologię badań naukowych - prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych - precyzyjnie i prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje - posiada dobrą umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań ocena 4: - zna dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej - zna dobrze metodologię badań naukowych - prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych - precyzyjnie i prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje - posiada dobrą umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań ocena 3,5: - zna dobrze zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej - zna dobrze metodologię badań naukowych - częściowo prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych - nieprecyzyjnie i częściowo prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje - posiada dostateczną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań ocena 3: - zna w stopniu dostatecznym zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe właściwe dla wybranej dyscypliny naukowej - zna w stopniu dostatecznym metodologię badań naukowych - częściowo prawidłowo formułuje istotne problemy badawcze, dobiera właściwe metody do ich rozwiązania, wyprowadza właściwe wnioski w ramach prowadzonych badań naukowych, dokonuje oceny krytycznej doniesień naukowych - nieprecyzyjnie i w częściowo prawidłowo definiuje cel i przedmiot badań, formułuje hipotezy badawcze, rozwija metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosuje - posiada dostateczną umiejętność przygotowań wystąpień ustnych oraz prac pisemnych z zakresu zgłębianej dyscypliny naukowej przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi stosowanych w pracy naukowej - potrafi współdziałać w planowaniu i realizacji prac badawczych oraz uczestniczy w dyskursie naukowym i rozumie potrzebę upowszechniania wyników badań |
Internships: |
(in Polish) Nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Go to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jan Sochoń | |
Group instructors: | Jan Sochoń | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
Short description: |
(in Polish) Wykład został pomyślany jako zestaw zagadnień wspomagających młodych badaczy w ich pracy naukowej. Zaczniemy od ujęcia węzłowych wątków i treści tworzących dzieje europejskiej nauki, zwracając szczególną uwagę za dokonania starożytnych Greków. Oni wszakże uznali metodę i metodyczność za cechę charakterystyczną postępowania naukowego. Jeżeli jakaś dyscyplina, co podkreśla wielu uczonych, w tym Andrzej Bronk, nie ma własnej metody badania, jej naukowa autonomia uchodzi za wątpliwą. W dalszej części zajęć przedstawię problemy związane z teoriami pochodzenia języka, podam i omówię podstawowe pojęcia kultury języka, kryteria poprawności językowej, sprawności językowej oraz podstawowe cechy nowomowy i "walkę" Jana Pawła z jej polskimi przejawami w czasach realnego socjalizmu w Polsce. Zwieńczeniem spotkań będą treści dotyczące tzw. prac kwalifikacyjnych, motywów aktywności naukowej i etycznych konsekwencji jej uprawiania. |
|
Full description: |
(in Polish) Wykład został pomyślany jako zestaw zagadnień wspomagających młodych badaczy w ich pracy naukowej. Zaczniemy od ujęcia węzłowych wątków i treści tworzących dzieje europejskiej nauki, zwracając szczególną uwagę za dokonania starożytnych Greków. Oni wszakże uznali metodę i metodyczność za cechę charakterystyczną postępowania naukowego. Jeżeli jakaś dyscyplina, co podkreśla wielu uczonych, w tym Andrzej Bronk, nie ma własnej metody badania, jej naukowa autonomia uchodzi za wątpliwą. W dalszej części zajęć przedstawię problemy związane z teoriami pochodzenia języka, podam i omówię podstawowe pojęcia kultury języka, kryteria poprawności językowej, sprawności językowej oraz podstawowe cechy nowomowy i "walkę" Jana Pawła z jej polskimi przejawami w czasach realnego socjalizmu w Polsce. Wiele miejsca poświęcę funkcjom języka i funkcjom tekstu, posiłkując się dokonaniami Romana Jakobsona, jak też świadomości narodowej i świadomości językowej, co zdaje się być istotne u nas, nad Wisłą. Nie ominę nadto aporii związanych z językiem religijnym, którego wyrażenia nie oddają (bo nie mogą) odwzorowywać rzeczywistości Bożej. Zwieńczeniem spotkań będą treści dotyczące tzw. prac kwalifikacyjnych, motywów aktywności naukowej i etycznych konsekwencji jej uprawiania. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. G.E. R. Lloyd, "Nauka grecka od Talesa do Arystotelesa", przekł. J. Lesiński, Warszawa 1998 (drugi tom: "Nauka grecka po Arystotelesie, Warszawa 1998); 2. L. Russo, "Zapomniana rewolucja. Grecka myśl naukowa a nauka nowoczesna, przekł. I. Kania, Kraków 2005; 3. A. Bronk, "Metoda naukowa", "Nauka 2006 nr 1, s. 47-64; 4. "Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Pojęcia i problemy wiedzy o kulturze, red. A. Kłoskowska, Wrocław 1991 5, "Nauka o języku dla polonistów. Wybór zagadnień, red. S. Dubisz, Warszawa 1994; 6. "Język a chrześcijaństwo", red. I. Bajerowa, Lublin 1993; 7. H. Kurkowska, "Polszczyzna ludzi myślących", Warszawa 1991; 8. R. Jakobson, "Poetyka w świetle językoznawstwa", przekł. K. Pomorska, "Pamiętnik Literacki" 1960 nr 2.; 9. R. Piłat, "Pojęcia i rozumienie świata", Warszawa 2021; 10. R. Piłat, "O pułapkach poznania", Warszawa 2021; 11.M. Karaś, "Warsztat historyka filozofii", Kraków 2021; 12. A. Wolański, "Edycja tekstów. Praktyczny poradnik", Warszawa 2008 13. M. Heller, "Jak być uczonym", Kraków 2009. |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Go to timetable
MO TU WAR
W TH FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Jan Sochoń | |
Group instructors: | Jan Sochoń | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Go to timetable
MO TU W TH WAR
FR |
Type of class: |
Workshops, 30 hours
|
|
Coordinators: | Paweł Mazanka | |
Group instructors: | Paweł Mazanka | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Workshops - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Bibliography: |
(in Polish) „Komunikacja naukowa w humanistyce” (2017). Red. E. Kulczycki. Poznań, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM [online] https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17589/6/Komunikacja_naukowa_w_humanistyce.pdf Kulczycki E. (2019) „Książkowe publikacje naukowe w europejskich systemach ewaluacji nauki”. Nauka 2019 doi:10.24425/nauka.2019.126190 Kulczycki E. (2019) „Wzory publikacyjne polskich naukowców w latach 2013–2016. Nauki humanistyczne i nauki społeczne”. DOI: 10.6084/m9.figshare.7797527 Kulczycki E. (2012) „Komunikacja naukowa, czyli co?” [wpis na blogu] http://ekulczycki.pl/teoria_komunikacji/komunikacja-naukowa-czyli-co/ Nahotko M. (2010) „Komunikacja naukowa w środowisku cyfrowym. Globalna biblioteka cyfrowa w informatycznej infrastrukturze nauki”. Warszawa, Wydawnictwo SBP Osica N., Niedzicki W. (2017) „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców”. Warszawa, OPI Siuda P. Wasylczyk P. (2018) „Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Warszawa, PWN Ucińska J. (2017) „Humanistyka cyfrowa: problemy definiowania pojęcia. Zagadnienia Informacji Naukowej” vol. 55, 1 (109), s. 124-145 Wasylczyk P. (2018) „Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko”. Wyd. 1 – dodruk 2. Warszawa, PWN https://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/ https://www.bg.amw.gdynia.pl/przydatne-linki |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Go to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Adam Świeżyński | |
Group instructors: | Adam Świeżyński | |
Course homepage: | https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a5nDLHssObgouiOTQLQ0_xSxgbJH10diLdC1lPGmStiU1%40thread.tacv2/conversations?groupId=fe1e5944-8baa-48e9-a60b-46e474220641&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: |
Course -
graded credit
Classes - graded credit |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w zajęciach i przygotowanie do zajęć: 30 godz. przygotowanie do zaliczenia zajęć: 30 godz. suma godzin: 60 [60/30=2] liczba ECTS: 2 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. |
|
Full description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu poszerzenie wiedzy i umiejętności doktorantów w zakresie metod i narzędzi potrzebnych w pracy badacza w wybranej dyscyplinie naukowej, w szczególności w gromadzeniu, analizie, interpretacji i wykorzystywaniu, a także tworzeniu treści naukowych. Ponadto zajęcia służą podwyższeniu kompetencji w zakresie komunikacji naukowej, w tym upowszechniania rezultatów własnej pracy badawczej. Doktoranci zapoznają się ze źródłami wiedzy naukowej, narzędziami do pozyskiwania i gromadzenia danych naukowych, cyfrowymi zasobami naukowymi, narzędziami do nawiązywania kontaktów, wymiany informacji oraz prezentacji dorobku naukowego. Zajęcia dają możliwość przedstawienia i wskazania rozwiązań problemów natury metodologicznej, na które natrafiają doktoranci w trakcie prowadzonej pracy badawczej. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura ogólna do zajęć: (1) Mullaney Th.S., Rea Ch., "Rozpoczynanie badań. Jak wybrać ciekawy temat badawczy", PWN, Warszawa 2023. (2) Polak P., Trombik K., "Metodyka pracy naukowej w filozofii. Wprowadzenie do warsztatu cyfrowej humanistyki", Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2023. (3) Kulczycki E. (red.), "Komunikacja naukowa w humanistyce", Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, Poznań 2017 [online: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/17589/6/Komunikacja_naukowa_w_humanistyce.pdf]. (4) Siuda P., Wasylczyk P., "Publikacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018. (5) Wasylczyk P., "Prezentacje naukowe. Praktyczny poradnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", PWN, Warszawa 2018. (6) Kowalska M., Osińska V. (red.), "Wizualizacja informacji w humanistyce", Wydawnictwo UMK, Toruń 2018. (7) Eco U., "Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów", Wydawnictwo UW, Warszawa 2007. (8) Maciąg M., Danielewska A, "Badania z zakresu nauk przyrodniczych: nowe trendy", Tygiel, Lublin 2020 [online: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/http://bc.wydawnictwo-tygiel.pl/public/assets/421/Badania%20z%20zakresu%20nauk%20przyrodniczych%20%E2%80%93%20nowe%20trendy.pdf]. (9) Lenart-Gansiniec R., "Systematyczny przegląd literatury w naukach społecznych. Przewodnik dla studentów, doktorantów i nie tylko", Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2021. Dodatkowa literatura szczegółowa - na życzenie osób zainteresowanych. |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Zajęcia odbywają się w trybie stacjonarnym. |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (in progress)
Time span: | 2025-02-15 - 2025-06-30 |
Go to timetable
MO TU CW
CW
CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | Krassimira Ilieva-Makulec, Krzysztof Nawara, Jarosław Piotrowski, Adam Świeżyński | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Credit: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.