The most important events of the 20th century. People, ideas, culture
General data
Course ID: | UKSW-NWXXw |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The most important events of the 20th century. People, ideas, culture |
Name in Polish: | Najważniejsze wydarzenia XX wieku. Ludzie idee, kultura. |
Organizational unit: | Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw |
Course groups: |
(in Polish) Gr przedmiotów ogólnouczelnianych - Obszar nauk humanistycznych (I stopień i jednolite magisterskie) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) Temat obejmuje główne idee XX wieku. Kryteria wyboru to wpływ na historię. W związku z wytypowaniem głównych idei pozostają życiorysy twórców idei. Wydarzenia, ludzie i idee przenikają się w tworzonej narracji wykładowej i generują zagadnienia w postaci tematów prezentowanych studentom. W tak pojętej koncepcji uwzględniono pierwszą i drugą wojnę światową, komunizm i faszyzm, kolonializm i wpływ na dzieje przełomowego w Kościele katolickim Soboru Watykańskiego II oraz pontyfikatu Jana Pawła II. |
Full description: |
(in Polish) Temat obejmuje główne idee XX wieku. Kryteria wyboru to wpływ na historię. W związku z wytypowaniem głównych idei pozostają życiorysy twórców idei: Józef Stalin, Adolf Hitler, Benito Mussolini i in. Wydarzenia, ludzie i idee przenikają się w tworzonej narracji wykładowej i generują zagadnienia w postaci tematów prezentowanych studentom. W tak pojętej koncepcji uwzględniono pierwszą i drugą wojnę światową, komunizm i faszyzm, kolonializm i wpływ na dzieje przełomowego w Kościele katolickim Soboru Watykańskiego II oraz pontyfikatu Jana Pawła II. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa T. Schram, Historia powszechna. Wiek XX, Poznań 1999. W. Roszkowski, Półwiecze. Historia polityczna świata po 1945 roku, Warszawa 2005. B. Bankowicz, M. Bankowicz, A. Dudek, G. Mazur, Z. Zblewski, Historia polityczna świata XX wieku 1901-1945, red. M. Bankowicz, Kraków 2004. M. Bankowicz, A. Dudek, A. Gruszczak, J. Polit, Z. Zblewski, Historia polityczna świata XX wieku 1945-2000, red. M. Bankowicz, Kraków 2004. A. Skrzypek, Historia społeczna Europy XIX i XX wieku, Poznań 2009. D. Janicka, Historia społeczna i polityczna Europy. Wykład dla studentów europeistyki, Toruń 2007. K. Chojnicka, H. Olszewski, Historia doktryn politycznych i prawnych. Podręcznik akademicki, Poznań 2004. Literatura uzupełniająca D. Olszewski, Dziesięć wydarzeń, które wstrząsnęły Kościołem XX wieku, Poznań 2002. Z. Zieliński, Katolicyzm w III Rzeszy przed sądem historii, Katowice 1992. K. Wojtyła, U postaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II. Kraków 1972. J. Chlebowczyk, Procesy narodotwórcze w Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX wieku), Warszawa-Kraków 1975. N. Davies, Europa. Rozprawa historyka z historią, Kraków 2002. Student może zaproponować inne lektury zgodne z własnymi zainteresowaniami. Przygotowanie wybranej lektury spoza podanej listy winno być poprzedzone konsultacjami z prowadzącym wykład. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Student potrafi wymienić główne idee i ważne osoby związane z dziejami XX wieku. Na każdy kluczowy temat potrafi podać istotne informacje pozwalające na zrozumienie wartości danej idei i jej wpływu na dzieje świata. W odniesieniu do ludzi student posiada umiejętność scharakteryzowania głównych dokonań osób. Uwaga skierowana jest na te elementy biografii, które wiążą się z wpływem na społeczeństwo. Znajomość idei i ludzi pozwala na formułowanie syntetycznych myśli o kształcie współczesnej kultury. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) W ocenie studenta bierze się pod uwagę obecność na wykładach. Student prezentuje wypowiedź ustną na jeden z tematów wskazanych przez wykładowcę spośród głównych zagadnień wykładowych. Wypowiedź ustna może być zastąpiona notatkami własnymi z wysłuchanych wykładów. Dodatkowo pracę własną nad lekturą uzupełniającą student przedstawia w postaci własnych notatek. Informacje podane w notatkach oceniane są po względem dostrzegania spraw istotnych w lekturze. Za najcenniejsze informacje uważane są te, które posiadają znamiona recenzyjne. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.