Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Budowanie środowiska/zespołu wspierającego

General data

Course ID: UKSW-P-DoRo-BŚ
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Budowanie środowiska/zespołu wspierającego
Organizational unit: Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

Preliminary Requirements:

(in Polish) Oczekuje się, że Słuchacz studiów podyplomowych będzie posiadał wiedzę z zakresu pracy z osobą/rodziną wymagająca wsparcia

Short description: (in Polish)

Celem warsztatów jest wypracowanie umiejętności budowy środowiska/ zespołu wspierającego w odniesieniu do jednostki i rodziny. Ważne jest, aby Słuchacz potrafił w swojej pracy korzystać z zasobów instytucji/ środowisk w złożonym procesie pomocy.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Etapy prac z osobą rodziną wymagająca wsoarcia

2. Zasoby wykorzystywane przy budowaniu zespołu/ środowiska wsperającego

3. Podmioty uzielające wsparcia

4. Organizaowanie społeczności lokalnej

5. Praktyka i strategia działań środowiskowych, metody pracy środowiskowej

6. Sposoby motywowania osób wymagających wsparcia

6. Działania podejmowane wobec osoby/rodziny doświadczającej przemocy, osób bezrobotnych, doświadczających problemów opiekuńczo wychowaczych, osób uzależnionych, niepełnosprawnych, osób starszych i osób z chorobami psychicznymi.

Bibliography: (in Polish)

1.M. Boryczko A. Dunajska S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 20220.

2.K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, w: Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek‐Sładek, Kraków 2017, s. 177–185.

3.M. Cichosz, Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany. [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.) Współczesne środowiska wychowawcze. Stan oceny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawskiej- Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2011

4.S. Kawula, Spirala życzliwości. Od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz (red.) Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn: Wydawnictwo Glob, 1997

5. M. Rymsza, Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012

6.Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010

7.E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001

8. J. Grotowska-Leder red.,Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji

i dezintegracji społecznej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2008.

9.B. Balcerzak – Paradowska, Polityka rodzinna: dla kogo wsparcie? Między rodziną a jednostką, (w:) Polityka społeczna w Polsce. Osiągniecia i wyzwania, (red.) M. Bednarski, Z. Wiśniewski, Warszawa 2018

10. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012.

11.A. Skowrońska, Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, Wyd. ZRZL, Warszawa 2014

12.A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2005.

13. N. Pikuła, Senior w przestrzeni społecznej, Kraków, 2013.

14.B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010

15.M.Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014

16.D. Podgórska-Jachnik, Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014

17.Z. Kawczyńska – Butrym, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998

18.A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną,CRZL, Warszawa 2014

19.M. Czechowska-Bieluga,Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 43/2021.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

WIEDZA: Słuchacz powinien nabyć wiedzę o podstawach funkcjonowania rodziny, identyfikować problemy jednostki i rodziny a także zdobyć wiedzę o funkcjonowaniu rodzin prawidłowych, dysfunkcyjnych i dysfunkcjonalnych

UMIEJĘTNOŚCI: Słuchacz powinien zdobyć umiejętności korzystania z nabytej wiedzy, potrzebnej do identyfikacji różnego rodzaju problemów rodzinnych i rozwiązywania ich w kompetentny sposób.

KOMPETENCJE/POSTAWY: Słuchacz powinien mieć świadomość konieczności stałego uzupełniania wiedzy. Powinien się cechować postawą otwartości na różnego rodzaju problemy i uzyskać kompetencje wstępnego ich diagnozowania.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Uczestnictwo w zajęciach, umiejętność analizy problemowej, udział w dyskusji

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Workshops, 10 hours more information
Coordinators: Martyna Kawińska
Group instructors: Martyna Kawińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem warsztatów jest wypracowanie umiejętności budowy środowiska/ zespołu wspierającego w odniesieniu do jednostki i rodziny. Ważne jest, aby Słuchacz potrafił w swojej pracy korzystać z zasobów instytucji/ środowisk w złożonym procesie pomocy.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Etapy prac z osobą rodziną wymagająca wsoarcia

2. Zasoby wykorzystywane przy budowaniu zespołu/ środowiska wsperającego

3. Podmioty uzielające wsparcia

4. Organizaowanie społeczności lokalnej

5. Praktyka i strategia działań środowiskowych, metody pracy środowiskowej

6. Sposoby motywowania osób wymagających wsparcia

6. Działania podejmowane wobec osoby/rodziny doświadczającej przemocy, osób bezrobotnych, doświadczających problemów opiekuńczo wychowaczych, osób uzależnionych, niepełnosprawnych, osób starszych i osób z chorobami psychicznymi.

Bibliography: (in Polish)

1.M. Boryczko A. Dunajska S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 20220.

2.K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, w: Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek‐Sładek, Kraków 2017, s. 177–185.

3.M. Cichosz, Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany. [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.) Współczesne środowiska wychowawcze. Stan oceny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawskiej- Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2011

4.S. Kawula, Spirala życzliwości. Od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz (red.) Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn: Wydawnictwo Glob, 1997

5. M. Rymsza, Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012

6.Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010

7.E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001

8. J. Grotowska-Leder red.,Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji

i dezintegracji społecznej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2008.

9.B. Balcerzak – Paradowska, Polityka rodzinna: dla kogo wsparcie? Między rodziną a jednostką, (w:) Polityka społeczna w Polsce. Osiągniecia i wyzwania, (red.) M. Bednarski, Z. Wiśniewski, Warszawa 2018

10. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012.

11.A. Skowrońska, Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, Wyd. ZRZL, Warszawa 2014

12.A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2005.

13. N. Pikuła, Senior w przestrzeni społecznej, Kraków, 2013.

14.B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010

15.M.Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014

16.D. Podgórska-Jachnik, Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014

17.Z. Kawczyńska – Butrym, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998

18.A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną,CRZL, Warszawa 2014

19.M. Czechowska-Bieluga,Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 43/2021.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 5 hours more information
Coordinators: Martyna Kawińska
Group instructors: Martyna Kawińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Celem warsztatów jest wypracowanie umiejętności budowy środowiska/ zespołu wspierającego w odniesieniu do jednostki i rodziny. Ważne jest, aby Słuchacz potrafił w swojej pracy korzystać z zasobów instytucji/ środowisk w złożonym procesie pomocy.

Full description: (in Polish)

Treści merytoryczne:

1. Etapy prac z osobą rodziną wymagająca wsoarcia

2. Zasoby wykorzystywane przy budowaniu zespołu/ środowiska wsperającego

3. Podmioty uzielające wsparcia

4. Organizaowanie społeczności lokalnej

5. Praktyka i strategia działań środowiskowych, metody pracy środowiskowej

6. Sposoby motywowania osób wymagających wsparcia

6. Działania podejmowane wobec osoby/rodziny doświadczającej przemocy, osób bezrobotnych, doświadczających problemów opiekuńczo wychowaczych, osób uzależnionych, niepełnosprawnych, osób starszych i osób z chorobami psychicznymi.

Bibliography: (in Polish)

1.M. Boryczko A. Dunajska S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 20220.

2.K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, w: Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek‐Sładek, Kraków 2017, s. 177–185.

3.M. Cichosz, Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany. [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.) Współczesne środowiska wychowawcze. Stan oceny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawskiej- Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2011

4.S. Kawula, Spirala życzliwości. Od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz (red.) Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn: Wydawnictwo Glob, 1997

5. M. Rymsza, Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012

6.Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010

7.E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001

8. J. Grotowska-Leder red.,Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji

i dezintegracji społecznej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2008.

9.B. Balcerzak – Paradowska, Polityka rodzinna: dla kogo wsparcie? Między rodziną a jednostką, (w:) Polityka społeczna w Polsce. Osiągniecia i wyzwania, (red.) M. Bednarski, Z. Wiśniewski, Warszawa 2018

10. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012.

11.A. Skowrońska, Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, Wyd. ZRZL, Warszawa 2014

12.A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2005.

13. N. Pikuła, Senior w przestrzeni społecznej, Kraków, 2013.

14.B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010

15.M.Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014

16.D. Podgórska-Jachnik, Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014

17.Z. Kawczyńska – Butrym, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998

18.A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną,CRZL, Warszawa 2014

19.M. Czechowska-Bieluga,Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 43/2021.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 5 hours more information
Coordinators: Martyna Kawińska
Group instructors: Martyna Kawińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Lectures - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 10 hours more information
Coordinators: Martyna Kawińska
Group instructors: Martyna Kawińska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)