(in Polish) Budowanie środowiska/zespołu wspierającego
General data
Course ID: | UKSW-P-DoRo-BŚ |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Budowanie środowiska/zespołu wspierającego |
Organizational unit: | Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
1.00 (differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Oczekuje się, że Słuchacz studiów podyplomowych będzie posiadał wiedzę z zakresu pracy z osobą/rodziną wymagająca wsparcia |
Short description: |
(in Polish) Celem warsztatów jest wypracowanie umiejętności budowy środowiska/ zespołu wspierającego w odniesieniu do jednostki i rodziny. Ważne jest, aby Słuchacz potrafił w swojej pracy korzystać z zasobów instytucji/ środowisk w złożonym procesie pomocy. |
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Etapy prac z osobą rodziną wymagająca wsoarcia 2. Zasoby wykorzystywane przy budowaniu zespołu/ środowiska wsperającego 3. Podmioty uzielające wsparcia 4. Organizaowanie społeczności lokalnej 5. Praktyka i strategia działań środowiskowych, metody pracy środowiskowej 6. Sposoby motywowania osób wymagających wsparcia 6. Działania podejmowane wobec osoby/rodziny doświadczającej przemocy, osób bezrobotnych, doświadczających problemów opiekuńczo wychowaczych, osób uzależnionych, niepełnosprawnych, osób starszych i osób z chorobami psychicznymi. |
Bibliography: |
(in Polish) 1.M. Boryczko A. Dunajska S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 20220. 2.K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, w: Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek‐Sładek, Kraków 2017, s. 177–185. 3.M. Cichosz, Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany. [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.) Współczesne środowiska wychowawcze. Stan oceny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawskiej- Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2011 4.S. Kawula, Spirala życzliwości. Od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz (red.) Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn: Wydawnictwo Glob, 1997 5. M. Rymsza, Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012 6.Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010 7.E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001 8. J. Grotowska-Leder red.,Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2008. 9.B. Balcerzak – Paradowska, Polityka rodzinna: dla kogo wsparcie? Między rodziną a jednostką, (w:) Polityka społeczna w Polsce. Osiągniecia i wyzwania, (red.) M. Bednarski, Z. Wiśniewski, Warszawa 2018 10. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012. 11.A. Skowrońska, Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, Wyd. ZRZL, Warszawa 2014 12.A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2005. 13. N. Pikuła, Senior w przestrzeni społecznej, Kraków, 2013. 14.B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010 15.M.Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014 16.D. Podgórska-Jachnik, Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014 17.Z. Kawczyńska – Butrym, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998 18.A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną,CRZL, Warszawa 2014 19.M. Czechowska-Bieluga,Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 43/2021. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: Słuchacz powinien nabyć wiedzę o podstawach funkcjonowania rodziny, identyfikować problemy jednostki i rodziny a także zdobyć wiedzę o funkcjonowaniu rodzin prawidłowych, dysfunkcyjnych i dysfunkcjonalnych UMIEJĘTNOŚCI: Słuchacz powinien zdobyć umiejętności korzystania z nabytej wiedzy, potrzebnej do identyfikacji różnego rodzaju problemów rodzinnych i rozwiązywania ich w kompetentny sposób. KOMPETENCJE/POSTAWY: Słuchacz powinien mieć świadomość konieczności stałego uzupełniania wiedzy. Powinien się cechować postawą otwartości na różnego rodzaju problemy i uzyskać kompetencje wstępnego ich diagnozowania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach, umiejętność analizy problemowej, udział w dyskusji |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WAR
WAR
WAR
SU WAR
|
Type of class: |
Workshops, 10 hours
|
|
Coordinators: | Martyna Kawińska | |
Group instructors: | Martyna Kawińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem warsztatów jest wypracowanie umiejętności budowy środowiska/ zespołu wspierającego w odniesieniu do jednostki i rodziny. Ważne jest, aby Słuchacz potrafił w swojej pracy korzystać z zasobów instytucji/ środowisk w złożonym procesie pomocy. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Etapy prac z osobą rodziną wymagająca wsoarcia 2. Zasoby wykorzystywane przy budowaniu zespołu/ środowiska wsperającego 3. Podmioty uzielające wsparcia 4. Organizaowanie społeczności lokalnej 5. Praktyka i strategia działań środowiskowych, metody pracy środowiskowej 6. Sposoby motywowania osób wymagających wsparcia 6. Działania podejmowane wobec osoby/rodziny doświadczającej przemocy, osób bezrobotnych, doświadczających problemów opiekuńczo wychowaczych, osób uzależnionych, niepełnosprawnych, osób starszych i osób z chorobami psychicznymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1.M. Boryczko A. Dunajska S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 20220. 2.K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, w: Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek‐Sładek, Kraków 2017, s. 177–185. 3.M. Cichosz, Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany. [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.) Współczesne środowiska wychowawcze. Stan oceny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawskiej- Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2011 4.S. Kawula, Spirala życzliwości. Od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz (red.) Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn: Wydawnictwo Glob, 1997 5. M. Rymsza, Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012 6.Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010 7.E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001 8. J. Grotowska-Leder red.,Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2008. 9.B. Balcerzak – Paradowska, Polityka rodzinna: dla kogo wsparcie? Między rodziną a jednostką, (w:) Polityka społeczna w Polsce. Osiągniecia i wyzwania, (red.) M. Bednarski, Z. Wiśniewski, Warszawa 2018 10. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012. 11.A. Skowrońska, Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, Wyd. ZRZL, Warszawa 2014 12.A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2005. 13. N. Pikuła, Senior w przestrzeni społecznej, Kraków, 2013. 14.B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010 15.M.Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014 16.D. Podgórska-Jachnik, Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014 17.Z. Kawczyńska – Butrym, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998 18.A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną,CRZL, Warszawa 2014 19.M. Czechowska-Bieluga,Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 43/2021. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA SU WYK
|
Type of class: |
Lectures, 5 hours
|
|
Coordinators: | Martyna Kawińska | |
Group instructors: | Martyna Kawińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem warsztatów jest wypracowanie umiejętności budowy środowiska/ zespołu wspierającego w odniesieniu do jednostki i rodziny. Ważne jest, aby Słuchacz potrafił w swojej pracy korzystać z zasobów instytucji/ środowisk w złożonym procesie pomocy. |
|
Full description: |
(in Polish) Treści merytoryczne: 1. Etapy prac z osobą rodziną wymagająca wsoarcia 2. Zasoby wykorzystywane przy budowaniu zespołu/ środowiska wsperającego 3. Podmioty uzielające wsparcia 4. Organizaowanie społeczności lokalnej 5. Praktyka i strategia działań środowiskowych, metody pracy środowiskowej 6. Sposoby motywowania osób wymagających wsparcia 6. Działania podejmowane wobec osoby/rodziny doświadczającej przemocy, osób bezrobotnych, doświadczających problemów opiekuńczo wychowaczych, osób uzależnionych, niepełnosprawnych, osób starszych i osób z chorobami psychicznymi. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1.M. Boryczko A. Dunajska S. Marek, Praca socjalna w środowisku lokalnym, Wydawnictwo Difin, Warszawa 20220. 2.K. Wojtanowicz, Środowiskowa praca socjalna na rzecz rozwoju społecznego, w: Eliminacja wykluczenia społecznego, red. M. Duda, K. Kutek‐Sładek, Kraków 2017, s. 177–185. 3.M. Cichosz, Środowisko i środowisko wychowawcze w refleksji pedagogicznej – rozwój i przemiany. [w:] M. Cichosz, R. Leppert (red.) Współczesne środowiska wychowawcze. Stan oceny i kierunki przemian, Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawskiej- Pomorskiej Szkoły Wyższej, 2011 4.S. Kawula, Spirala życzliwości. Od wsparcia do samorozwoju. [w:] E. Kantowicz (red.) Wsparcie społeczne w różnych układach ludzkiego życia, Olsztyn: Wydawnictwo Glob, 1997 5. M. Rymsza, Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Warszawa: Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012 6.Ch. Beckett, Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Warszawa 2010 7.E. Kantowicz, Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001 8. J. Grotowska-Leder red.,Sieci wsparcia społecznego jako przejaw integracji i dezintegracji społecznej,Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2008. 9.B. Balcerzak – Paradowska, Polityka rodzinna: dla kogo wsparcie? Między rodziną a jednostką, (w:) Polityka społeczna w Polsce. Osiągniecia i wyzwania, (red.) M. Bednarski, Z. Wiśniewski, Warszawa 2018 10. R. Szczepanik, J. Wawrzyniak, Opieka i wychowanie w instytucjach wsparcia społecznego, Łódź 2012. 11.A. Skowrońska, Praca socjalna z osobami długotrwale bezrobotnymi i członkami ich rodzin, Wyd. ZRZL, Warszawa 2014 12.A. Leszczyńska-Rejchert, Człowiek starszy i jego wspomaganie – w stronę pedagogiki starości. Olsztyn 2005. 13. N. Pikuła, Senior w przestrzeni społecznej, Kraków, 2013. 14.B. Krajewska, Instytucje wsparcia dziecka i rodziny, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2010 15.M.Ruszkowska, M. Winiarski, Praca socjalna z dziećmi, młodzieżą i rodziną, Warszawa 2014 16.D. Podgórska-Jachnik, Praca socjalna z osobami z niepełnosprawnością i ich rodzinami, CRZL, Warszawa 2014 17.Z. Kawczyńska – Butrym, Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej, Katowice 1998 18.A. Palacz-Chrisidis, Praca socjalna z osobami uzależnionymi i ich rodziną,CRZL, Warszawa 2014 19.M. Czechowska-Bieluga,Praca socjalna z osobami z zaburzeniami psychicznymi, w: Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej Nr 43/2021. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA WYK
|
Type of class: |
Lectures, 5 hours
|
|
Coordinators: | Martyna Kawińska | |
Group instructors: | Martyna Kawińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Lectures - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR SA KON
|
Type of class: |
Conversatorium, 10 hours
|
|
Coordinators: | Martyna Kawińska | |
Group instructors: | Martyna Kawińska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.