Przyjaźń i miłość społeczna w oparciu o wybrane autorytety
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | UKSW-PiM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przyjaźń i miłość społeczna w oparciu o wybrane autorytety |
Jednostka: | Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Wiedza: S1A_W02; S1A_W04; S1A_W05; S1A_W09 Umiejętności: S1A_U02; S1A_U03; S1A_U05; S1A_U07 Kompetencje społeczne: S1A_K01; S1A_K03; S1A_K07 |
Skrócony opis: |
Przyjaźń i miłość są ze swej natury dialogiczne i alterocentryczne, tzn. nakierowane na inne osoby. Ponadto, cechujące je przejście od wymiaru osobistego do wymiaru społecznego, nadaje im charakteru prospołecznego. Społeczne powołanie człowieka odnajduje w przyjaźni – wraz z towarzyszącą jej bezinteresowną miłością – najszlachetniejszą wieź, dzięki której może się realizować. Dzięki przyjaźni człowiek wychodzi ze swej samotności i zaczyna komunikować się z innymi kochając i będąc kochanym. Czym w swej istocie jest przyjaźń społeczna i miłość społeczna? W odpowiedzi należy sięgnąć do klasyków myśli europejskiej, a w tym chrześcijańskiej w pierwszej kolejności: od św. Augustyna po aktualnego papieża Franciszka. W ostatecznym rachunku miłowanie innych nie wymaga od nas zrezygnowania z uczucia dla przyjaciela, ale wymaga jedynie, abyśmy przenieśli na nich uczciwość, uprzejmość, lojalność lub szczerość, z jakimi postępujemy wobec przyjaciół. |
Pełny opis: |
Treści merytoryczne: 1. Społeczna natura człowieka 2. Człowiek wobec społeczności 3. Przyjaźń i miłość społeczna – terminologia i ewolucja pojęć 4. Prekursorzy rozważań o przyjaźni w myśli europejskiej 5. Wpływ chrześcijaństwa 6. Epoka nowożytna i współczesna 7. Miłość społeczna u jej początków 8. Miłość naczelną zasadą życia społecznego 9. Miłość społeczna według kardynała Stefana Wyszyńskiego 10. Wpływ miłości braterskiej na naturę przyjaźni 11. Społeczne dobrodziejstwa przyjaźni i miłości 12. Współczesne zagrożenia |
Literatura: |
Literatura: V. Albisetti, Być przyjacielem czy mieć przyjaciela? Sposób na poznanie siebie samego i innych, Kielce 1999. I. Andrzejuk, Filozofia przyjaźni w "Komentarzu" Tomasza z Akwinu do "Etyki Nikomachejskiej" Arystotelesa, Warszawa 2007. Boguni-Borowska M. (pod red.), Fundamenty dobrego społeczeństwa: Wartości, Kraków 2015. A.M. Canopi, Ewangelia przyjaźni, tłum. O. Płaszczewska, Kraków 2001. B. Dróżdż, Siedem podstawowych zasad etyczno-społecznych, Legnica 2015. Franciszek, Encyklika Fratelli tutti. O braterstwie i przyjaźni społecznej, Kraków 2020. G.B. Hume, Tajemnica miłości, tłum. K. Michałkiewicz, Wrocław 2003. Z. Izdebski, A. Jaczewski, Kocha, lubi, szanuje: wychowanie do życia w rodzinie, Warszawa 1999. S. Kaczmarek, Rozważania o życiu ludzkim, Warszawa 1977. E.M. Korczak, Ciepło prawdziwej przyjaźni wśród równych, Kraków 2006. S. Kowalczyk, Człowiek a społeczność. Zarys filozofii społecznej, Lublin 1994. M. Nédoncelle, Wartość miłości i przyjaźni, tłum. K. Bukowki, Kraków 1993. L. Niebrzydowski, E. Płaszczyński, Przyjaźń i otwartość w stosunkach międzyludzkich: studium psychologiczne, Warszawa 1989. A. Poliseno, Krótki traktat o przyjaźni, tłum. L. Rodziewicz, Kraków 2003. W. Surmiak, Opcja preferencyjna na rzecz ubogich wyrazem miłości społecznej: Studium teologicznomoralne w świetle nauczania Jana Pawła II, Katowice 2009. A. Swoboda, Pojęcie przyjaźni w listach św. Paulina z Noli i św. Sydoniusza Apolinarego: studium porównawcze, Poznań 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK 1 - student ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach EK 2 - student zna rodzaje więzi społecznych i rządzące nimi prawidłowości EK 3 - student ma podstawową wiedzę na temat przyjaźni i miłości społecznej Umiejętności: EK 4 – student posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych EK 5 - student potrafi analizować procesy społeczne w kontekście miejsca i roli jednostki w strukturze społecznej EK 6 - student potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące przyjaźni i miłości społecznej, z wykorzystaniem różnych ujęć Kompetencje: EK 7 - student potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania EK 8 – student wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach zawodowych potrafiąc jednocześnie odpowiednio określać priorytety służące realizacji określonego zadania EK 9 - student rozumie potrzebę ustawicznego doskonalenia swoich umiejętności społecznych oraz potrafi samodzielnie wykorzystywać w tym celu dostępne mu źródła historyczne, teologiczne i kulturowe związane z przyjaźnią i miłością społeczną ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładzie: 30 godz. własna lektura literatury: 30 godz. [wszystkich obowiązuje rozdz. III: Myśleć i tworzyć świat otwarty oraz rozdz. VI: Dialog i przyjaźń społeczna Encykliki Fratelli Tutti papieża Franciszka] przygotowanie do zaliczenia: 30 godz. suma godzin: 90 [3 ECTS] |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody realizacji i weryfikacji: Efekty wiedzy: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład informacyjny, prezentacja multimedialna, indywidualna lektura literatury przedmiotu Weryfikacja: zaliczenie, przygotowanie do kolejnych zajęć oraz aktywny udział w zajęciach Efekty umiejętności: Realizacja: metody dydaktyczne – wykład konwersatoryjny Weryfikacja - zaliczenie, obserwacja aktywności studentów Efekty kompetencji społecznych: Realizacja: metody dydaktyczne – dyskusja Weryfikacja – obserwacja pracy i aktywności studentów podczas zajęć, bieżąca informacja zwrotna. Dopuszczalne są dwie nieobecności bez konieczności usprawiedliwienia. Wykład kończy się obowiązkowym zaliczeniem ustnym* w ramach ostatnich zajęć [*w sytuacjach nadzwyczajnych (np. pandemia) – forma pisemna]. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.