Faith and Reason
General data
Course ID: | UKSW-WiR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Faith and Reason |
Name in Polish: | Wiara i rozum |
Organizational unit: | Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) 1. Zarys antropologii. 2. Rozum człowieka 3. Dar wiary 4. Wiara i rozum na przestrzeni historii 5. Dialektyka i metoda scholastyczna. Intellectus fidei 6. Fides quaerens intellectum 7. Credo ut intelligam 8. Intelligo ut credam 9. Diakonia prawdy 10. Poszukiwanie wzorcowej metody nauki – pozytywistyczny paradygmat nauki 11. Współczesny paradygmat nauki 12. Fides et ratio - aktualne wyzwania nauk społecznych i przyrodniczych |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia koncentrują się na zagadnieniu koniunkcji dwu zasadniczych źródeł i podstaw poznania: wiary i rozumu. Zbliżenie pomiędzy wiarą biblijną a dociekaniami greckimi w dążeniu do prawdy przyjęło na przestrzeni wieków różne formy. Chrześcijaństwo łącząc w sobie wiarę i rozum (filozofię grecką) z dziedzictwem rzymskim wpisało się na trwałe w tożsamość Europy. Pogodzenie wiary z rozumem stwarza zwłaszcza we współczesnym świecie coraz więcej trudności. Między wiarą a rozumem nigdy nie może mieć miejsca niezgodność, ponieważ i wiara i rozum pochodzą od Boga. Tak jak rozum nie może być ograniczony jedynie do tego, co jest empirycznie sprawdzalne, ale otwarty na jego szerokie horyzonty, tak również wiara bez współpracy z rozumem staje się naiwna i fanatyczna. Teologia słusznie należąc do uniwersytetu i szeroko zakrojonego dialogu nauk, ma za zadanie dociekanie racjonalności wiary. Choć istnieje uzasadniona autonomia "porządku wiary" i "porządku wiedzy", to jednak wiedza oderwana od Boga może doprowadzić do zniszczenia człowieka. |
Bibliography: |
(in Polish) D. Adamczyk, Stworzenie, opatrzność, ewolucja: przyczynek do dialogu nauki i wiary, Szczecin 2009. Benedykt XVI, Wiara, rozum i uniwersytet – wspomnienia i refleksje. Wykład na Uniwersytecie w Ratyzbonie (12.09.2006), „L’Osservatore Romano” 11 (2006), s. 25-29. I. Bokwa, M. Jagodziński (red.), Wiara wobec współczesności, Warszawa 2014. C. Cremona, Augustyn z Hippony: rozum i wiara, tłum. M. Serejska-Wróbel, Warszawa 1993. Denken und Glauben: Zeitschrift der Katholische Hochschulgemeinde für die Grazer Universitäten, Graz 1989. T. Dzidek, Granice rozumu w teologicznym poznaniu Boga, Kraków 2001. J. Golbiak, M. Hereć (red.), Relacja nauka – wiara. Nowe ujęcie dawnego problemu, Lublin 2014. G.J. Grzmot-Bilski, W poszukiwaniu syntezy: między wiarą a rozumem, Bydgoszcz 2004. Jan Paweł II, Encyklika „Fides et ratio”. O relacjach między wiarą a rozumem, Poznań 1998. A. Kasia, Wiara i rozum: szkice o Ojcach Kościoła, Warszawa 1981. B. Kochaniewicz (red.), Racjonalność wiary, Poznań 2012. J. Krokos, M. Ryś (red.), Czy rozum jest w konflikcie z wiarą?: w X rocznicę ogłoszenia encykliki Fides et ratio , Warszawa 2009. J. Łukomski, Wiara i rozum, w: Tenże (pod red.), Wiara i rozum na progu Trzeciego Tysiąclecia, Kielce 2001, s. 65-87. K. Mądel (red.), Rozum i wiara mówią do mnie. Wokół encykliki Fides et ratio, WAM, Kraków 1999, s. 97 – 108. A. Maryniarczyk, A. Gudaniec (red.), Rozum otwarty na wiarę: „»Fides et ratio« - w rocznicę ogłoszenia”, II Międzynarodowe Sympozjum Metafizyczne (KUL, 9-10.XII.1999), Lublin 1999. St. Rabiej (red.), Prawda wobec rozumu i wiary. Wykłady otwarte poświęcone encyklice „Fides et ratio” zorganizowane w okresie Wielkiego Postu 1999 Roku, Opole 1999. J. Ratzinger, Wiara, prawda i kultura – refleksje w związku z encykliką „Fides et Ratio”, w: Tenże: Wiara – prawda – tolerancja. Chrześcijaństwo a religie świata, tłum. R. Zajączkowski, Kielce 2004, s. 147-167. A. Smerczyński, Rozum a wiara, Toruń 2003. T. Styczeń, W. Chudy (red.), Jan Paweł II, Fides et ratio. Tekst i komentarze, KUL, Lublin 2003. J.M. Varghese, Faith and reason today: fides et ratio in a post-modern era, Washington 2008. G. Witaszek (pod red.), Refleksje nad encykliką Jana Pawła II „Fides et ratio”, Lublin 1999. J. Życiński, W kręgu nauki i wiary, Kalwaria 1989. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) WIEDZA: EK_1 definiuje i opisuje zakres materii przedmiotu, EK_2 zna podstawową literaturę na temat wiary i rozumu, zwłaszcza teologiczną i filozoficzną, EK_3 potrafi tłumaczyć podstawowe kierunki myśli – poglądy tak w odległej historii, jak i we współczesnym świecie EK_4 kontemplacja prawdy jako droga mądrości, która ukazuje cel i sens ludzkiego życia UMIEJĘTNOŚCI: EK_5 umie analizować różne prądy myślowe biorąc pod uwagę ich korzenie i okoliczności powstania EK_6 potrafi wykazać równice pomiędzy różnymi stanowiskami i nurtami intelektualnymi łączącymi się z wiarą lub rozumem EK_7 rozeznaje ograniczenia dysjunkcji wiary i rozumu EK_8 potrafi posługiwać się podstawowymi pojęciami, paradygmatami właściwymi dla teologii i filozofii EK_9 umie umiejscowić poznane zagadnienia w ogólnym kontekście historyczno-kulturowym KOMPETENCJE SPOŁECZNE: EK_10 ma świadomość poziomu swej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i rozwoju EK_11 jest zorientowany w możliwościach rozumu i wiary oraz ich ograniczeniach EK_12 potrafi odpowiednio określić priorytety służące wzajemnemu dopełnianiu się wiary i rozumu w życiu osobistym i innych osób; identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z przewartościowaniem wiary lub rozumu EK_13 docenia tradycję i dziedzictwo kulturowe chrześcijaństwa i ma świadomość odpowiedzialności za ich zachowanie Uzasadnienie ECTS: udział w zajęciach 30 godz. = 1 ECTS przygotowanie się do zajęć 30 godz. = 1 ECTS samodzielna lektura encykliki „Fides et ratio” 30 godz. = 1 ECTS samodzielna lektura wybranej pozycji z podanej literatury 30 godz. = 1 ECTS przygotowanie do zaliczenia 30 godz. =1 ECTS suma: 150 godz. = 5 ECTS |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Aktywne uczestnictwo w zajęciach (możliwe 2 nieobecności w semestrze); umiejętność zreferowania (streszczenia) tekstów z literatury; łatwość w podjęciu tematu, problemu Zaliczenie ustne (kolokwium) na ocenę: znajomość podstaw problematyki – dst; znajomość pełna wraz ze zrozumieniem problematyki – db; pełna znajomość problematyki wraz z jej zaawansowanym rozumieniem – bdb |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.