Propedeutics of biology
General data
Course ID: | WB-BI-11-19 |
Erasmus code / ISCED: |
13.1
|
Course title: | Propedeutics of biology |
Name in Polish: | Propedeutyka biologii |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | BI1_W01,BI1_W02,BI1_W04,BI1_U02,BI1_U04,BI1_U06,BI1_K01,BI1_K02 |
Short description: |
The course aims to prepare students to studying (as opposite to just listening and doing what they are told to do, which they learned at school) in the field of biological sciences, i.e. to CRITICALLY UNDERSTAND any text they read and to EXPRESS THEMSELVES coherently and correctly. It also includes brief introduction to the rational bases of biological research methodology. |
Full description: |
The course aims to prepare students to studying (as opposite to just listening and doing what they are told to do, which they learned at school) in the field of biological sciences, i.e. to CRITICALLY UNDERSTAND any text they read and to EXPRESS THEMSELVES coherently and correctly. It also includes brief introduction to the rational bases of biological research methodology. The following issues are on the agenda: - where does the knowledge come from? - how do we know what we do not know yet and what to search for? - if there is a dispute and controversy among scientists, does that mean they are stupid and cannot even agree on something? (Pauling's DNA model, Duisberg on the causes of AIDS etc.) |
Bibliography: |
(in Polish) January Weiner. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych Przewodnik praktyczny. Wydanie czwarte, PWN 2013. Adam Łomnicki. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydanie piąte, PWN 2014. (poprzednie wydania są naturalnie także w porządku, ale autor, wrażliwy na sugestie i komentarze czytelników, stale coś poprawia, więc w przypadku tej akurat książki warto mieć najnowsze istniejące wydanie) |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy: 1. Student rozumie (i nie przeraża go to), że współczesna wiedza biologiczna jest zbiorem najlepszych interpretacji uzyskanych dotychczas wyników i że możliwe jest, że wraz z uzyskiwaniem nowych danych nasza wiedza zmieni się, ponieważ dotychczasowe interpretacje okażą się błędne bądź niepełne. 2. Student rozumie różnicę pomiędzy obserwacją a jej interpretacją. 3. Student rozumie różnicę pomiędzy udowadnianiem a obalaniem hipotezy; wie czym jest falsyfikacjonizm i rozumie jego pozycję we współczesnej nauce. 4. Student rozumie, co dają (a czego nie dają) metody statystyczne stosowane w badaniach biologicznych; rozumie, co oznacza zdanie „naukowcy udowodnili”. 5. Student zdaje sobie sprawę z ograniczeń systematyki organizmów – problemów z definicją gatunku, arbitralnością wyższych jednostek systematycznych etc. 6. Student wie, skąd wziął się stosowany obecnie system nazewnictwa organizmów i jakie rządzą nim zasady. Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: 7. Student potrafi odróżnić od siebie publikację naukową (przeglądową lub materiałową), artykuł popularnonaukowy i wiadomość wygenerowaną przez dział PR jednostki badawczej. 8. Student potrafi odszukać oryginalną publikację na podstawie pomieszczonej w prasie czy innych środkach przekazu wiadomości o jakimś odkryciu naukowym. 9. Student nie traci głowy w sytuacji, gdy informacje z różnych źródeł zdają się przeczyć sobie nawzajem. 10. Student potrafi dostrzec przypadki nieuprawnionego wnioskowania (np. wnioskowania na podstawie niepełnych danych, pozornych związków etc.). 11. Student potrafi w sposób zrozumiały przedstawić tezy przeczytanej publikacji, używając języka odpowiednio dobranego do poziomu słuchaczy. Efekty kształcenia w zakresie kompetencji: 12. Student jest w stanie wyrazić swoje zdanie w jakiejś kwestii i bronić go za pomocą poprawnych argumentów. 13. Student jest w stanie krytycznie analizować zarówno teksty publikacji naukowych, jak i teksty popularne. 14. Student jest w stanie (i nie zawaha się) w razie potrzeby zadać właściwe pytanie prowadzącemu zajęcia lub autorowi publikacji; nie uważa zadawania uzasadnionych pytań za nietaktowne. Opis ECTS: udział w zajęciach - 30 h SUMA GODZIN: 30 LICZBA ECTS: 30 godzin / 30(25) godzin = ca. 1 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest: - obecność na zajęciach i czynne w nich uczestnictwo; określenie "czynne" oznacza w szczególności dołożenie starań, by na pytania zadawane przez prowadzącego odpowiadać coś więcej niż "nie wiem". - przygotowanie i zaprezentowanie (w zespole) krótkiego, krytycznego przedstawienia jakiegoś nowego, interesującego odkrycia w dziedzinie nauk biologicznych; decyzję o tym, co uznać za interesujące, podejmuje zespół samodzielnie, co dokładnie oznacza "nowe" to w każdym konkretnym przypadku weryfikowane będzie przez prowadzącego zajęcia. - zaliczenie sprawdzianów (krótkich, pisemnych, z treści zajęć) - tj. uzyskanie z każdego z nich ponad połowy możliwych do zdobycia punktów. Skala ocen: 100-94% - 5 93-88% - 4,5 87-80% - 4 79-70% - 3,4 69-60% - 3 59 i mniej - 2 |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maciej Fuszara | |
Group instructors: | Maciej Fuszara | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Maciej Fuszara | |
Group instructors: | Maciej Fuszara | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.