Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Propedeutics of biology

General data

Course ID: WB-BI-11-19
Erasmus code / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Propedeutics of biology
Name in Polish: Propedeutyka biologii
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 1.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

BI1_W01,BI1_W02,BI1_W04,BI1_U02,BI1_U04,BI1_U06,BI1_K01,BI1_K02

Short description:

The course aims to prepare students to studying (as opposite to just listening and doing what they are told to do, which they learned at school) in the field of biological sciences, i.e. to CRITICALLY UNDERSTAND any text they read and to EXPRESS THEMSELVES coherently and correctly. It also includes brief introduction to the rational bases of biological research methodology.

Full description:

The course aims to prepare students to studying (as opposite to just listening and doing what they are told to do, which they learned at school) in the field of biological sciences, i.e. to CRITICALLY UNDERSTAND any text they read and to EXPRESS THEMSELVES coherently and correctly. It also includes brief introduction to the rational bases of biological research methodology. The following issues are on the agenda:

- where does the knowledge come from?

- how do we know what we do not know yet and what to search for?

- if there is a dispute and controversy among scientists, does that mean they are stupid and cannot even agree on something? (Pauling's DNA model, Duisberg on the causes of AIDS etc.)

Bibliography: (in Polish)

January Weiner. Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych Przewodnik praktyczny. Wydanie czwarte, PWN 2013.

Adam Łomnicki. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydanie piąte, PWN 2014. (poprzednie wydania są naturalnie także w porządku, ale autor, wrażliwy na sugestie i komentarze czytelników, stale coś poprawia, więc w przypadku tej akurat książki warto mieć najnowsze istniejące wydanie)

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy:

1. Student rozumie (i nie przeraża go to), że współczesna wiedza biologiczna jest zbiorem najlepszych interpretacji uzyskanych dotychczas wyników i że możliwe jest, że wraz z uzyskiwaniem nowych danych nasza wiedza zmieni się, ponieważ dotychczasowe interpretacje okażą się błędne bądź niepełne.

2. Student rozumie różnicę pomiędzy obserwacją a jej interpretacją.

3. Student rozumie różnicę pomiędzy udowadnianiem a obalaniem hipotezy; wie czym jest falsyfikacjonizm i rozumie jego pozycję we współczesnej nauce.

4. Student rozumie, co dają (a czego nie dają) metody statystyczne stosowane w badaniach biologicznych; rozumie, co oznacza zdanie „naukowcy udowodnili”.

5. Student zdaje sobie sprawę z ograniczeń systematyki organizmów – problemów z definicją gatunku, arbitralnością wyższych jednostek systematycznych etc.

6. Student wie, skąd wziął się stosowany obecnie system nazewnictwa organizmów i jakie rządzą nim zasady.

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

7. Student potrafi odróżnić od siebie publikację naukową (przeglądową lub materiałową), artykuł popularnonaukowy i wiadomość wygenerowaną przez dział PR jednostki badawczej.

8. Student potrafi odszukać oryginalną publikację na podstawie pomieszczonej w prasie czy innych środkach przekazu wiadomości o jakimś odkryciu naukowym.

9. Student nie traci głowy w sytuacji, gdy informacje z różnych źródeł zdają się przeczyć sobie nawzajem.

10. Student potrafi dostrzec przypadki nieuprawnionego wnioskowania (np. wnioskowania na podstawie niepełnych danych, pozornych związków etc.).

11. Student potrafi w sposób zrozumiały przedstawić tezy przeczytanej publikacji, używając języka odpowiednio dobranego do poziomu słuchaczy.

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji:

12. Student jest w stanie wyrazić swoje zdanie w jakiejś kwestii i bronić go za pomocą poprawnych argumentów.

13. Student jest w stanie krytycznie analizować zarówno teksty publikacji naukowych, jak i teksty popularne.

14. Student jest w stanie (i nie zawaha się) w razie potrzeby zadać właściwe pytanie prowadzącemu zajęcia lub autorowi publikacji; nie uważa zadawania uzasadnionych pytań za nietaktowne.

Opis ECTS:

udział w zajęciach - 30 h

SUMA GODZIN: 30

LICZBA ECTS: 30 godzin / 30(25) godzin = ca. 1

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:

- obecność na zajęciach i czynne w nich uczestnictwo; określenie "czynne" oznacza w szczególności dołożenie starań, by na pytania zadawane przez prowadzącego odpowiadać coś więcej niż "nie wiem".

- przygotowanie i zaprezentowanie (w zespole) krótkiego, krytycznego przedstawienia jakiegoś nowego, interesującego odkrycia w dziedzinie nauk biologicznych; decyzję o tym, co uznać za interesujące, podejmuje zespół samodzielnie, co dokładnie oznacza "nowe" to w każdym konkretnym przypadku weryfikowane będzie przez prowadzącego zajęcia.

- zaliczenie sprawdzianów (krótkich, pisemnych, z treści zajęć) - tj. uzyskanie z każdego z nich ponad połowy możliwych do zdobycia punktów.

Skala ocen:

100-94% - 5

93-88% - 4,5

87-80% - 4

79-70% - 3,4

69-60% - 3

59 i mniej - 2

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Fuszara
Group instructors: Maciej Fuszara
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Maciej Fuszara
Group instructors: Maciej Fuszara
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)