Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cell biology

General data

Course ID: WB-BI-12-20
Erasmus code / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0511) Biology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Cell biology
Name in Polish: Biologia komórki
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla I roku biologii I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

BI1_U01, BI1_U02


Short description: (in Polish)

Celem wykładów jest zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i zróżnicowaniem zwierzęcych komórek tkankowych. Struktura komórki, jej organelli oraz metabolizm zostaną przedstawione na komórce hipotetycznej. Następnie omówione zostaną różnice w budowie i funkcjonowaniu komórek różnych tkanek. Badania komórek zwierzęcych pełnią wiodącą rolę nie tylko w biologii komórki, także w biologii molekularnej i genetyce. Studenci zapoznają się z metodami hodowli komórkowych oraz metodyką badań, których wyniki przedstawione będą podczas omawiania struktur poszczególnych elementów komórki oraz zachodzących w nich procesów.

Omówione zostaną podstawy procesów biochemicznych zachodzących w różnych obszarach komórki. Podział komórki: mitoza, mejoza oraz regulacja cyklu komórkowego. Funkcje białek. Transport wewnątrzkomórkowy. Migracja komórek.

Full description: (in Polish)

Celem wykładów jest zapoznanie studentów z budową, funkcjonowaniem i zróżnicowaniem zwierzęcych komórek tkankowych. Studenci zapoznają się z budową poszczególnych obszarów komórki ograniczonych błonami plazmatycznymi, organelli – mitochondrium, aparat Golgiego, lizosomy, siateczka śródplazmatyczna (ER – endoplazmatyczne retikulum) oraz funkcjami tych struktur. Zachodzącymi w nich procesami i ich znaczeniem dla komórki oraz całego organizmu. Mitochondrium – jako miejsce tworzenia wysokoenergetycznych nukleotydów oraz wewnątrzkomórkowy magazyn jonów wapnia. Aparat Golgiego – udział organelli w przetwarzaniu wydzielanych przez komórkę substancji, formowaniu pęcherzyków egzocytotycznych. Lizosomy – miejsce trawienia wewnątrzkomórkowego. ER – magazyn jonów wapnia, miejsce fałdowania białek. Poznanie budowy błony komórkowej ze szczególnym uwzględnieniem receptorów będzie podstawą dla omówienia wybranych szlaków sygnałowych, które kontrolują zachodzące w komórce procesy, a tym samym umożliwiają odpowiedź komórki na bodźce, czyli prawidłową reakcję na zmiany w środowisku. W obrębie tego problemu studenci zapoznają się z procesami aktywacji i dezaktywacji białek, pojęciem białka efektorowe oraz przekaźniki sygnałów. Następnym problemem poruszonym na wykładach struktura genomu komórki eukariotycznej. Replikacja materiału genetycznego, translacja i transkrypcja. Studenci zapoznają się z budową i funkcją rybosomów w procesie formowania łańcucha aminokwasów. Podczas omawiania podziału komórki szczególną uwagę zwrócę na cytokinezę i regulację cyklu komórkowego. Przedstawienie sposobów i znaczenia migracji komórek poprzedzone będzie omówieniem budowy i dynamiki cytoszkieletu ze szczególnym uwzględnieniem białek biorących udział w skurczu: aktyny i miozyny. Struktura komórki, jej organelli oraz metabolizm zostaną przedstawione na komórce hipotetycznej. Następnie omówione zostaną różnice w budowie i funkcjonowaniu komórek różnych tkanek. Badania komórek zwierzęcych pełnią wiodącą rolę nie tylko w biologii komórki, także w biologii molekularnej i genetyce. Studenci zapoznają się z metodami hodowli komórkowych oraz metodyką badań, których wyniki przedstawiono podczas omawiania struktur poszczególnych elementów komórki oraz zachodzących w nich procesów.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

Podstawy Biologii Komórki część I i II, praca zbiorowa pod redakcją Hanny Kmity i Przemysława Wojtaszka Wydanie II, PWN

Biochemia, Lubert Stryer, PWN (wybrane rozdziały)

Podstawy Cytofizjologii, J. Kawiak, J. Mirecka, M. Olszewska, J. Warchoł, PWN (wybrane rozdziały)

Literatura uzupełniająca:

polecone przez prowadzącą artykuły przeglądowe z czasopism naukowych, również anglojęzycznych:

Kosmos, 1997, t. 46 (1)

Kosmos, 2001, t. 50 (3)

"Glioma Signaling" red. Jolanta Barańska

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. Student zna budowę struktur komórkowych i funkcje jakie one pełnią. Rozumie i potrafi objaśnić procesy zachodzące w poszczególnych obszarach komórki. Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu najważniejsze problemy z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych.

Efekt przedmiotowy 2. Student zna terminologię naukową używaną podczas zajęć. Charakteryzuje metody badawcze z zakresu biologii komórki. Potrafi powiązać wyniki badań z różnych dyscyplin przyrodniczych.

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 3. Student potrafi wyszukać informacje z artykułów naukowych (również w języku angielskim) dotyczące problemów poruszonych podczas zajęć. Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, a także wykonać zlecone zadania badawcze. Samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie.

Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi powiązać budowę danej struktury komórkowej z zachodzącymi w jej obrębie procesami. Samodzielnie wyciąga wnioski. Umie stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii, przeprowadzać obserwacje oraz wykonać proste eksperymenty laboratoryjne.

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi krytycznie ocenić swą wiedzę i umiejętności. Potrafi odnaleźć specjalistów w odnośnej dziedzinie i w razie potrzeby zasięgnąć ich opinii.

Efekt przedmiotowy 6. Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, niezależnie od funkcji jakie w społeczeństwie będzie spełniał.

ECTS [1 ECTS=30 godzin]

Udział w wykładach: 30 godzin

Udział w ćwiczeniach: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 20 godzin

Przygotowanie do kolokwium: 20 godzin

Przygotowanie referatu na wybrany temat i przedstawienie podczas wykładu: 20 godzin

Poszerzanie wiadomości z wykorzystaniem poleconej literatury: 15 godzin

Konsultacje: 15 godzin

suma: 150 godzin [150/30=5]

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin testowy (pytania jednokrotnego wyboru, pytania otwarte). Warunkiem zaliczenia kursu jest zdanie egzaminu końcowego.

Egzamin będzie obejmował zakres materiału przekazany przez prowadzącego w ramach wykładów. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń.

Zakres ocen z egzaminu:

94-100% - 5

93-88% - 4,5

87-80% - 4

79-70% - 3,5

69-60% - 3

mniej niż 59,9% - 2

- ocena 2 (niedostateczna) student nie posiada wiedzy z podstaw biologii komórki. Nie zna struktur komórkowych i funkcji jakie pełnią. Student nie rozumie podstaw procesów biologicznych zachodzących w komórkach. Nie posiada podstawowej wiedzy z biochemii i fizjologii komórki. Nie posiada wiedzy w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w biologii komórki. Nie potrafi wyszukać informacje z artykułów naukowych. Łączyć w logiczną całość wiedzy z różnych dyscyplin nauk przyrodniczych.

- ocena 3 (dostateczna) Student posiada w ograniczonym stopniu wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w biologii komórki. Student rozumie w ograniczonym stopniu podstawowe procesy biologiczne zachodzące w komórkach. Wiedza, którą posiada jest nieugruntowana i uniemożliwia powiązanie pojęć z danej dyscypliny z przedmiotami z nią ściśle związanymi, jak biochemia czy fizjologia. Nie widzi potrzeby rozwijania swych umiejętności oraz dokształcania się. Ma trudności z zapamiętaniem i powiązaniem wiedzy z poszczególnych dziedzin nauk przyrodniczych.

- ocena 4 (dobra) student zna i rozumie podstawowe procesy biologiczne zachodzące w wyodrębnionych obszarach komórki. Posiada wiedzę dotyczącą tematów przedstawionych przez wykładowcę oraz podstaw biochemii, fizjologii komórki. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w biologii komórki i biochemii. Potrafi odnaleźć potrzebne informacje w literaturze oraz na stronach internetowych. Potrafi pracować indywidualnie oraz w grupie. Widzi potrzebę dokształcania się.

- ocena 5 (bardzo dobra) student poznał i w pełni rozumie podstawowe procesy zachodzące w komórkach. Posiada wiedzę z dziedziny biologii komórki i rozumie w jaki sposób funkcjonuje zarówno cała komórka jak i poszczególne jej obszary. Wiąże pojęcia z przedmiotu z pojęciami związanymi z biochemią i fizjologią komórki. Jego wiedza nie ogranicza się do znajomości literatury podstawowej. Korzysta z literatury anglojęzycznej. Zdobywa samodzielnie wiadomości, które wykraczają poza problemy zawarte w wykładach. Jest aktywnym słuchaczem, zadaje pytanie, bierze udział w dyskusji. Ma solidne podstawy dotyczące wiedzy z chemii, fizyki i matematyki, które pozwalają mu w pełni zrozumieć omawiane procesy, zjawiska i analizę statystyczną wyników badań.

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Wanda Kłopocka
Group instructors: Wanda Kłopocka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość budowy komórki roślinnej i zwierzęcej wraz z zachodzącymi w nich podstawowymi procesami z zakresu szkoły średniej.

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Wanda Kłopocka
Group instructors: Wanda Kłopocka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość budowy komórki roślinnej i zwierzęcej wraz z zachodzącymi w nich podstawowymi procesami z zakresu szkoły średniej.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Modrzejewska-Balcerek
Group instructors: Wanda Kłopocka
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Wymagania wstępne: (in Polish)

Znajomość budowy komórki roślinnej i zwierzęcej wraz z zachodzącymi w nich podstawowymi procesami z zakresu szkoły średniej.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)