Ekologia człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-36-07 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Ekologia człowieka |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | BI1_W01 BI1_W04 BI1_W05 BI1_U02 BI1_U03 BI1_U10 BI1_U11 BI1_K02 BI1_K05 BI1_K07 |
Wymagania wstępne: | Brak |
Skrócony opis: | |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z czynnikami rozwoju człowieka, czynnikami powodującymi przystosowania człowieka do określonego środowiska. Poruszana tematyka interdyscyplinarna, włączająca wpływ kultury Homo sapiens. |
Literatura: |
(tylko po angielsku) Basic literature: 1. Campbell B., Ekologia człowieka, Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995; 2. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000; 3. Moran E.F. Human Adaptability, An Introduction to Ecological Anthropology. Westview Press, Boulder 2008; 4. Siniarska A., Wolański N. (eds). Ecology of Aging. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 2000; 5. Wolański N., Ekologia Człowieka. Podstawy Ochrony Środowiska i Zdrowia Człowieka, Tom 1 – Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; 6. Wolański N., Ekologia Człowieka. Podstawy Ochrony Środowiska i Zdrowia Człowieka, Tom 2 – Ewolucja i dostosowania biokulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; 7. Wolański N. i B. Bogin (eds), The Family as an Environment for Human Development. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 1996; 8.Young G.L., A conceptual framework for an interdisciplinary human ecology. Acta Oecologiae Hominis, 1, Lund 1989. Supplementary reading: 1. Baker P.T., Human Adaptability. In "Human Biology. An introduction to human evolution, variation, growth, and adaptability" G.H. Harrison et al (eds), 3rd edition, Oxford Science Publications, Oxford, New York, Tokyo 1988. Boothroyd J. People and the Environment. Lerner Publishing Group, 2009; 2. Ellen R., Environment, Subsistence and System: The Ecology of Small-Scale Social Formations, Cambridge University Press, 1982; 3. Fox J., Rindfuss R.R., Walsh S.J., Mishra V., People and Environment. Springer, 2008; 4. Frisancho A.R., Human Adaptation and Accommodation. The University of Michigan Press, Ann Arbor 1993; 5. Moran E.F., The Ecosystem Approach in Anthropology: From Concept to Practice. University of Michigan Press, 1991; 6. Moran E.F., Ostrom E., Seeing the Forest and the Trees: Human-Environment Interactions in Forest Ecosystems. MIT Press, 2005; 7. Siniarska A., Dickinson F., Annotated Bibliography in Human Ecology. Kamla-Raj Enterprises, Delhi1996; 8. Young G.L., Origins of Human Ecology. Benchmark Papers in Ecology, 12, Hutchinson Ross Publ.Comp., Stroudsbourg 1983. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie ekologii człowieka Efekt przedmiotowy 2. Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz zna metody ich oceny Efekt przedmiotowy 3. Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 4. Student rozumie literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim i czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim Efekt przedmiotowy 5. Student wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne w ramach ekologii człowieka Efekt przedmiotowy 6. Student posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu ekologii człowieka Efekt przedmiotowy 7. Student uczy się samodzielnie i w sposób ukierunkowany w ramach ekologii człowieka Efekty przedmiotowe w ramach kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 8. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role Efekt przedmiotowy 9. Student rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w ramach ekologii człowieka Efekt przedmiotowy 10. Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w ekologii człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania w zakresie Wiedzy: Na ocenę 2 ndst., student nie rozumie i nie wymienia podstawowych zjawisk i procesów biologicznych w zakresie ekologii człowieka; nie ma wiedzy ma w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz nie zna metod ich oceny; nie ma wiedzy w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz nie ma znajomości rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych Na ocenę 3 dst., student w podstawowym stopniu rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie ekologii człowieka; w podstawowym stopniu ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz zna metody ich oceny; w podstawowym stopniu ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych Na ocenę 4 db., student w dobrym stopniu rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie ekologii człowieka; w dobrym stopniu ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz zna metody ich oceny; w dobrym stopniu ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych Na ocenę 5 bdb., student w bardzo dobrym stopniu rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie ekologii człowieka; w bardzo dobrym stopniu ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz zna metody ich oceny; w bardzo dobrym stopniu ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych Kryteria oceniania w zakresie Umiejętności: Na ocenę 2 ndst., student nie rozumie literatury z zakresu ekologii człowieka w języku polskim i nie czyta ze zrozumieniem nieskomplikowanych tekstów naukowych w języku angielskim; nie wykorzystuje dostępnych źródeł informacji, w tym źródeł elektronicznych w ramach ekologii człowieka; nie posiada umiejętności wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu ekologii człowieka; nie uczy się samodzielnie i w sposób ukierunkowany w ramach ekologii człowieka Na ocenę 3 dst., student w stopniu podstawowym rozumie literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim i czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w stopniu podstawowym wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne w ramach ekologii człowieka; w stopniu podstawowym posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu ekologii człowieka; w stopniu podstawowym uczy się samodzielnie i w sposób ukierunkowany w ramach ekologii człowieka Na ocenę 4 db., student w stopniu dobrym rozumie literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim i czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w stopniu dobrym wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne w ramach ekologii człowieka; w stopniu dobrym posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu ekologii człowieka; w stopniu dobrym uczy się samodzielnie i w sposób ukierunkowany w ramach ekologii człowieka Na ocenę 5 bdb., student w stopniu bardzo dobrym rozumie literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim i czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim; w stopniu bardzo dobrym wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne w ramach ekologii człowieka; w stopniu bardzo dobrym posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu ekologii człowieka; w stopniu bardzo dobrym uczy się samodzielnie i w sposób ukierunkowany w ramach ekologii człowieka Kryteria oceniania w zakresie Kompetencji społecznych: Na ocenę 2 ndst., student nie potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; nie rozumie potrzeby podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w ramach ekologii człowieka; nie wykazuje potrzeby stałego aktualizowania wiedzy w ekologii człowieka Na ocenę 3 dst., student w stopniu podstawowym potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; w stopniu podstawowym rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w ramach ekologii człowieka; w stopniu podstawowym wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w ekologii człowieka Na ocenę 4 db., student w stopniu dobrym potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; w stopniu dobrym rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w ramach ekologii człowieka; w stopniu dobrym wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w ekologii człowieka Na ocenę 5 db., student w stopniu bardzo dobrym potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; w stopniu bardzo dobrym rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w ramach ekologii człowieka; w stopniu bardzo dobrym wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w ekologii człowieka Egzamin testowy Punktacja: 100-94% - 5 93-88% - 4,5 87-80& - 4 79-70% - 3,4 69-60% - 3 59 i mniej - 2 Kolokwium pisemne: Punktacja: 100-94% - 5 93-88% - 4,5 87-80& - 4 79-70% - 3,4 69-60% - 3 59 i mniej - 2 Prezentacja może podnieść ocenę z ćwiczeń o 0,5. Student jest zobowiązany wypełniać karty pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kobus | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kobus | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS - wykłady ECTS [1 ECTS=30 godzin] Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma: 60 godzin Liczba ECTS: 60/30=2 ECTS - ćwiczenia Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do zajęć: 20 godzin Konsultacje: 10 godzin Suma: 60 godzin Liczba ECTS: 60/30=2 |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.