Metodologia nauk przyrodniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-36-21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Metodologia nauk przyrodniczych |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla III roku biologii I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI1_W01,BI1_W02,BI1_W03,BI1_W04,BI1_U02,BI1_U04,BI1_U06 |
Wymagania wstępne: | Brak. |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat metodyki badań w naukach przyrodniczych i naukowego prezentowania wyników badań przyrodniczych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat metodyki badań w naukach przyrodniczych i prezentacji wyników badań w formie publikacji naukowej. W ramach przedmiotu poruszane będą tematy dotyczące metod poznania i wyjaśniania naukowego, weryfikacji twierdzeń naukowych, ogólnych zasad projektowania i przeprowadzania badań w naukach przyrodniczych, etyki i odpowiedzialności w badaniach naukowych, prezentowania wyników badań przyrodniczych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2018. Literatura uzupełniająca: 1. Hajduk Z. Metodologia nauk przyrodniczych. Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 2002. 2. Reinhart A. Statistics done wrong. Random House Lcc US, 2018. 2. Gustavii B., How to write and illustrate a scientific paper, 2nd Edition, Cambridge University Press 2008. 2. Matthews J.R., Bowmen J.M., Matthews R.W., Successful scientific writing. A step-by-step guide for the biological and medical sciences. Cambridge University Press 2005. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie, że nasza wiedza o zjawiskach i procesach przyrodniczych jest wynikiem przeprowadzonych badań i ich interpretacji oraz że podlega nieustannej weryfikacji. Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych w ocenie i interpretacji wyników badań. Efekt przedmiotowy 3. Student zna i rozumie problematykę z różnych działów biologii oraz z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych metod badawczych, stosowanych w naukach przyrodniczych. Efekt przedmiotowy 4. Student posiada znajomość rozwoju metod badawczych, stosowanych w biologii i naukach pokrewnych. Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze umiejętności: Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi w publikacjach naukowych (zarówno napisanych po polsku, jak i po angielsku) znaleźć informacje niezbędne do stawiania pytań badawczych, formułowania hipotez oraz planowania badań i analizowania ich wyników. Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi poprawnie wnioskować na podstawie posiadanych danych. Efekt przedmiotowy 7. Student potrafi komunikować swoje plany badawcze i wyniki badań oraz dyskutować o nich z użyciem specjalistycznej terminologii. ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do zajęć - 15 godz. , przygotowanie do egzaminu - 15 godz., suma godzin: 60 [60/30=2], liczba ECTS: 2. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena końcowa z wykładów: Egzamin (test - pytania zamknięte i otwarte): 91-100% 5 81-90% 4,5 71-80% 4 61-70% 3,5 51-60% 3 mniej niż 50,9% 2 Wiedza (Efekty uczenia się 1-4): - na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie podstawowych zagadnień i metod z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, nie ma wiedzy na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, nie ma wiedzy w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi. - na ocenę 3 (dst.): student w podstawowym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma wystarczjącą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, wystarczająco rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi - na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma dobrą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma niemałą wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma szeroką wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, bardzo dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma szeroką wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi Umiejętności (Efekty uczenia się 5-7): - na ocenę 2 (ndst.): student niewłaściwie dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, nie wykazuje umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, nie stosuje języka naukowego ani specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach. - na ocenę 3 (dst.): student wystarczjąco dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje podstawowe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w zadawalającym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach. - na ocenę 4 (db.): student dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje niemałe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w dobrym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje duże umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, swobodnie posługuje się językiem naukowym z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Wymagania wstępne: |
Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kiełtyk | |
Prowadzący grup: | Piotr Kiełtyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., studiowanie literatury - 15 godz. , przygotowanie do egzaminu - 15 godz., suma godzin: 60 [60/30=2], liczba ECTS: 2. |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maciej Fuszara | |
Prowadzący grup: | Maciej Fuszara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., studiowanie literatury - 15 godz. , przygotowanie do egzaminu - 15 godz., suma godzin: 60 [60/30=2], liczba ECTS: 2. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.