Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia nauk przyrodniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-36-21
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodologia nauk przyrodniczych
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla III roku biologii I stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Efekty uczenia się:

BI1_W01,BI1_W02,BI1_W03,BI1_W04,BI1_U02,BI1_U04,BI1_U06

Wymagania wstępne:

Brak.

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat metodyki badań w naukach przyrodniczych i naukowego prezentowania wyników badań przyrodniczych.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest przybliżenie wiedzy na temat metodyki badań w naukach przyrodniczych i prezentacji wyników badań w formie publikacji naukowej. W ramach przedmiotu poruszane będą tematy dotyczące metod poznania i wyjaśniania naukowego, weryfikacji twierdzeń naukowych, ogólnych zasad projektowania i przeprowadzania badań w naukach przyrodniczych, etyki i odpowiedzialności w badaniach naukowych, prezentowania wyników badań przyrodniczych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Weiner J., Technika pisania i prezentowania przyrodniczych prac naukowych, Wydawnictwo Naukowe PWN 2018.

Literatura uzupełniająca:

1. Hajduk Z. Metodologia nauk przyrodniczych. Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 2002.

2. Reinhart A. Statistics done wrong. Random House Lcc US, 2018.

2. Gustavii B., How to write and illustrate a scientific paper, 2nd Edition, Cambridge University Press 2008.

2. Matthews J.R., Bowmen J.M., Matthews R.W., Successful scientific writing. A step-by-step guide for the biological and medical sciences. Cambridge University Press 2005.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie, że nasza wiedza o zjawiskach i procesach przyrodniczych jest wynikiem przeprowadzonych badań i ich interpretacji oraz że podlega nieustannej weryfikacji.

Efekt przedmiotowy 2. Student zna i rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych w ocenie i interpretacji wyników badań.

Efekt przedmiotowy 3. Student zna i rozumie problematykę z różnych działów biologii oraz z zakresu matematyki, fizyki i chemii niezbędną dla zrozumienia podstawowych metod badawczych, stosowanych w naukach przyrodniczych.

Efekt przedmiotowy 4. Student posiada znajomość rozwoju metod badawczych, stosowanych w biologii i naukach pokrewnych.

Przedmiotowe efekty uczenia się w obszarze umiejętności:

Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi w publikacjach naukowych (zarówno napisanych po polsku, jak i po angielsku) znaleźć informacje niezbędne do stawiania pytań badawczych, formułowania hipotez oraz planowania badań i analizowania ich wyników.

Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi poprawnie wnioskować na podstawie posiadanych danych.

Efekt przedmiotowy 7. Student potrafi komunikować swoje plany badawcze i wyniki badań oraz dyskutować o nich z użyciem specjalistycznej terminologii.

ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., przygotowanie do zajęć - 15 godz. , przygotowanie do egzaminu - 15 godz., suma godzin: 60 [60/30=2], liczba ECTS: 2.

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa z wykładów:

Egzamin (test - pytania zamknięte i otwarte):

91-100% 5

81-90% 4,5

71-80% 4

61-70% 3,5

51-60% 3

mniej niż 50,9% 2

Wiedza (Efekty uczenia się 1-4):

- na ocenę 2 (ndst.): student nie rozumie podstawowych zagadnień i metod z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, nie ma wiedzy na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, nie rozumie problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi, niezbędnych dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, nie ma wiedzy w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz nie zna ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi.

- na ocenę 3 (dst.): student w podstawowym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma wystarczjącą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, wystarczająco rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi

- na ocenę 4 (db.): student w dobrym stopniu rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma dobrą wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma niemałą wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi

- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale rozumie podstawowe zagadnienia i metody z zakresu metodologii nauk przyrodniczych, ma szeroką wiedzę na temat metod interpretacji zjawisk i procesów biologicznych w oparciu o metodologię nauk przyrodniczych, bardzo dobrze rozumie podstawy problematyki przedmiotu i powiązań przedmiotu z innymi dyscyplinami przyrodniczymi niezbędnymi dla zrozumienia podstawowych zjawisk i procesów przyrodniczych, ma szeroką wiedzę w zakresie najważniejszych problemów różnych działów metodologii nauk przyrodniczych oraz znajomość ich powiązań z innymi dyscyplinami przyrodniczymi

Umiejętności (Efekty uczenia się 5-7):

- na ocenę 2 (ndst.): student niewłaściwie dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, nie wykazuje umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, nie stosuje języka naukowego ani specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.

- na ocenę 3 (dst.): student wystarczjąco dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje podstawowe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w zadawalającym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.

- na ocenę 4 (db.): student dobrze dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje niemałe umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, w dobrym stopniu stosuje język naukowy z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.

- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale dobiera źródła i informacje zapoznając się z literaturą w języku polskim i angielskim na tematy związane z metodologią nauk przyrodniczych, wykazuje duże umiejętności poprawnego wnioskowania na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł, swobodnie posługuje się językiem naukowym z użyciem specjalistycznej terminologii podczas dyskusji na tematy poruszane na zajęciach.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)

Okres: 2022-02-01 - 2022-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kiełtyk
Prowadzący grup: Piotr Kiełtyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Wymagania wstępne:

Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kiełtyk
Prowadzący grup: Piotr Kiełtyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., studiowanie literatury - 15 godz. , przygotowanie do egzaminu - 15 godz., suma godzin: 60 [60/30=2], liczba ECTS: 2.

Wymagania wstępne:

Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maciej Fuszara
Prowadzący grup: Maciej Fuszara
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzaminacyjny
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30 godz.]: udział w wykładach - 30 godz., studiowanie literatury - 15 godz. , przygotowanie do egzaminu - 15 godz., suma godzin: 60 [60/30=2], liczba ECTS: 2.

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Wymagania wstępne:

Wykład wprowadzający w zagadnienia metodologii nauk przyrodniczych. Brak wymagań wstępnych.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)