Environmental microbiology
General data
Course ID: | WB-BI-41-16lab |
Erasmus code / ISCED: |
13.1
|
Course title: | Environmental microbiology |
Name in Polish: | Mikrobiologia środowiskowa |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
4.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | Efekty uczenia się:Ćwiczenia: BI2_U01, BI2_U04, BI2_K07 |
Short description: |
(in Polish) Poziom przedmiotu: podstawowy Studenci zapoznają się z podstawowymi technikami stosowanymi przy izolowaniu oraz badaniu mikroorganizmów pochodzących z prób wody i gleby. Uczą się opracowywania uzyskanych wyników badań i przedstawiania ich w postaci prezentacji multimedialnej. |
Full description: |
(in Polish) Program ćwiczeń: 1. Regulamin ćwiczeń, instrukcja stanowiskowa. Przygotowanie odczynników i podłoży do izolowania mikroorganizmów z gleby. 2. Przygotowanie gleby do przeprowadzenia izolowania mikroorganizmów. 3. Izolowanie mikroorganizmów z gleby na różne podłoża hodowlane i na owady pułapkowe. 4. Identyfikacja wyizolowanych mikroorganizmów z gleby (obserwacje mikroskopowe, barwienie). 5. Badanie aktywności enzymów w różnych próbkach gleby. 6. Badanie wpływu różnych czynników na liczebność mikroorganizmów w glebie. 7. Opracowanie uzyskanych wyników z badanych próbek gleby. 8. Przedstawienie przygotowanych prezentacji. 9. Izolowanie mikroorganizmów z różnych próbek wody na różne podłoża hodowlane. 10. Identyfikacja wyizolowanych mikroorganizmów z wody (obserwacje mikroskopowe, barwienie). 11. Badanie obecności bakterii związanych z przemianami azotu w różnych próbkach wody. 12. Opracowanie uzyskanych wyników z badanych próbek wody. 13. Przedstawienie przygotowanych prezentacji. 14. Kolokwium końcowe 15. Kolokwium poprawkowe |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Filipkowska Z., Gołaś I., Korzeniewska E., Lewandowska D., Zmysłowska I. (pod red. Zmysłowskiej I.) -Mikrobiologia ogólna i środowiskowa – teoria i ćwiczenia, Uniwersytet. Warmińsko-Mazurski, Olsztyn, 2003. Michałkiewicz M., Fiszer M. - Biologia sanitarna –– ćwiczenia laboratoryjne, . Wyd. Politechniki. Poznańskiej, Poznań 2007 Literatura uzupełniająca: Nicklin J., Greme-Cook K., Killington R. - Mikrobiologia – krótkie wykłady, PWN 2019 r. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty uczenia się: Wykłady: Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy: Efekt przedmiotowy 1 – student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy mikrobiologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej Efekt przedmiotowy 2 – student zna i rozumie zakres aktualnych problemów mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych Ćwiczenia: Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 3 - student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych Efekt przedmiotowy 4 - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 5 - student jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1-2) Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (3-5) 5 ECTS [1ECTS=30 godzin] Aktywność studenta, nakład pracy studenta w godz: udział w wykładzie 15 udział w ćwiczeniach 45 przygotowanie do ćwiczeń 10 przygotowanie prezentacji 25 przygotowanie do kolokwium 28 przygotowanie do egzaminu 27 SUMA GODZIN 150/30 = 5 liczba ECTS 5 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania efektów kształcenia w zakresie wiedzy: ocena 2 (ndst): student nie rozumie złożonych zjawisk i procesów biologicznych, nie ma pogłębionej wiedzy w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii ocena 3 (dst): student rozumie w ograniczonym stopniu złożone zjawiska i procesy biologiczne, posiada znacznie ograniczona wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii ocena 4 (db): student rozumie w pełni złożone zjawiska i procesy biologiczne, posiada częściową wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii ocena 5 (bdb): student rozumie w pełni złożone zjawiska i procesy biologiczne, posiada w pełni pogłębioną wiedzę w zakresie różnych działów mikrobiologii oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami biologii Ćwiczenia Kryteria oceniania efektów kształcenia w zakresie umiejętności: ocena 2 (ndst): student w bardzo ograniczonym stopniu potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, ma duże trudności w wykonywaniu zaleconych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego, ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, ma pewne trudności w wykonywaniu zaleconych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego ocena 4 (db): student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, ma niewielkie trudności w wykonywaniu zaleconych zadań badawczych lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii i wykonywać zalecone zadania badawcze lub ekspertyz pod kierunkiem opiekuna naukowego Kryteria oceniania efektów kształcenia w zakresie kompetencji społecznych: cena 2 (ndst): student nie potrafi systematycznie aktualizować wiedzy przyrodniczej i nie zna jej praktycznego zastosowania ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu aktualizować wiedzę przyrodniczą i zna w ograniczonym stopniu jej praktycznego zastosowania ocena 4 (db): student potrafi w stopniu zadowalającym systematycznie aktualizować wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowanie ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi aktualizować wiedzę przyrodniczą i bardzo dobrze zna jej praktyczne zastosowanie Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie wiedzy: ocena 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów biologicznych oraz kluczowych zagadnień z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i rozumie w bardzo ograniczonym zakresie aktualne problemy mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych ocena 3 (dst): student zna i rozumie w podstawowym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i rozumie w ograniczonym zakresie aktualne problemy mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych ocena 4 (db): student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i dobrze rozumie zakres aktualnych problemów mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych ocena 5 (bdb): student zna i rozumie w pogłębionym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy biologiczne oraz kluczowe zagadnienia z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy mikrobiologicznej, zna i bardzo dobrze rozumie zakres aktualnych problemów mikrobiologii środowiskowej oraz kierunki głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie nauk biologicznych Ćwiczenia Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie umiejętności: ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych mikrobiologii, technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi w bardzo ograniczonym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski ocena 3 (dst): student potrafi w ograniczonym stopniu stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi w ograniczonym stopniu wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi dobrze wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski ocena 5 (bdb): ): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze mikrobiologii, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych, potrafi znakomicie wykorzystywać posiadaną wiedzę, zbierać i interpretować dane empiryczne z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski Kryteria oceniania efektów uczenia się w zakresie kompetencji społecznych cena 2 (ndst): student nie jest gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy ocena 3 (dst): student jest gotów w bardzo ograniczonym stopniu do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy ocena 4 (db): student jest gotów w ograniczonym stopniu do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy ocena 5 (bdb): student jest w pełni gotów do wykazania odpowiedzialności za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenia warunków bezpiecznej pracy. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie zajęć laboratoryjnych. Egzamin pisemny polega na uzupełnianiu brakującego testu i udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania. Ocena z egzaminu: 0-30 pkt. (16-18 pkt. -3,0; 19-21 pkt.- 3,5; 22-24 pkt. – 4,0; 25-27 pkt.- 4,5; 28-30 pkt. – 5,0) Warunkiem zaliczenia laboratorium i dopuszczenia do kolokwium końcowego jest czynne uczestniczenie w 13 zajęciach i przygotowanie dwóch prezentacji multimedialnych. Dopuszczalna jest jedna nieobecność nieusprawiedliwiona. Na końcową ocenę z laboratorium składają się: ocena z prezentacji i ocena z kolokwium pisemnego. Przy ocenie prezentacji uwzględniany będzie sposób interpretacji wyników (1-6 pkt.), wnioski (1-6 pkt.) i forma graficzna (1-5 pkt ) oraz sposób prezentacji (1-3 pkt.) 20 pkt. (1-4 pkt. – 3,0; 5-8 pkt. 3,5; 9-12 pkt. – 4,0; 13-16 pkt. –4,5; 17-20 pkt. – 5,0) Oceny z kolokwium pisemnego 0-30 pkt. : 16-18 pkt. – 3,0; 19-21 pkt. – 3,5; 22-24 pkt. – 4,0; 25-27 pkt. – 4,5; 28-30 pkt. – 5,0. Kolokwium pisemne polega na uzupełnianiu brakującego testu i udzieleniu odpowiedzi na zadane pytania. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W LAB
TH FR |
Type of class: |
Laboratory, 45 hours
|
|
Coordinators: | Elżbieta Popowska-Nowak | |
Group instructors: | Elżbieta Popowska-Nowak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.