(in Polish) Genetyka populacyjna człowieka
General data
Course ID: | WB-BI-41-37 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Genetyka populacyjna człowieka |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii (in Polish) Przedmioty dla specjalności BSIM dla I roku II stopnia biologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | BI2_W01, BI2_W02, BI2_W03, |
Full description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z następującą tematyką badawczą: Przyczyny i skutki zmienności biologicznej. Zmienność fenotypowa i genotypowa. Mechanizm działania genów. Metody mierzenia zmienności, opis ilościowy i jakościowy populacji. Pojęcie polimorfizmu. Geny w populacjach. Reguła Hardy-Weinberga, pojęcia genetyki mendlowskiej, allele i genotypy. Interakcje pomiędzy allelami. Odziedziczalność cech fenotypowych. Kierunkowe mechanizmy ewolucji. Mutacje, neutralna ewolucja, równowaga mutacyjno-selekcyjna jako rezultat prawdopodobnych efektów mutacji. Konieczność działania doboru. Dobór sztuczny, niebezpieczeństwo eugeniki. Dobór płciowy u człowieka. Dobór naturalny. Istota doboru naturalnego. Fitness i jej pomiar. Sposoby działania doboru naturalnego. Selekcja stabilizująca i kierunkowa u człowieka. Pomiar sposobności do działania doboru naturalnego. Geny w populacji izolowanej. Dryft genetyczny. Wsobność. Jej efekty. Pomiar wsobności. Krzyżowanie wybiórcze pozytywne i negatywne, Poziom wsobności w populacjach ludzkich. Izonimia. Przepływ genów i jego efekty. Rola masowych migracji i kontaktów sąsiedzkich w kształtowaniu struktury pul genowych i puli genów całego gatunku. Pojecie izolacji przez odległość i odległości genetycznej pomiędzy populacjami. Interpretacja ewolucji człowieka – przeszłość i przyszłość. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty uczenia się: Wiedza: Efekt przedmiotowy 1 – student zna w pogłębionym stopniu i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej Efekt przedmiotowy 2 – student opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz rozumie w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka Efekt przedmiotowy 3 – student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz zna powiązania genetyki populacyjnej z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi Efekt przedmiotowy 4 – student zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Umiejetności: Efekt przedmiotowy 5 – student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w tej dyscyplinie naukowej Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji z genetyki populacyjnej człowieka, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka Efekt przedmiotowy 8 – student potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim Kompetencje społeczne: Efekt przedmiotowy 9 – student gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka Efekt przedmiotowy 10 – student gotów jest do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wiedza Ocena 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów genetycznych w populacjach ludzkich oraz ich związków z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; nie opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz nie rozumie znaczenia metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązań genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; nie zna i nie rozumie aktualnych problemów genetyki populacyjnej człowieka oraz głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie Ocena 3 (dst): student zna i rozumie w ograniczonym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; w ograniczonym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; w ograniczonym stopniu zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązania genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; w ograniczonym stopniu zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązania genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; dobrze zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązania genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; bardzo dobrze zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie Umiejętności Ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych genetyki populacyjnej człowieka oraz technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; nie potrafi dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; nie potrafi formułować i testować hipotez związanych z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; nie potrafi wykorzystywać literatury z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim Ocena 3 (dst): student nie w pełni potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; w ograniczonym zakresie potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim Ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; potrafi dobrze wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; potrafi bardzo dobrze wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim Kompetencje społeczne Ocena 2 (ndst): student nie jest gotów do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; nie jest gotów do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w ograniczonym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w dobrym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w bardzo dobrym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Alicja Budnik | |
Group instructors: | Alicja Budnik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5 ECTS - wykłady ECTS [1 ECTS=30 godzin] Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma: 60 godzin Liczba ECTS: 60/30=2 ECTS - ćwiczenia Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Konsultacje: 15 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin Opracowanie raportu (protokołu) z zadań wykonanych na ćwiczeniach: 30 godzin Suma: 90 godzin Liczba ECTS: 90/30=3 |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W WYK
TH FR |
Type of class: |
Lectures, 30 hours
|
|
Coordinators: | Alicja Budnik | |
Group instructors: | Alicja Budnik | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5 ECTS - wykłady ECTS [1 ECTS=30 godzin] Udział w wykładzie: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin Suma: 60 godzin Liczba ECTS: 60/30=2 ECTS - ćwiczenia Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Konsultacje: 15 godzin Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin Opracowanie raportu (protokołu) z zadań wykonanych na ćwiczeniach: 30 godzin Suma: 90 godzin Liczba ECTS: 90/30=3 |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.