Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Genetyka populacyjna człowieka

General data

Course ID: WB-BI-41-37
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Genetyka populacyjna człowieka
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii
(in Polish) Przedmioty dla specjalności BSIM dla I roku II stopnia biologii
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

BI2_W01, BI2_W02, BI2_W03,


Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studenta z następującą tematyką badawczą: Przyczyny i skutki zmienności biologicznej. Zmienność fenotypowa i genotypowa. Mechanizm działania genów. Metody mierzenia zmienności, opis ilościowy i jakościowy populacji. Pojęcie polimorfizmu.

Geny w populacjach. Reguła Hardy-Weinberga, pojęcia genetyki mendlowskiej, allele i genotypy. Interakcje pomiędzy allelami. Odziedziczalność cech fenotypowych.

Kierunkowe mechanizmy ewolucji. Mutacje, neutralna ewolucja, równowaga mutacyjno-selekcyjna jako rezultat prawdopodobnych efektów mutacji. Konieczność działania doboru. Dobór sztuczny, niebezpieczeństwo eugeniki. Dobór płciowy u człowieka.

Dobór naturalny. Istota doboru naturalnego. Fitness i jej pomiar. Sposoby działania doboru naturalnego. Selekcja stabilizująca i kierunkowa u człowieka. Pomiar sposobności do działania doboru naturalnego.

Geny w populacji izolowanej. Dryft genetyczny. Wsobność. Jej efekty. Pomiar wsobności. Krzyżowanie wybiórcze pozytywne i negatywne, Poziom wsobności w populacjach ludzkich. Izonimia.

Przepływ genów i jego efekty. Rola masowych migracji i kontaktów sąsiedzkich w kształtowaniu struktury pul genowych i puli genów całego gatunku. Pojecie izolacji przez odległość i odległości genetycznej pomiędzy populacjami.

Interpretacja ewolucji człowieka – przeszłość i przyszłość.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekty uczenia się:

Wiedza:

Efekt przedmiotowy 1 – student zna w pogłębionym stopniu i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej

Efekt przedmiotowy 2 – student opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz rozumie w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka

Efekt przedmiotowy 3 – student zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz zna powiązania genetyki populacyjnej z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi

Efekt przedmiotowy 4 – student zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie

Umiejetności:

Efekt przedmiotowy 5 – student potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka, techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych w tej dyscyplinie naukowej

Efekt przedmiotowy 6 – student potrafi dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji z genetyki populacyjnej człowieka, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych

Efekt przedmiotowy 7 – student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka

Efekt przedmiotowy 8 – student potrafi wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim

Kompetencje społeczne:

Efekt przedmiotowy 9 – student gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka

Efekt przedmiotowy 10 – student gotów jest do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Wiedza

Ocena 2 (ndst): student nie zna i nie rozumie zaawansowanych zjawisk i procesów genetycznych w populacjach ludzkich oraz ich związków z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; nie opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz nie rozumie znaczenia metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; nie zna i nie rozumie najważniejszych problemów z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązań genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; nie zna i nie rozumie aktualnych problemów genetyki populacyjnej człowieka oraz głównych tendencji rozwojowych w tej dyscyplinie

Ocena 3 (dst): student zna i rozumie w ograniczonym stopniu zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; w ograniczonym stopniu opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz w ograniczonym stopniu rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; w ograniczonym stopniu zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązania genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; w ograniczonym stopniu zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie

Ocena 4 (db): student dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązania genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; dobrze zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie

Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy genetyczne w populacjach ludzkich oraz ich związki z zagadnieniami z zakresu zaawansowanej szczegółowej wiedzy biologicznej; opiera się na podstawach empirycznych w interpretacji zjawisk genetycznych w populacjach ludzkich oraz bardzo dobrze rozumie znaczenie metod matematycznych i statystycznych narzędzi informatycznych stosowanych w genetyce populacyjnej człowieka; bardzo dobrze zna i rozumie najważniejsze problemy z zakresu genetyki populacyjnej człowieka oraz powiązania genetyki populacyjnej człowieka z naukami biologicznymi, innymi dyscyplinami przyrodniczymi i naukami ścisłymi; bardzo dobrze zna i rozumie aktualne problemy genetyki populacyjnej człowieka oraz główne tendencje rozwojowe w tej dyscyplinie

Umiejętności

Ocena 2 (ndst): student nie potrafi stosować zaawansowanych technik i narzędzi badawczych genetyki populacyjnej człowieka oraz technik informatycznych i statystycznych do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; nie potrafi dokonać krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; nie potrafi formułować i testować hipotez związanych z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; nie potrafi wykorzystywać literatury z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim

Ocena 3 (dst): student nie w pełni potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; w ograniczonym zakresie potrafi wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim

Ocena 4 (db): student dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; potrafi dobrze wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim

Ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze potrafi stosować zaawansowane techniki i narzędzia badawcze genetyki populacyjnej człowieka oraz techniki informatyczne i statystyczne do opisu zjawisk i analizy danych genetycznych; potrafi bardzo dobrze wykonać krytyczną analizę i selekcję informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; wykorzystywać literaturę z zakresu genetyki populacyjnej człowieka w języku angielskim

Kompetencje społeczne

Ocena 2 (ndst): student nie jest gotów do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; nie jest gotów do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka

Ocena 3 (dst): student w ograniczonym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w ograniczonym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka

Ocena 4 (db): student w dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w dobrym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka

Ocena 5 (bdb): student w bardzo dobrym stopniu gotów jest do określania priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania w zakresie genetyki populacyjnej człowieka; w bardzo dobrym stopniu gotów jest do poprawnego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z genetyką populacyjną człowieka

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Alicja Budnik
Group instructors: Alicja Budnik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5


ECTS - wykłady

ECTS [1 ECTS=30 godzin]

Udział w wykładzie: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

Suma: 60 godzin

Liczba ECTS: 60/30=2


ECTS - ćwiczenia

Udział w ćwiczeniach: 30 godzin

Konsultacje: 15 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

Opracowanie raportu (protokołu) z zadań wykonanych na ćwiczeniach: 30 godzin

Suma: 90 godzin

Liczba ECTS: 90/30=3


Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Alicja Budnik
Group instructors: Alicja Budnik
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS - wykłady i ćwiczenia: 5


ECTS - wykłady

ECTS [1 ECTS=30 godzin]

Udział w wykładzie: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

Suma: 60 godzin

Liczba ECTS: 60/30=2


ECTS - ćwiczenia

Udział w ćwiczeniach: 30 godzin

Konsultacje: 15 godzin

Przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

Opracowanie raportu (protokołu) z zadań wykonanych na ćwiczeniach: 30 godzin

Suma: 90 godzin

Liczba ECTS: 90/30=3


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)