Neurofizjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-42-10 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Neurofizjologia |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | nauki biologiczne |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia się: BI2_W01, BI2_W03,BI2_W04 |
Wymagania wstępne: | Nie ma |
Skrócony opis: |
Odbędzie się 15 wykładów, na których omówione będą różne działy i zakresy badań układu nerwowego. Tematy wykładów 1. Omówienie kursu. Historia badania układu nerwowego. Działy i metody badawcze neurobiologii. 2. Ewolucja układu nerwowego zwierząt i jego ogólna budowa u kręgowców. 3. Neurony, komórki glejowe, synapsy, neuroprzekaźniki, receptory, generacja potencjałów czynnościowych. 4. Rozwój układu nerwowego i plastyczność rozwojowa. 5. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Układy czuciowe dotyku i bólu. 6. Układ wzrokowy i jego funkcjonowanie. 7. Układ słuchowy i równowagi. 8. Układy węchowy i smakowy. 9. Układ ruchowy, kontrola ruchów. 10. Układy emocji I. Emocje pozytywne, układ nagrody. Uzależnienia. 11. Układy emocji II. Emocje negatywne, zachowania obronne, strach, agresja, lęk. 12. Różne rodzaje pamięci, ich mechanizmy i zaburzenia. 13. Sen, czuwanie, świadomość, uwaga ukierunkowana. 14. Neuralna kontrola funkcji biologicznych 15 Stres. Podsumowanie. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów 1. Omówienie kursu. Historia badania mózgu jako organu odpowiedzialnego za percepcję bodźców, powstawanie odczuć i stanów psychicznych, tworzenie zapisów pamięci i inicjację aktów ruchowych. Metody i działy neurobiologii. 2. Ewolucja układu nerwowego zwierząt i jego ogólna budowa u kręgowców. 3. Histologia układu nerwowego i neurofizjologia. Neurony, komórki glejowe, synapsy, neuroprzekaźniki, receptory, generacja potencjałów czynnościowych. 4. Procesy i etapy rozwoju układu nerwowego; plastyczność rozwojowa. 5. Ogólne właściwości układów sensorycznych. Układy czuciowe dotyku i bólu. 6. Układ wzrokowy 7. Układ słuchowy i równowagi 8. Układy węchowy i smakowy 9. Układ inicjacji i kontroli ruchów 10. Układy emocji I. Emocje pozytywne, układ nagrody. Uzależnienia. 11. Układy emocji II. Emocje negatywne. Zachowania obronne, strach, agresja, lęk. 12. Mechanizmy pamięci i ich zaburzenia. 13 Cykl snu i czuwania, świadomość, uwaga ukierunkowana. 14. Neuralna kontrola funkcji biologicznych 15 Stres. Podsumowanie. |
Literatura: |
S. Zeki – Blaski i cienie pracy mózgu. Wyd. UW 2012 G.G. Mathews - Neurobiologia. Wyd. PZWL 1998. B.Sadowski - Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt. PWN 2009. J.W. Kalat - Biologiczne podstawy psychologii. PWN 2007 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: Student rozumie złożone zjawiska i procesy biologiczne zachodzące w układzie nerwowym; zna i rozumie podstawowe pojęcia, terminy i nazwy dotyczących budowy i funkcjonowania układu nerwowego; ma pogłębioną wiedzę w zakresie nauk ścisłych, związanych z biologią, w szczególności z zakresu neurofizjologii, anatomii układu nerwowego i wiedzy o mechanizmach percepcji i zachowania zwierząt; ma wiedzę w zakresie aktualnych problemów badawczych i osiągnięć neurobiologii. Umiejętności: student umie wykorzystywać literaturę z zakresu neurofizjologii w języku polskim; wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; umie znajdować i interpretować dane empiryczne z zakresu neurofizjologii oraz na tej podstawie formułować odpowiednie wnioski; wykazuje umiejętność formułowania wniosków na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł. ECTS Udział w wykładzie - 30 godzin Lektury: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 40 godzin Liczba ECTS: 4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ponieważ trudno jest przewidzieć przebieg pandemii COVID, to (zależnie od okoliczności w czerwcu) egzamin może się odbyć w formie stacjonarnej, lub on-line, na platformie Moodle. Jeśli zarządzony będzie egzamin stacjonarny, to każdy student dostanie trzy z około 30 pytań sformułowanych na końcu wykładów. W formie on-line egzamin będzie polegał na wyborze (zakreśleniu) prawidłowej odpowiedzi spośród trzech możliwych, które wyświetlą się na ekranie wraz z pytaniem. Będą to pytania bardziej szczegółowe niż pytania przedstawione na końcu wykładów. Każdemu ze studentów system wyświetli 30 tych samych pytań, z tymi samymi odpowiedziami, ale w różnych sekwencjach. Każde pytanie będzie wyświetlane przez jedną minutę. Studenci, którzy przyswoili treść wykładów, powinni znać prawidłowe odpowiedzi na te pytania. Za każdą poprawną odpowiedź student otrzyma 1 punkt (maksymalna możliwa suma - 30 punktów). Zakreślenie nieprawidłowej odpowiedzi nie będzie punktowane. Stopnie (w skali od 2 do 5) zostaną wystawione na podstawie uzyskanej sumy punktów. Minimum na stopień „3” to 16 punktów, a na stopień "5" - 27 punktów. Oceny pośrednie będą przyznawane propocjonalnie do liczby zdobytych punktów. Zarówno egzamin w pierwszym terminie, jak i egzamin poprawkowy odbędą się według tych samych zasad. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Turlejski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Turlejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.