Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody antropologiczne i molekularne w badaniach kryminalistycznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-42-20ćw
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody antropologiczne i molekularne w badaniach kryminalistycznych
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

nauki biologiczne

Poziom przedmiotu:

średnio-zaawansowany

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BI2_W03; BI2_U02; BI2_U07; BI2_K04; BI2_K06



Wymagania wstępne:

nie dotyczy

Pełny opis:

Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zagadnienia z zakresu biologii człowieka, które znajdują zastosowanie w sądownictwie, w czasie zajęć w tej części studenci zostaną zaznajomieni z metodami identyfikacji osób żywych, a także metodami identyfikacji w oparciu o materiał szkieletowy i odontologiczny. Molekularna część kursu ma na celu zapoznanie studentów z zastosowaniem wiedzy i praktyki z zakresu: analiz DNA materiału ludzkiego, interpretacji wyników badań genetycznych oraz sporządzania opinii (ekspertyzy) na potrzeby policji i wymiaru sprawiedliwości.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007

2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013

3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012

4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008

5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014.

6. A. Palmiotto, A.P. Winburn, C. Pink, C.A. Brown, C.B. LeGarde,2023.

Forensic anthropologists and estimates of skeletal completeness: The impacts of training and experience. Science & Justice 64 (1):104-116:

https://doi.org/10.1016/j.scijus.2023.12.004.

7. Wienroth, M., & Amelung, N. (2023). ‘Crisis’, control and circulation: Biometric surveillance in the policing of the ‘crimmigrant other’. International Journal of Police Science & Management, 25(3), 297-312. https://doi.org/10.1177/14613557231184696

9. Chovancová M, Beňuš R, Švábová P, Masnicová S. 2023.

Sexual dimorphism and bilateral difference of fingerprint sweat pore among Slovak population, Journal of Forensic and Legal Medicine 94.

https://doi.org/10.1016/j.jflm.2023.102487.

10. Konieczny M. 2023. The importance of forensic odontology in identifying the victims of mass disasters. Acta Iuridica Resoviensia 1 (40): 21-46

Literatura dodatkowa:

1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS

2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie najistotniejsze problemy z zakresu antropologii i biologii molekularnej, które znajdują zastosowanie w kryminalistyce

Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi dokonać krytycznej selekcji i analizy informacji oraz danych biologicznych wykorzystywanych w kryminalistyce (także źródeł elektronicznych), potrafi dobrać odpowiednią metodę badawczą w zależności od celu badawczego

Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi wykorzystywać literaturę, w której prezentowane są metody antropologiczne i molekularne wykorzystywane w kryminalistyce i sądownictwie

Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków biegłego sądowego

Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z rolą biegłego sądowego

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania:

Efekt przedmiotowy 1 – kolokwium zaliczeniowe obejmujące obie części zajęć

Efekty przedmiotowe 2-3 - przygotowanie ekspertyzy; wykonanie zadania w programie Familias.

Efekty przedmiotowe 4-5 – dyskusja w czasie zajęć

Ocena końcowa:

Student ma do zdobycia punkty za::

1. 50 pkt za kolokwium zaliczeniowe (test jednokrotnego wyboru)

2. 30 pkt za przygotowanie ekspertyzy

Kryteria oceny ekspertyzy:

Na ocenę 5.0 – ekspertyza pełna, odpowiedni dobór technik wraz z uzasadnieniem ich wyboru, odpowiednie ich zastosowanie, pełen i jasny opis otrzymanych wyników wraz z interpretacją wyniku w kontekście identyfikacyjnym, odpowiednie poparcie literaturowe

Na ocenę 4.0 – ekspertyza jest pełna, ale techniki nie zostały w pełni poprawnie dobrane lub wykorzystane, zawiera opis otrzymanych wyników, ale brak w nim dokładnego wnioskowania w kontekście identyfikacyjnym, dopuszczalne są uchybienia w poparciu literaturowym

Na ocenę 3.0 – ekspertyza jest niepełna np. nie zawiera opisu stosowanych metod, albo też zostały one błędnie wykorzystane, brak interpretacji wyników i literatury

Na ocenę 2.0 – student nie przedłożył ekspertyzy lub zawiera ona rażące błędy np. w doborze metod badawczych

3. 30 pkt - za wykonanie obliczenia prawdopodobieństwa pokrewieństwa genetycznego osób w programie Familias

Kryteria oceny zadania:

Na ocenę 5.0 – zadanie wykonane w pełni poprawnie, bez konieczności jego powtarzania, zawiera interpretację wyniku

Na ocenę 4.0 – zadanie wykonane poprawnie, ale w czasie jego wykonywania student napotkał problemy, interpretacja wyniku niepełna

Na ocenę 3.0 – zadanie wykonane dostatecznie, w czasie jego wykonywania student napotkał problemy np. w kolejności wykonywania jego etapów, dostateczna umiejętność interpretacji wyniku

Na ocenę 2.0 – student nie przystąpił do realizacji zadania

4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć

Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację:

94 – 100% - 5,0

88 – 93% - 4,5

80 – 87% – 4,0

70 – 79% – 3,5

60 – 69% – 3,0

< 59,9% - 2,0

Kryteria oceniania:

Z zakresu wiedzy:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna i nie rozumie technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w kryminalistyce

Na ocenę 3.0 (dst): student zna, ale nie do końca rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie

Na ocenę 4.0 (db): student na poziomie dobrym zna i rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie

Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą orientację i znajomość technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie

Z zakresu umiejętności:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi dokonać selekcji informacji z różnych źródeł, nie potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, nie potrafi korzystać z fachowej literatury

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, w stopniu dostatecznym potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, potrafi korzystać z fachowej literatury

Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, dobrze radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury

Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, bardzo sprawnie radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, bardzo dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury

Z zakresu kompetencji społecznych:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do podjęcia obowiązków wynikających z roli biegłego sądowego, ponieważ nie potrafi w sposób dostateczny identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z rolą biegłego, nie rozumie jego roli w postępowaniu sądowym

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym

Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, rozumie też aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych

Na ocenę 5.0 (bdb): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, doskonale rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Laboratorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
E-Learning:

E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Skrócony opis:

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami badań antropologicznych i molekularnych wykorzystywanych w sądownictwie.

Pełny opis:

Antropologia fizyczna jest nauką badającą zmienność biologiczną człowieka, także na poziomie molekularnym. Znajomość metod pozwalających na badanie zmienności biologicznej człowieka pozwala na wykorzystanie antropologii fizycznej w identyfikacji osób.

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami badań antropologicznych i molekularnych wykorzystywanych w sądownictwie. Prócz tego studenci zapoznają się z zasadami pracy w roli biegłych sądowych oraz zasadami ich powoływania.

W czasie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z następującymi blokami tematycznymi:

W czasie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z następującymi blokami tematycznymi:

1.metody antropologiczne w identyfikacji osób: cechy opisowe i zmiany barwnikowe; antropometria; dermatoglify, chelioskopia, odontologia; zmienność struktur kostnych;

2. analiza materiałów szkieletowych; identyfikacja i zabezpieczenie szczątków kostnych; rekonstrukcja osteobiografii: wybór i zabezpieczanie materiału kostnego do badań aDNA i badań izotopowych

3. metody molekularne w kryminalistyce

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1.Buchwald W, Grubska B. 2008. Cechy dermatoglificzne rąk i stóp. Centrum Szkolenia Policji, Legionowo

2.Latham KE, Bartelink EJ, Finnegan M. 2017. New Perspectives in Forensic Human Skeletal Identification. Elsevier, Academic Press London

3. Malinowski A, Bożiłow W. 1997. Podstawy Antropometrii: Metody, Techniki, Normy. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa

Goodwin W, Linacre A, Had S 2011..An Introduction to Forensic Genetics. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain.

Literatura uzupełniająca:

1.Kała M. 2009. Postępy w naukach sądowych, Wyd. IES, Kraków;

2. http://www.kryminalistyka.fr.pl/forensic_antropologia_092.php

3. Oxenham M. 2008. Forensic Approaches to Death, Disaster and Abuse, Australian Academic Press, Bowen Hills, Queensland pp. 307-317

Wymagania wstępne:

-

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)

Okres: 2023-02-01 - 2023-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Marchewka-Długońska
Prowadzący grup: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska, Paweł Rusin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwium – 20 godz.

Studiowanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 40 godz.

Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz.

Łącznie 120h/30=4 ECTS


Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)

Okres: 2024-02-15 - 2024-06-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska
Prowadzący grup: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska, Paweł Rusin
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwium – 20 godz.

Studiowanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 40 godz.

Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz.

Łącznie 120h/30=4 ECTS


Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Pełny opis:

Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zagadnienia z zakresu biologii człowieka, które znajdują zastosowanie w sądownictwie, w czasie zajęć w tej części studenci zostaną zaznajomieni z metodami identyfikacji osób żywych, a także metodami identyfikacji w oparciu o materiał szkieletowy i odontologiczny. Molekularna część kursu ma na celu zapoznanie studentów z zastosowaniem wiedzy i praktyki z zakresu: analiz DNA materiału ludzkiego, interpretacji wyników badań genetycznych oraz sporządzania opinii (ekspertyzy) na potrzeby policji i wymiaru sprawiedliwości.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007

2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013

3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012

4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008

5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014.

6. A. Palmiotto, A.P. Winburn, C. Pink, C.A. Brown, C.B. LeGarde,2023.

Forensic anthropologists and estimates of skeletal completeness: The impacts of training and experience. Science & Justice 64 (1):104-116:

https://doi.org/10.1016/j.scijus.2023.12.004.

7. Wienroth, M., & Amelung, N. (2023). ‘Crisis’, control and circulation: Biometric surveillance in the policing of the ‘crimmigrant other’. International Journal of Police Science & Management, 25(3), 297-312. https://doi.org/10.1177/14613557231184696

9. Chovancová M, Beňuš R, Švábová P, Masnicová S. 2023.

Sexual dimorphism and bilateral difference of fingerprint sweat pore among Slovak population, Journal of Forensic and Legal Medicine 94.

https://doi.org/10.1016/j.jflm.2023.102487.

10. Konieczny M. 2023. The importance of forensic odontology in identifying the victims of mass disasters. Acta Iuridica Resoviensia 1 (40): 21-46

Literatura dodatkowa:

1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS

2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)