Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Anthropological and molecular methods in forensic examinations

General data

Course ID: WB-BI-42-20ćw
Erasmus code / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Anthropological and molecular methods in forensic examinations
Name in Polish: Metody antropologiczne i molekularne w badaniach kryminalistycznych
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 OR 3.00 (differs over time) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

biological sciences

Subject level:

intermediate

Learning outcome code/codes:

(in Polish) BI2_W03; BI2_U02; BI2_U07; BI2_K04; BI2_K06



Preliminary Requirements:

(in Polish) nie dotyczy

Full description: (in Polish)

Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zagadnienia z zakresu biologii człowieka, które znajdują zastosowanie w sądownictwie, w czasie zajęć w tej części studenci zostaną zaznajomieni z metodami identyfikacji osób żywych, a także metodami identyfikacji w oparciu o materiał szkieletowy i odontologiczny. Molekularna część kursu ma na celu zapoznanie studentów z zastosowaniem wiedzy i praktyki z zakresu: analiz DNA materiału ludzkiego, interpretacji wyników badań genetycznych oraz sporządzania opinii (ekspertyzy) na potrzeby policji i wymiaru sprawiedliwości.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007

2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013

3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012

4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008

5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014.

6. A. Palmiotto, A.P. Winburn, C. Pink, C.A. Brown, C.B. LeGarde,2023.

Forensic anthropologists and estimates of skeletal completeness: The impacts of training and experience. Science & Justice 64 (1):104-116:

https://doi.org/10.1016/j.scijus.2023.12.004.

7. Wienroth, M., & Amelung, N. (2023). ‘Crisis’, control and circulation: Biometric surveillance in the policing of the ‘crimmigrant other’. International Journal of Police Science & Management, 25(3), 297-312. https://doi.org/10.1177/14613557231184696

9. Chovancová M, Beňuš R, Švábová P, Masnicová S. 2023.

Sexual dimorphism and bilateral difference of fingerprint sweat pore among Slovak population, Journal of Forensic and Legal Medicine 94.

https://doi.org/10.1016/j.jflm.2023.102487.

10. Konieczny M. 2023. The importance of forensic odontology in identifying the victims of mass disasters. Acta Iuridica Resoviensia 1 (40): 21-46

Literatura dodatkowa:

1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS

2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie najistotniejsze problemy z zakresu antropologii i biologii molekularnej, które znajdują zastosowanie w kryminalistyce

Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi dokonać krytycznej selekcji i analizy informacji oraz danych biologicznych wykorzystywanych w kryminalistyce (także źródeł elektronicznych), potrafi dobrać odpowiednią metodę badawczą w zależności od celu badawczego

Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi wykorzystywać literaturę, w której prezentowane są metody antropologiczne i molekularne wykorzystywane w kryminalistyce i sądownictwie

Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków biegłego sądowego

Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z rolą biegłego sądowego

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kryteria oceniania:

Efekt przedmiotowy 1 – kolokwium zaliczeniowe obejmujące obie części zajęć

Efekty przedmiotowe 2-3 - przygotowanie ekspertyzy; wykonanie zadania w programie Familias.

Efekty przedmiotowe 4-5 – dyskusja w czasie zajęć

Ocena końcowa:

Student ma do zdobycia punkty za::

1. 50 pkt za kolokwium zaliczeniowe (test jednokrotnego wyboru)

2. 30 pkt za przygotowanie ekspertyzy

Kryteria oceny ekspertyzy:

Na ocenę 5.0 – ekspertyza pełna, odpowiedni dobór technik wraz z uzasadnieniem ich wyboru, odpowiednie ich zastosowanie, pełen i jasny opis otrzymanych wyników wraz z interpretacją wyniku w kontekście identyfikacyjnym, odpowiednie poparcie literaturowe

Na ocenę 4.0 – ekspertyza jest pełna, ale techniki nie zostały w pełni poprawnie dobrane lub wykorzystane, zawiera opis otrzymanych wyników, ale brak w nim dokładnego wnioskowania w kontekście identyfikacyjnym, dopuszczalne są uchybienia w poparciu literaturowym

Na ocenę 3.0 – ekspertyza jest niepełna np. nie zawiera opisu stosowanych metod, albo też zostały one błędnie wykorzystane, brak interpretacji wyników i literatury

Na ocenę 2.0 – student nie przedłożył ekspertyzy lub zawiera ona rażące błędy np. w doborze metod badawczych

3. 30 pkt - za wykonanie obliczenia prawdopodobieństwa pokrewieństwa genetycznego osób w programie Familias

Kryteria oceny zadania:

Na ocenę 5.0 – zadanie wykonane w pełni poprawnie, bez konieczności jego powtarzania, zawiera interpretację wyniku

Na ocenę 4.0 – zadanie wykonane poprawnie, ale w czasie jego wykonywania student napotkał problemy, interpretacja wyniku niepełna

Na ocenę 3.0 – zadanie wykonane dostatecznie, w czasie jego wykonywania student napotkał problemy np. w kolejności wykonywania jego etapów, dostateczna umiejętność interpretacji wyniku

Na ocenę 2.0 – student nie przystąpił do realizacji zadania

4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć

Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację:

94 – 100% - 5,0

88 – 93% - 4,5

80 – 87% – 4,0

70 – 79% – 3,5

60 – 69% – 3,0

< 59,9% - 2,0

Kryteria oceniania:

Z zakresu wiedzy:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna i nie rozumie technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w kryminalistyce

Na ocenę 3.0 (dst): student zna, ale nie do końca rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie

Na ocenę 4.0 (db): student na poziomie dobrym zna i rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie

Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą orientację i znajomość technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie

Z zakresu umiejętności:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi dokonać selekcji informacji z różnych źródeł, nie potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, nie potrafi korzystać z fachowej literatury

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, w stopniu dostatecznym potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, potrafi korzystać z fachowej literatury

Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, dobrze radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury

Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, bardzo sprawnie radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, bardzo dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury

Z zakresu kompetencji społecznych:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do podjęcia obowiązków wynikających z roli biegłego sądowego, ponieważ nie potrafi w sposób dostateczny identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z rolą biegłego, nie rozumie jego roli w postępowaniu sądowym

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym

Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, rozumie też aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych

Na ocenę 5.0 (bdb): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, doskonale rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych

Practical placement:

not applicable

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Laboratory, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Marchewka-Długońska
Group instructors: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Laboratory - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami badań antropologicznych i molekularnych wykorzystywanych w sądownictwie.

Full description: (in Polish)

Antropologia fizyczna jest nauką badającą zmienność biologiczną człowieka, także na poziomie molekularnym. Znajomość metod pozwalających na badanie zmienności biologicznej człowieka pozwala na wykorzystanie antropologii fizycznej w identyfikacji osób.

Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami badań antropologicznych i molekularnych wykorzystywanych w sądownictwie. Prócz tego studenci zapoznają się z zasadami pracy w roli biegłych sądowych oraz zasadami ich powoływania.

W czasie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z następującymi blokami tematycznymi:

W czasie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z następującymi blokami tematycznymi:

1.metody antropologiczne w identyfikacji osób: cechy opisowe i zmiany barwnikowe; antropometria; dermatoglify, chelioskopia, odontologia; zmienność struktur kostnych;

2. analiza materiałów szkieletowych; identyfikacja i zabezpieczenie szczątków kostnych; rekonstrukcja osteobiografii: wybór i zabezpieczanie materiału kostnego do badań aDNA i badań izotopowych

3. metody molekularne w kryminalistyce

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1.Buchwald W, Grubska B. 2008. Cechy dermatoglificzne rąk i stóp. Centrum Szkolenia Policji, Legionowo

2.Latham KE, Bartelink EJ, Finnegan M. 2017. New Perspectives in Forensic Human Skeletal Identification. Elsevier, Academic Press London

3. Malinowski A, Bożiłow W. 1997. Podstawy Antropometrii: Metody, Techniki, Normy. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa

Goodwin W, Linacre A, Had S 2011..An Introduction to Forensic Genetics. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain.

Literatura uzupełniająca:

1.Kała M. 2009. Postępy w naukach sądowych, Wyd. IES, Kraków;

2. http://www.kryminalistyka.fr.pl/forensic_antropologia_092.php

3. Oxenham M. 2008. Forensic Approaches to Death, Disaster and Abuse, Australian Academic Press, Bowen Hills, Queensland pp. 307-317

Wymagania wstępne: (in Polish)

-

Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)

Time span: 2023-02-01 - 2023-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Marchewka-Długońska
Group instructors: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska, Paweł Rusin
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwium – 20 godz.

Studiowanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 40 godz.

Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz.

Łącznie 120h/30=4 ECTS


Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-15 - 2024-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska
Group instructors: Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska, Paweł Rusin
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) Udział w ćwiczeniach – 30 godz.

Przygotowanie do kolokwium – 20 godz.

Studiowanie literatury – 20 godz.

Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 40 godz.

Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz.

Łącznie 120h/30=4 ECTS


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Full description: (in Polish)

Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zagadnienia z zakresu biologii człowieka, które znajdują zastosowanie w sądownictwie, w czasie zajęć w tej części studenci zostaną zaznajomieni z metodami identyfikacji osób żywych, a także metodami identyfikacji w oparciu o materiał szkieletowy i odontologiczny. Molekularna część kursu ma na celu zapoznanie studentów z zastosowaniem wiedzy i praktyki z zakresu: analiz DNA materiału ludzkiego, interpretacji wyników badań genetycznych oraz sporządzania opinii (ekspertyzy) na potrzeby policji i wymiaru sprawiedliwości.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007

2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013

3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012

4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008

5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014.

6. A. Palmiotto, A.P. Winburn, C. Pink, C.A. Brown, C.B. LeGarde,2023.

Forensic anthropologists and estimates of skeletal completeness: The impacts of training and experience. Science & Justice 64 (1):104-116:

https://doi.org/10.1016/j.scijus.2023.12.004.

7. Wienroth, M., & Amelung, N. (2023). ‘Crisis’, control and circulation: Biometric surveillance in the policing of the ‘crimmigrant other’. International Journal of Police Science & Management, 25(3), 297-312. https://doi.org/10.1177/14613557231184696

9. Chovancová M, Beňuš R, Švábová P, Masnicová S. 2023.

Sexual dimorphism and bilateral difference of fingerprint sweat pore among Slovak population, Journal of Forensic and Legal Medicine 94.

https://doi.org/10.1016/j.jflm.2023.102487.

10. Konieczny M. 2023. The importance of forensic odontology in identifying the victims of mass disasters. Acta Iuridica Resoviensia 1 (40): 21-46

Literatura dodatkowa:

1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS

2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)