Anthropological and molecular methods in forensic examinations
General data
Course ID: | WB-BI-42-20ćw |
Erasmus code / ISCED: |
13.1
|
Course title: | Anthropological and molecular methods in forensic examinations |
Name in Polish: | Metody antropologiczne i molekularne w badaniach kryminalistycznych |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty dla specjalności BC dla I roku II stopnia biologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
OR
3.00
(differs over time)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | biological sciences |
Subject level: | intermediate |
Learning outcome code/codes: | (in Polish) BI2_W03; BI2_U02; BI2_U07; BI2_K04; BI2_K06 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) nie dotyczy |
Full description: |
(in Polish) Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zagadnienia z zakresu biologii człowieka, które znajdują zastosowanie w sądownictwie, w czasie zajęć w tej części studenci zostaną zaznajomieni z metodami identyfikacji osób żywych, a także metodami identyfikacji w oparciu o materiał szkieletowy i odontologiczny. Molekularna część kursu ma na celu zapoznanie studentów z zastosowaniem wiedzy i praktyki z zakresu: analiz DNA materiału ludzkiego, interpretacji wyników badań genetycznych oraz sporządzania opinii (ekspertyzy) na potrzeby policji i wymiaru sprawiedliwości. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007 2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013 3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012 4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008 5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014. 6. A. Palmiotto, A.P. Winburn, C. Pink, C.A. Brown, C.B. LeGarde,2023. Forensic anthropologists and estimates of skeletal completeness: The impacts of training and experience. Science & Justice 64 (1):104-116: https://doi.org/10.1016/j.scijus.2023.12.004. 7. Wienroth, M., & Amelung, N. (2023). ‘Crisis’, control and circulation: Biometric surveillance in the policing of the ‘crimmigrant other’. International Journal of Police Science & Management, 25(3), 297-312. https://doi.org/10.1177/14613557231184696 9. Chovancová M, Beňuš R, Švábová P, Masnicová S. 2023. Sexual dimorphism and bilateral difference of fingerprint sweat pore among Slovak population, Journal of Forensic and Legal Medicine 94. https://doi.org/10.1016/j.jflm.2023.102487. 10. Konieczny M. 2023. The importance of forensic odontology in identifying the victims of mass disasters. Acta Iuridica Resoviensia 1 (40): 21-46 Literatura dodatkowa: 1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS 2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie najistotniejsze problemy z zakresu antropologii i biologii molekularnej, które znajdują zastosowanie w kryminalistyce Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi dokonać krytycznej selekcji i analizy informacji oraz danych biologicznych wykorzystywanych w kryminalistyce (także źródeł elektronicznych), potrafi dobrać odpowiednią metodę badawczą w zależności od celu badawczego Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi wykorzystywać literaturę, w której prezentowane są metody antropologiczne i molekularne wykorzystywane w kryminalistyce i sądownictwie Efekt przedmiotowy 4: absolwent jest gotów do przestrzegania etyki zawodowej wynikającej z obowiązków biegłego sądowego Efekt przedmiotowy 5: absolwent jest gotów do prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z rolą biegłego sądowego |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Efekt przedmiotowy 1 – kolokwium zaliczeniowe obejmujące obie części zajęć Efekty przedmiotowe 2-3 - przygotowanie ekspertyzy; wykonanie zadania w programie Familias. Efekty przedmiotowe 4-5 – dyskusja w czasie zajęć Ocena końcowa: Student ma do zdobycia punkty za:: 1. 50 pkt za kolokwium zaliczeniowe (test jednokrotnego wyboru) 2. 30 pkt za przygotowanie ekspertyzy Kryteria oceny ekspertyzy: Na ocenę 5.0 – ekspertyza pełna, odpowiedni dobór technik wraz z uzasadnieniem ich wyboru, odpowiednie ich zastosowanie, pełen i jasny opis otrzymanych wyników wraz z interpretacją wyniku w kontekście identyfikacyjnym, odpowiednie poparcie literaturowe Na ocenę 4.0 – ekspertyza jest pełna, ale techniki nie zostały w pełni poprawnie dobrane lub wykorzystane, zawiera opis otrzymanych wyników, ale brak w nim dokładnego wnioskowania w kontekście identyfikacyjnym, dopuszczalne są uchybienia w poparciu literaturowym Na ocenę 3.0 – ekspertyza jest niepełna np. nie zawiera opisu stosowanych metod, albo też zostały one błędnie wykorzystane, brak interpretacji wyników i literatury Na ocenę 2.0 – student nie przedłożył ekspertyzy lub zawiera ona rażące błędy np. w doborze metod badawczych 3. 30 pkt - za wykonanie obliczenia prawdopodobieństwa pokrewieństwa genetycznego osób w programie Familias Kryteria oceny zadania: Na ocenę 5.0 – zadanie wykonane w pełni poprawnie, bez konieczności jego powtarzania, zawiera interpretację wyniku Na ocenę 4.0 – zadanie wykonane poprawnie, ale w czasie jego wykonywania student napotkał problemy, interpretacja wyniku niepełna Na ocenę 3.0 – zadanie wykonane dostatecznie, w czasie jego wykonywania student napotkał problemy np. w kolejności wykonywania jego etapów, dostateczna umiejętność interpretacji wyniku Na ocenę 2.0 – student nie przystąpił do realizacji zadania 4. 10 pkt za udział w dyskusji w czasie zajęć Ocena końcowa będzie stanowiła sumę zdobytych punktów, a ocena będzie oparta o podaną poniżej klasyfikację: 94 – 100% - 5,0 88 – 93% - 4,5 80 – 87% – 4,0 70 – 79% – 3,5 60 – 69% – 3,0 < 59,9% - 2,0 Kryteria oceniania: Z zakresu wiedzy: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna i nie rozumie technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w kryminalistyce Na ocenę 3.0 (dst): student zna, ale nie do końca rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie Na ocenę 4.0 (db): student na poziomie dobrym zna i rozumie podstawowe techniki z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie Na ocenę 5.0 (bdb): student wykazuje bardzo dobrą orientację i znajomość technik badawczych z zakresu biologii człowieka i biologii molekularnej, które są wykorzystywane w sądownictwie Z zakresu umiejętności: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi dokonać selekcji informacji z różnych źródeł, nie potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, nie potrafi korzystać z fachowej literatury Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, w stopniu dostatecznym potrafi dokonać analizy otrzymanych wyników, potrafi korzystać z fachowej literatury Na ocenę 4.0 (db): student w stopniu dobrym dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, dobrze radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze dokonuje selekcji informacji z różnych źródeł, bardzo sprawnie radzi sobie z analizowaniem otrzymanych wyników, bardzo dobrze radzi sobie z korzystaniem z fachowej literatury Z zakresu kompetencji społecznych: Na ocenę 2.0 (ndst): student nie jest gotów do podjęcia obowiązków wynikających z roli biegłego sądowego, ponieważ nie potrafi w sposób dostateczny identyfikować i rozstrzygać dylematów związanych z rolą biegłego, nie rozumie jego roli w postępowaniu sądowym Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, rozumie też aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych Na ocenę 5.0 (bdb): student dobrze radzi sobie z dostrzeganiem dylematów związanych z obowiązkami biegłego, doskonale rozumie jego rolę w postepowaniu sądowym, aspekt odpowiedzialności związanej z doborem odpowiednich technik badawczych |
Practical placement: |
not applicable |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W LAB
TH FR |
Type of class: |
Laboratory, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Group instructors: | Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Laboratory - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami badań antropologicznych i molekularnych wykorzystywanych w sądownictwie. |
|
Full description: |
(in Polish) Antropologia fizyczna jest nauką badającą zmienność biologiczną człowieka, także na poziomie molekularnym. Znajomość metod pozwalających na badanie zmienności biologicznej człowieka pozwala na wykorzystanie antropologii fizycznej w identyfikacji osób. Celem kursu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi technikami badań antropologicznych i molekularnych wykorzystywanych w sądownictwie. Prócz tego studenci zapoznają się z zasadami pracy w roli biegłych sądowych oraz zasadami ich powoływania. W czasie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z następującymi blokami tematycznymi: W czasie zajęć studenci zostaną zaznajomieni z następującymi blokami tematycznymi: 1.metody antropologiczne w identyfikacji osób: cechy opisowe i zmiany barwnikowe; antropometria; dermatoglify, chelioskopia, odontologia; zmienność struktur kostnych; 2. analiza materiałów szkieletowych; identyfikacja i zabezpieczenie szczątków kostnych; rekonstrukcja osteobiografii: wybór i zabezpieczanie materiału kostnego do badań aDNA i badań izotopowych 3. metody molekularne w kryminalistyce |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1.Buchwald W, Grubska B. 2008. Cechy dermatoglificzne rąk i stóp. Centrum Szkolenia Policji, Legionowo 2.Latham KE, Bartelink EJ, Finnegan M. 2017. New Perspectives in Forensic Human Skeletal Identification. Elsevier, Academic Press London 3. Malinowski A, Bożiłow W. 1997. Podstawy Antropometrii: Metody, Techniki, Normy. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa Goodwin W, Linacre A, Had S 2011..An Introduction to Forensic Genetics. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain. Literatura uzupełniająca: 1.Kała M. 2009. Postępy w naukach sądowych, Wyd. IES, Kraków; 2. http://www.kryminalistyka.fr.pl/forensic_antropologia_092.php 3. Oxenham M. 2008. Forensic Approaches to Death, Disaster and Abuse, Australian Academic Press, Bowen Hills, Queensland pp. 307-317 |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) - |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Marchewka-Długońska | |
Group instructors: | Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska, Paweł Rusin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do kolokwium – 20 godz. Studiowanie literatury – 20 godz. Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 40 godz. Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz. Łącznie 120h/30=4 ECTS |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU CW
W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska | |
Group instructors: | Justyna Marchewka-Długońska, Justyna Nowakowska, Paweł Rusin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Udział w ćwiczeniach – 30 godz. Przygotowanie do kolokwium – 20 godz. Studiowanie literatury – 20 godz. Przygotowanie opracowania/ekspertyzy – 40 godz. Dyskusja i konsultacje z prowadzącym – 10 godz. Łącznie 120h/30=4 ECTS |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Full description: |
(in Polish) Kurs podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich obejmuje zagadnienia z zakresu biologii człowieka, które znajdują zastosowanie w sądownictwie, w czasie zajęć w tej części studenci zostaną zaznajomieni z metodami identyfikacji osób żywych, a także metodami identyfikacji w oparciu o materiał szkieletowy i odontologiczny. Molekularna część kursu ma na celu zapoznanie studentów z zastosowaniem wiedzy i praktyki z zakresu: analiz DNA materiału ludzkiego, interpretacji wyników badań genetycznych oraz sporządzania opinii (ekspertyzy) na potrzeby policji i wymiaru sprawiedliwości. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura obowiązkowa: 1. An Introduction to Forensic Genetics. W. Goodwin, A. Linacre, S. Hadi. John Wiley & Sons Ltd., Great Britain, 2007 2. Biologia molekularna w medycynie, pod redakcją J. Bala. PWN SA, Warszawa, 2013 3. Biologia molekularna. Krótkie wykłady. P.C. Turner, A.G. McLennan, A.D. Bates, M.R.H. White. PWN SA, Warszawa, 2012 4. Markery molekularne, historia naturalna i ewolucja. J.C. Avise. WUW, Warszawa, 2008 5. Zastosowanie analiz DNA drewna w postępowaniu karnym. J.A. Nowakowska, T. Pasternak. Wyd. CILP, 2014. 6. A. Palmiotto, A.P. Winburn, C. Pink, C.A. Brown, C.B. LeGarde,2023. Forensic anthropologists and estimates of skeletal completeness: The impacts of training and experience. Science & Justice 64 (1):104-116: https://doi.org/10.1016/j.scijus.2023.12.004. 7. Wienroth, M., & Amelung, N. (2023). ‘Crisis’, control and circulation: Biometric surveillance in the policing of the ‘crimmigrant other’. International Journal of Police Science & Management, 25(3), 297-312. https://doi.org/10.1177/14613557231184696 9. Chovancová M, Beňuš R, Švábová P, Masnicová S. 2023. Sexual dimorphism and bilateral difference of fingerprint sweat pore among Slovak population, Journal of Forensic and Legal Medicine 94. https://doi.org/10.1016/j.jflm.2023.102487. 10. Konieczny M. 2023. The importance of forensic odontology in identifying the victims of mass disasters. Acta Iuridica Resoviensia 1 (40): 21-46 Literatura dodatkowa: 1. Internetowe bazy danych INTERPOL, GeneWatch UK, CODIS 2. Literatura źródłowa, przekazywana podczas zajęć przez prowadzącego. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.