Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Statistical methods in biology II

General data

Course ID: WB-BI-53-09
Erasmus code / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Statistical methods in biology II
Name in Polish: Metody statystyczne w biologii II
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla specjalności BC dla II roku II stopnia biologii
(in Polish) Przedmioty dla specjalności BSIM dla II roku II stopnia biologii
ECTS credit allocation (and other scores): 0 OR 3.00 (depends on study program) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się:

biological sciences

Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

BI2_W02, BI2_U01, BI2_U03, BI2_K05


Preliminary Requirements:

(in Polish) ukończony kurs Metody statystyczne w biologii I

Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przyswojenie przez studentów wiedzy z zakresu metod statystycznych wykorzystywanych w badaniach biologicznych oraz nabycie przez nich umiejętności ich stosowania i interpretacji ich wyników.

Full description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest przyswojenie przez studentów wiedzy z zakresu metod statystycznych wykorzystywanych w badaniach biologicznych oraz nabycie przez nich umiejętności ich stosowania i interpretacji ich wyników.

Zakres tematyczny realizowany będzie w następujących blokach tematycznych:

1. Powtórzenie informacji na temat testów porównania dwóch grup (testy parametryczne i nieparametryczne), interpretacja wyników z wykorzystaniem statystyk opisowych - praca z bazami danych

2. ANOVA i MANOVA, zastosowanie, pojecie efektu głównego i interakcji. Nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji. Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy wariancji. Interpretacja wyników.

3. Współczynnik korelacji (Pearsona, Spearmana). Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy korelacji. Praca z bazami danych, interpretacja wyników.

4. Analiza regresji. Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy regresji. Interpretacja wyników.

Bibliography:

Compulsory literature:

Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków.

Additional literature:

Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.

Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Subject effects in the field of knowledge:

Subject effect 1 - the student knows and understands the scope of current statistical problems in biology, understands the legitimacy of using statistics in biological sciences, knows and understands the basic statistical methods

Skill subject effects:

Subject effect 2 - the student is able to use statistical tools to describe and interpret biological phenomena, can analyze empirical data

Subject effects in the field of social competences:

Subject effect 3 - the student is ready to critically evaluate his knowledge and systematically update his knowledge of statistics and its practical applications

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Z zakresu wiedzy:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie zna i nie rozumie zasad interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych

Na ocenę 3.0 (dst): student w stopniu dostatecznym opanował zasady interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych

Na ocenę 4.0 (db): student dobrze pojmuje zasady interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych

Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo dobrze zna zasady interpretacji zjawisk biologicznych w oparciu o wyniki analiz statystycznych

Z zakresu umiejętności:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi stosować odpowiednich metod statystycznych, nie formułuje hipotez nie potrafi przeprowadzić poprawnego wnioskowania, nie jest zdolny do przygotowania pracy badawczej

Na ocenę 3.0 (dst): student potrafi w stopniu dostatecznym dobrać odpowiednie metody statystyczne, dostatecznie dobrze radzi sobie z formułowaniem hipotez i ich testowaniem, jest gotów do przygotowania dostatecznej pracy badawczej

Na ocenę 4.0 (db): student potrafi w stopniu dobrym dobrać odpowiednie metody statystyczne, dobrze radzi sobie z formułowaniem hipotez i ich testowaniem, jest gotów do przygotowania dobrej pracy badawczej

Na ocenę 5.0 (bdb): student sprawnie dokonuje wyboru odpowiednich metod statystycznych, sprawnie formułuje i testuje hipotezy statystyczne, jest gotów do przygotowania bardzo dobrej pracy badawczej

Z zakresu kompetencji:

Na ocenę 2.0 (ndst): student nie potrafi odpowiednio określić priorytetów, które służą do realizacji zadania badawczego

Na ocenę 3.0 (dst): student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące realizacji zadania badawczego

Na ocenę 4.0 (db): student dobrze radzi sobie z określeniem priorytetów służących realizacji zadań badawczych

Na ocenę 5.0 (bdb): student bardzo sprawnie określa priorytety i realizuje zadania badawcze

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Justyna Marchewka-Długońska
Group instructors: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
Short description: (in Polish)

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi stosowanymi w badaniach biologicznych. Efekt

kształcenia: nabycie umiejętności wyboru i zastosowania odpowiednich metod statystycznych do analizowanych problemów

biologicznych.

Full description: (in Polish)

Cele przedmiotu: Zapoznanie studentów z metodami statystycznymi stosowanymi w badaniach biologicznych. Efekt kształcenia: nabycie umiejętności wyboru i zastosowania odpowiednich metod statystycznych do analizowanych problemów biologicznych.

Zakres tematyczny realizowany będzie w następujących blokach tematycznych:

1. Powtórzenie informacji na temat testów porównania dwóch grup (testy parametryczne i nieparametryczne), interpretacja wyników z wykorzystaniem statystyk opisowch

2. ANOVA i MANOVA, zastosowanie, pojecie efektu głównego i interakcji. Nieparametryczne odpowiedniki analizy wariancji. Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy wariancji.

3. Współczynnik korelacji (Pearsona, Spearmana). Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy korelacji.

4. Analiza regersji. Praca na bazach danych. Projektowanie badań z wykorzystaniem analizy regresji.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków.

Literatura dodatkowa:

Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.

Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Zaliczony kurs Metody statystyczne w biologiii I

Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours, 28 places more information
Coordinators: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Group instructors: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 3

[1 ECTS=30 godzin]

udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z prowadzącym): 30 godzin

przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin

przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

przygotowanie projektu badawczego: 20 godzin

Udział w konsultacjach: 5 godzin

suma: 90 godzin [90/30=3]


Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Group instructors: Piotr Kiełtyk, Justyna Marchewka-Długońska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

(in Polish) ECTS: 3

[1 ECTS=30 godzin]

udział w ćwiczeniach (bezpośredni kontakt z prowadzącym): 30 godzin

przygotowanie do kolokwiów: 20 godzin

przygotowanie do ćwiczeń: 15 godzin

przygotowanie projektu badawczego: 20 godzin

Udział w konsultacjach: 5 godzin

suma: 90 godzin [90/30=3]


Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. T.1,2. StatSoft, Kraków.

Literatura uzupełniająca:

Dalgaard P. 2008. Introductory statistics with R. Springer Science+Business Media LLC, New York.

Łomnicki A. 2010. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Logan M. 2010. Biostatistical design and analysis using R. A practical guide. Wiley-Blackwell, Chichester.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)