Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ekologia człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-BI-BC-02ćw
Kod Erasmus / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ekologia człowieka
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

BI1_W01

BI1_W04

BI1_W05

BI1_U02

BI1_U03

BI1_U10

BI1_U11

BI1_K02

BI1_K05

BI1_K07


Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Zapoznanie studentów z oceną wrażliwości organizmu człowieka na czynniki środowiska (metody oceny reaktywności w oparciu o posiadany sprzęt i aparaturę badawczą).

Przedstawienie ekologii człowieka (EC) jako transdyscyplinarnej nauki o człowieku i jego kulturze jako dynamicznym elemencie ekosystemów.

Zapoznanie studentów z metodami oceny i monitoringu w oparciu o posiadany sprzęt i aparaturę badawczą.

Pełny opis:

1. Przedstawienie i wybór przez studentów tematów do opracowania (prezentacje w PowerPoint). Krótka charakterystyka każdego tematu, dyskusja

2. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do ekosystemów trawiastych. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

3. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do wilgotnych lasów równikowych. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

4. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do ekosystemów suchych (pustynnych). Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

5. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do wysokich gór. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

6. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat przystosowań biokulturowych do obszarów arktycznych. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

7. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Zmiany klimatyczne a rozprzestrzenianie się rodzaju Homo. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

8. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Społeczeństwo i zmiany jego organizacji. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

9. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Neolit - początki osadnictwa, miejsca pierwszych kultur człowieka (Stary i Nowy świat). Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

10. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Industrializacja i urbanizacja. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

11. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Kultura materialna i niematerialna: narzędzia i ogień; Sztuka magiczna i użytkowa. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

12. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Cywilizacja, jako najwyższy stopień rozwoju kulturowego; stratyfikacja społeczna i jej skutki dla biologii człowieka. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja, wnioski końcowe

13. Studenci prezentują swoje opracowanie na temat: Zachowania żywieniowe a rozwój społeczeństwa. Metody stosowane (sprzęt do badań). Dyskusja i wnioski końcowe

14. Podsumowanie zajęć najważniejsze wnioski, przygotowanie zaliczenia, dyskusja

15. Zaliczenie ćwiczeń

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Campbell B., Ekologia człowieka, Historia naszego miejsca w przyrodzie od prehistorii do czasów współczesnych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995;

2. Dyball R and Newell B., 2014. Understanding Human Ecology: A System Approach to Sustainability, Routledge, London and New York;

3. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000;

4. Moran E.F. Human Adaptability, An Introduction to Ecological Anthropology. Westview Press, Boulder 2008;

5. Siniarska A., 2016. Human ecology in higher education in Poland. In: Human Ecology Studies and Higher Education for Sustainable Development. European Experiences and Examples, A. Franz-Balsen and L. Kruse (eds.), Edition Humanökologie: Volume 10, 142-151, Oekom Verlag, München

6. Siniarska A., Wolański N. (eds). Ecology of Aging. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 2000;

7. Wolański N., Ekologia Człowieka. Podstawy Ochrony Środowiska i Zdrowia Człowieka, Tom 1 – Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006;

8. Wolański N., Ekologia Człowieka. Podstawy Ochrony Środowiska i Zdrowia Człowieka, Tom 2 – Ewolucja i dostosowania biokulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006;

9. Wolański N. i B. Bogin (eds), The Family as an Environment for Human Development. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 1996;

10. Young G.L., A conceptual framework for an interdisciplinary human ecology. Acta Oecologiae Hominis, 1, Lund 1989.

Literatura uzupełniająca:

1. Baker P.T., Human Adaptability. In "Human Biology. An introduction to human evolution, variation, growth, and adaptability" G.H. Harrison et al (eds), 3rd edition, Oxford Science Publications, Oxford, New York, Tokyo 1988. Boothroyd J. People and the Environment. Lerner Publishing Group, 2009;

2. Ellen R., Environment, Subsistence and System: The Ecology of Small-Scale Social Formations, Cambridge University Press, 1982;

3. Fox J., Rindfuss R.R., Walsh S.J., Mishra V., People and Environment. Springer, 2008;

4. Frisancho A.R., Human Adaptation and Accommodation. The University of Michigan Press, Ann Arbor 1993;

5. Moran E.F., The Ecosystem Approach in Anthropology: From Concept to Practice. University of Michigan Press, 1991;

6. Moran E.F., Ostrom E., Seeing the Forest and the Trees: Human-Environment Interactions in Forest Ecosystems. MIT Press, 2005;

7. Siniarska A., Dickinson F., Annotated Bibliography in Human Ecology. Kamla-Raj Enterprises, Delhi 1996;

8. Young G.L., Origins of Human Ecology. Benchmark Papers in Ecology, 12, Hutchinson Ross Publ.Comp., Stroudsbourg 1983.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekty przedmiotowe w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1. Student rozumie i wymienia podstawowe zjawiska i procesy biologiczne w zakresie ekologii człowieka

Efekt przedmiotowy 2. Student ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu różnych działów w ekologii człowieka oraz zna metody ich oceny

Efekt przedmiotowy 3. Student ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii w ekologii człowieka oraz ma znajomość rozwoju tej dyscypliny nauki i stosownych w niej metod badawczych

Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 4. Student rozumie literaturę z zakresu ekologii człowieka w języku polskim i czyta ze zrozumieniem nieskomplikowane teksty naukowe w języku angielskim

Efekt przedmiotowy 5. Student wykorzystuje dostępne źródła informacji, w tym źródła elektroniczne w ramach ekologii człowieka

Efekt przedmiotowy 6. Student posiada umiejętność wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu ekologii człowieka

Efekt przedmiotowy 7. Student uczy się samodzielnie i w sposób ukierunkowany w ramach ekologii człowieka

Efekty przedmiotowe w ramach kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 8. Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

Efekt przedmiotowy 9. Student rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych w ramach ekologii człowieka

Efekt przedmiotowy 10. Student wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy w ekologii człowieka

ECTS - wykłady

ECTS [1 ECTS=30 godzin]

Udział w wykładzie: 30 godzin

Przygotowanie do egzaminu: 30 godzin

Suma: 60 godzin

Liczba ECTS: 60/30=2

Egzamin przygotowuje studentów do ćwiczeń.

ECTS - ćwiczenia

Udział w dyskusji w oparciu o wcześniejsze wiadomości z wykładów: 30 godzin

Przygotowanie do dyskusji na tematy związane z ćwiczeniami: 30 godzin

Suma: 60 godzin

Liczba ECTS: 60/30=2

Student może opuścić 1 ćwiczenia, w tym są zwolnienia lekarskie

Zajęcia są prowadzone w Msteams

Egzamin odbywa się na Paltformie Moodle

Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do wykładów (1-3).

Przedmiotowe efekty kształcenia przypisane do ćwiczeń (4-10).

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa zależy od uzyskania odpowiedniej sumy punktów za poszczególne elementy:

1. Obecność na zajęciach: 0-3 punktów.

2. Ocena dyskusji na ćwiczeniach: 0–6 punktów. (strona merytoryczna: 0-4 punkty, strona formalna: 0-2 punkty)

4. Przygotowanie do zajęć: 0-3

Ocena końcowa:

12-11 punktów: 5

9-10 punktów: 4+

7-8 punktów: 4

5-6 punktów: 3+

3-4 punkty: 3

Poniżej 3 punktów: 2

Praktyki zawodowe:

-

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)