Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Human development biology

General data

Course ID: WB-BI-BC-06
Erasmus code / ISCED: 13.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Human development biology
Name in Polish: Biologia rozwoju człowieka
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

BI1_W01, BI1_W03,BI1_W04

Preliminary Requirements:

(in Polish) Brak

Short description:
Full description:

Objectives of the course: The main aim of lectures in Outline Human Biology is to provide basic knowledge on ontogeny. It includes prenatal and postnatal development as well as reveals problems of progressive, regressive development and aging. Environmental conditions are the background of all considered biological problems.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Lectures

Knowledge:

BI1_W01 - the graduate understands the basic phenomena and processes occurring in the Biology of Human Development (BHD);

BI1_W03 - the graduate knows the connection of the processes taking place in BHD with other natural disciplines;

BI1_W04 - the graduate knows the applied research methods in BHD

Tutorials

Skills:

BI1_U02 - the graduate understands literature in Polish and is fluent in English in the field of BHD;

BI1_U07 - the graduate has the ability to make oral presentations within the BRC issues;

BI1_U10 - the graduate is able to plan further assimilation of new knowledge within the BHD;

Social competence:

BI1_K02 - a graduate is able to consult experts in the event of difficulties with solving a problem within the BHD;

BI1_K06 - the graduate correctly resolves problems related to the profession performed within the BHD

ECTS [1 ECTS = 30 hours]

Participation in lectures: 30 hours;

Participation in discussions during lectures and preparation for the exam: 30 hours;

ECTS number = 2

Active participation in the exercises in the form of discussions: 30 hours;

Preparation of the presentation: 30 hours.

ECTS number = 2

Total: 120 hours

ECTS number: 120/30 = 4

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Wiedza:

Ocena 2 (ndst) student nie rozumie podstawowych zjawisk i procesów występujących w Biologii Rozwoju Człowieka, nie zna powiązania procesów zachodzących w BRC z innymi dyscyplinami przyrodniczymi; nie zna stosowane metod badawczych w BRC.

Ocena 3 (dst.) student w podstawowym stopniu: rozumie podstawowe zjawiska i procesy występujące w Biologii Rozwoju Człowieka (BRC); zna powiązanie procesów zachodzących w BRC z innymi dyscyplinami przyrodniczymi; zna stosowane metody badawcze w BRC

Ocena 4 (db.) student w dobrym stopniu: rozumie podstawowe zjawiska i procesy występujące w Biologii Rozwoju Człowieka (BRC); zna powiązanie procesów zachodzących w BRC z innymi dyscyplinami przyrodniczymi; zna stosowane metody badawcze w BRC

Ocena 5 (bdb.) student w dobrym stopniu: rozumie podstawowe zjawiska i procesy występujące w Biologii Rozwoju Człowieka (BRC); zna powiązanie procesów zachodzących w BRC z innymi dyscyplinami przyrodniczymi; zna stosowane metody badawcze w BRC

Umiejętności

Ocena 2 (ndst) - w ramach BRC student nie rozumie literatury w języku polskim i nie radzi sobie z językiem angielskim, nie potrafi przygotować wystąpień ustnych i nie przyswaja nowej wiedzy.

Ocena 3 (dost) - w ramach BRC student w ograniczonym stopniu rozumie literaturę w języku polskim i słabo radzi sobie z językiem angielskim, wystąpienia ustne są niezbyt jasne oraz ma problemy pewne z przyswajaniem nowej wiedzy.

Ocena 4 (db) - w ramach BRC student dobrze radzi sobie ze wszystkimi zadaniami dotyczącymi: rozumienia literatury polskiej, posługiwania się językiem angielskim, wystąpień ustnych oraz przyswajania nowej wiedzy.

Ocena 5 (bdb) - w ramach BRC student bardzo dobrze radzi sobie ze wszystkimi zadaniami dotyczącymi: rozumienia literatury polskiej, posługiwania się językiem angielskim, wystąpień ustnych oraz przyswajania nowej wiedzy.

Kompetencje społeczne

Ocena 2 (ndst) - w ramach BRC student nie potrafi korzystać z opinii ekspertów i nie prawidłowo rozstrzyga problemy z wykonywanym zwodem.

Ocena 3 (dost) - w ramach BRC student w niewielkim stopniu korzysta z opinii ekspertów i w niewielkim stopniu rozwiązuje problemy z wykonywanym zawodem.

Ocena 4 (db) - w ramach BRC student w potrafi korzystać z opinii ekspertów i w i rozwiązuje problemy z wykonywanym zawodem.

Ocena 5 (bdb) - w ramach BRC student w potrafi doskonale korzystać z opinii ekspertów i w i w pełni rozwiązuje problemy z wykonywanym zawodem.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lectures, 30 hours more information
Coordinators: Anna Siniarska-Wolańska
Group instructors: Anna Siniarska-Wolańska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: examination
Short description:

Objectives of the course: The main aim of lectures in Outline Human Biology is to provide basic knowledge on ontogeny. It includes prenatal and postnatal development as well as reveals problems of progressive, regressive development and aging. Environmental conditions are the background of all considered biological problems.

Bibliography:

Basic literature:

1. Bochenek A., Reicher M., Anatomia człowieka t. 1-5. PZWL, Warszawa 2010; 2. Bogin B., Patterns of Human Growth. Cambridge University Press, Cambridge 1999; 3. Duszyński J i wsp., Biologia tom 4 i 5. Liceum ogólnokształcące, zakres rozszerzony. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2005; 4. Michajlik A., Ramotowski W., Anatomia i Fizjologia Człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003; 5. Malinowski A., Wolański N., Metody Badań w Biologii Człowieka. Wybór Metod Antropologicznych. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1888; 6. Tanner J., Fetus into Man., (2nd edition). Harvard University Press, Cambridge 1990; 7. Wolański N., Rozwój Biologiczny Człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012. Kaczmarek M, Wolański N. Rozwój Biologiczny Człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019.

Supplementary reading:

1. Jaczewski A (red.), Biologiczne i Medyczne Podstawy Rozwoju i Wychowania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2005; 2. Kalat J.W., Biologiczne Podstawy Psychologii. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; 3. Wolański N., Ekologia Człowieka: Ewolucja i dostosowanie biokulturowe. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006; 4. Wolański N., Ekologia Człowieka: Wrażliwość na czynniki środowiska i biologiczne zmiany przystosowawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)