Techniki mikroskopowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-BI-EOP-08 |
Kod Erasmus / ISCED: |
13.1
|
Nazwa przedmiotu: | Techniki mikroskopowe |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | Efekty uczenia : BI1_W01, BI1_W04,BI1_W05 |
Skrócony opis: |
Cel zajęć: Zapoznanie się z działaniem i możliwościami różnego rodzaju mikroskopów świetlnych, w tym z mikroskopią fluorescencyjną, mikroskopią konfokalną. Zrozumienie zasad działania mikroskopii elektronowej. Etap pierwszy - podstawy mikroskopii. Zapoznanie się z aparaturą i technikami wykorzystywanymi w badaniach przyżyciowych. Zastosowanie mikroskopii w biologii komórki i innych dyscyplinach naukowych. Etap drugi. Etap trzeci - obróbka obrazu i przygotowanie materiału do publikacji. Przekazywana wiedza umożliwi studentom nie tylko poznanie, ale też zrozumienie zasad działania mikroskopów i wspomagających je programów komputerowych. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z pojęciem obrazowanie, pokazanie znaczenia rozwoju technik obrazowania oraz przedstawienie problemów badawczych, w których rozwiązaniu metody mikroskopowe odgrywają istotną rolę. Zajęcia zostaną podzielone na następujące problemy: wprowadzenie do mikroskopii, mikroskopia świetlna, w tym mikroskopia fluorescencyjna, mikroskopia konfokalna; mikroskopia elektronowa, aparatura i techniki wykorzystywane w badaniach przyżyciowych. Przekazywana wiedza umożliwi studentom nie tylko poznanie, ale też zrozumienie zasad działania mikroskopów i wspomagających je programów komputerowych. Podczas wykładów oraz ćwiczeń studenci zapoznają się z: podstawami optyki, odbiorem i przetwarzanie bodźców przez oko ludzkie, budową i zasadą działania różnych rodzajów mikroskopów świetnych, zastosowaniem w mikroskopii świetlnej różnych rodzajów kontrastów, rodzajami obiektywów i pojęciem rozdzielczości, znacznikami fluorescencyjnymi - w tym przeciwciałami oraz białkami fluorescencyjnymi, budową i zasadą działania mikroskopu fluorescencyjnego, zastosowaniem mikroskopii fluorescencyjnej w badaniach przyżyciowych, zasadą działania i możliwościami mikroskopii konfokalnej, analizą obrazów mikroskopowych - również pojęciem konwolucji i dekonwolucji, transmisyjną i skaningową mikroskopią elektronową, metodami przygotowywania preparatów do różnych rodzajów mikroskopii. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekty uczenia Student powinien stosować podstawowe techniki i wykorzystywać możliwości systemów mikroskopowych używanych w biologii, właściwie dobrać źródła i informacje z nich pochodzące, rozumie literaturę z zakresu metod i technik badawczych stosowanych w biologii w języku polskim; czyta ze zrozumieniem teksty naukowe w języku angielskim. Wiedza EP1. student zna i rozumie – wybrane tematy i zależności pomiędzy nimi występujące, rozumie podstawowe zjawiska i procesy biologiczne oraz techniki mikroskopowe wykorzystywane w biologii EP 2. student ma znajomość terminologii biologicznej i stosowanych w niej metod badawczych. Umiejętności: EP3. student potrafi stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze w obszarze obrazowania struktur biologicznych oraz przeprowadzać obserwacje. EP4. Potrafi organizować pracę indywidualną oraz współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Kompetencje: EP5. student jest gotów stosować właściwe techniki mikroskopowe do obrazowania struktur biologicznych EP6. Potrafi poddać krytycznej ocenie posiadaną wiedzę. EP 1-2 przypisano do wykładów, EP 3-6 przypisano do ćwiczeń. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy: - ocena 2 (niedostateczna) rok II i III: student nie posiada wiedzy z podstaw obrazowania w biologii. Nie zna rodzajów mikroskopów ich budowy, działania i możliwości. Student nie rozumie podstaw optyki. rok III: student nie posiada wiedzy w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w metodach obrazowania i technikach mikroskopowych. Nie potrafi wyszukać informacje z artykułów naukowych. - ocena 3 (dostateczna) rok II i III: Student posiada w ograniczonym stopniu wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w metodach obrazowania w biologii. Wiedza, którą posiada jest nieugruntowana i uniemożliwia powiązanie pojęć z danej dyscypliny z przedmiotami z nią ściśle związanymi. Nie widzi potrzeby rozwijania swych umiejętności oraz dokształcania się. Rok III: ma trudności z zapamiętaniem i powiązaniem wiedzy z poszczególnych dziedzin nauk przyrodniczych. - ocena 4 (dobra) rok II i III: student zna i rozumie podstawowe techniki i metody badawcze w obszarze obrazowania struktur biologicznych. Posiada wiedzę dotyczącą tematów przedstawionych przez wykładowcę. Posiada wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii stosowanej w biologii i metodach badawczych. Potrafi odnaleźć potrzebne informacje w literaturze oraz na stronach internetowych. Potrafi pracować indywidualnie oraz w grupie. Widzi potrzebę dokształcania się. - ocena 5 (bardzo dobra) rok II i III: student poznał i w pełni rozumie techniki mikroskopowe i metody obrazowania wykorzystywane w biologii, przedstawione w czasie szkolenia. Rok III" wiąże pojęcia z przedmiotu z pojęciami związanymi z poszczególnymi dziedzinami biologii. Jego wiedza nie ogranicza się do znajomości literatury podstawowej. Korzysta z literatury anglojęzycznej. Metody i kryteria oceniania w zakresie umiejętności: -ocena 2 (niedostateczna) rok II i III: nie potrafi wykorzystać przedstawionych metod i technik badawczych; nie bierze udziału w dyskusji - na zajęciach jest nieaktywny - ocena 3 (dostateczna) rok II i III na dostatecznym poziomie potrafi wykorzystać przedstawione techniki mikroskopowe oraz metody badawcze obrazowania; - ocena 4 (dobra) rok II i III: na odpowiednim poziomie potrafi wykorzystać przedstawione metody obrazowania i techniki mikroskopowe; Jest aktywnym słuchaczem, zadaje pytanie, bierze udział w dyskusji. Rok III: zdobywa samodzielnie wiadomości, które wykraczają poza problemy zawarte w wykładach. - ocena 5 (bardzo dobra) rok II i III doskonale potrafi wykorzystać przedstawione metody badawcze; Jest aktywnym słuchaczem, zadaje pytanie, bierze udział w dyskusji. Rok III: zdobywa samodzielnie wiadomości, które wykraczają poza problemy zawarte w wykładach. Ma solidne podstawy dotyczące wiedzy z chemii, fizyki i matematyki, które pozwalają mu w pełni zrozumieć omawiane problemy i tematy. Metody i kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych, rok II i III: - ocena 2 (niedostateczna) - nie posiada umiejętności badawczych, nie stara się ćwiczyć tych umiejętności, nie potrafi dostosować się do pracy w grupie - ocena 3 (dostateczna) - na dostatecznym poziomie opanował techniki badawcze, stara się w praktyce wykorzystać nabytą wiedzę - ocena 4 (dobra) - na odpowiednim poziomie potrafi wykorzystać opanowane techniki badawcze i zastosować je do właściwych eksperymentów - ocena 5 (bardzo dobra) - potrafi na wysokim poziomie zaplanować eksperyment wykorzystując możliwości różnych mikroskopów |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Wanda Kłopocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Wymagania wstępne: |
Podstawy optyki uzyskane na lekcjach fizyki w liceum. Znajomość budowy i działania mikroskopu edukacyjnego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Wanda Kłopocka | |
Prowadzący grup: | Wanda Kłopocka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzaminacyjny | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS [1 ECTS=30 godzin] Udział w wykładach: 30 godzin Przygotowanie do egzaminu: 15 godzin Poszerzanie wiadomości z wykorzystaniem poleconej literatury: 5 godzin Konsultacje: 10 godzin Razem 60h = 2 ECTS Udział w ćwiczeniach: 30 godzin Przygotowanie do kolokwium: 5 godzin Przygotowanie referatu na wybrany temat i przedstawienie podczas ćwiczeń: 25 godzin Razem 60h = 2 ECTS suma: 120 godzin [120/30=4] |
|
Typ przedmiotu: | fakultatywny dowolnego wyboru |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Wymagania wstępne: |
Podstawy optyki uzyskane na lekcjach fizyki w liceum. Znajomość budowy i działania mikroskopu edukacyjnego |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.