Methods for studying the ecology of mammals and birds
General data
Course ID: | WB-BI-MGR-03 |
Erasmus code / ISCED: |
13.1
|
Course title: | Methods for studying the ecology of mammals and birds |
Name in Polish: | Metody badania ekologii ptaków i ssaków |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru dla I i II roku II stopnia biologii |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | biological sciences |
Subject level: | advanced |
Learning outcome code/codes: | BI2_W01, BI2_W04, |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak |
Full description: |
(in Polish) Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z podstawowymi metodami stosowanymi w ekologicznych badaniach nad ptakami i ssakami: - metodami stwierdzania występowania i identyfikacji dziko żyjących stworzeń bez ich chwytania - metodami odłowów - metodami znakowania trwałego i czasowego, w tym zaopatrywania w nadajniki, transpondery etc, - metodami badań wykorzystania przestrzeni i przemieszczania się - metodami badań składu pokarmu i wybiórczości pokarmowej - metodami badania kondycji zwierząt, sukcesu rozrodczego, stopnia zapasożycenia etc. - metodami badań zachowania, zdolności kognitywnych, struktury socjalnej etc. Będziemy dążyć do tego, aby każda z metod została w takim stopniu, w jakim tylko to będzie możliwe, użyta w praktyce (niekiedy będzie to z konieczności oznaczać tylko analizę wyników), a następnie przedyskutowana pod kątem jej możliwych zastosowań (tj. do czego się nadaje, a do czego nie), ograniczeń technicznych, praktycznych (koszty, nakład pracy etc.) i etycznych. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Efekty przedmiotowe z zakresu wiedzy: Efekt przedmiotowy 1. Student zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami. Efekt przedmiotowy 2. Student zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych. Efekt przedmiotowy 3. Student zna i rozumie zasady planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt. Efekty przedmiotowe w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 4. Student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu ekologii i biologii badanych gatunków do poprawnego konstruowania hipotez, planowania badań mających owe hipotezy zweryfikować oraz właściwego doboru metod badawczych. Efekt przedmiotowy 5. Student potrafi w sposób jasny, zwięzły i wyczerpujący przedstawić wyniki przeprowadzonego eksperymentu. Efekt przedmiotowy 6. Student potrafi wykorzystywać angielskojęzyczną literaturę z zakresu metodyki badań ekologicznych. Efekty przedmiotowe w zakresie kompetencji: Efekt przedmiotowy 7. Student jest gotów do krytycznej oceny uzyskanych wyników, dostrzega zarówno znaczenie istniejącej wiedzy w interpretacji rezultatów badań, jak i możliwość podważenia dotychczasowej wiedzy przez owe rezultaty. Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do wykładów (1.-3.). Przedmiotowe efekty uczenia się przypisane do ćwiczeń (4.-7.). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem zaliczenia wykładu będzie wykonanie (w zespole) przydzielonego zadania, polegającego na zaplanowaniu badań, mających dać odpowiedź na narzucone z góry pytanie badawcze. Kryteria oceniania: na ocenę 2 (ndst.): Student nie zna kluczowych zjawisk i procesów ekologicznych, nie wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; nie zna zakresu problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, nie rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; nie zna i nie rozumie zasad planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; nie rozumie konieczności zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt. na ocenę 3 (dst.): Student słabo zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, nie do końca wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; słabo zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, z trudem rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; słabo zna i rozumie zasad planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; tylko częściowo rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt. na ocenę 4 (db.): Student dobrze zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; zna i rozumie zasady planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt. na ocenę 5 (bdb.): Student bardzo dobrze zna kluczowe zjawiska i procesy ekologiczne, świetnie wie w jaki sposób można pogłębiać istniejącą wiedzę o nich prowadząc badania nad ptakami i ssakami; dobrze zna zakres problematyki współczesnych badań nad ekologią ptaków i ssaków, znakomicie rozumie w jaki sposób osiągnięcia innych działów biologii oraz nauk ścisłych wpływają na uzupełnianie naszej wiedzy w tej dziedzinie i kształtowanie nowych kierunków badawczych; bardzo dobrze zna i rozumie zasady planowania badań z dziedziny ekologii ptaków i ssaków z wykorzystaniem wszelkich dostępnych technik i narzędzi badawczych; dobrze rozumie konieczność zapewnienia bezpieczeństwa zarówno badacza, jak i badanych zwierząt. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Maciej Fuszara | |
Group instructors: | Maciej Fuszara | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami, stosowanymi w ekologicznych badaniach nad ptakami i ssakami. Część wykładowa stanowić będzie przegląd najważniejszych rodzajów pytań badawczych, jakie stawiają sobie badacze parający się tą dziedziną nauki - i poszukiwanie odpowiednich (tj. dających się zastosować w przypadku ptaków i ssaków) sposobów uzyskiwania odpowiedzi na te pytania. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO WYK
TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Maciej Fuszara | |
Group instructors: | Maciej Fuszara | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS dla przedmiotu: 3 ECTS [1 ECTS ≈ 30 h] Udział w wykładach: 15 h Zaplanowanie badań, mających dać odpowiedź na zadane pytanie badawcze: 20 h Udział w ćwiczeniach: 15 h Uzupełnianie zeszytu ćwiczeń o sprawozdania z powierzonych zadań : 15 h Przygotowanie i przeprowadzenie powierzonych zadań: 25 h suma: 90 h [90/30 = 3] |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami, stosowanymi w ekologicznych badaniach nad ptakami i ssakami. Część wykładowa stanowić będzie przegląd najważniejszych rodzajów pytań badawczych, jakie stawiają sobie badacze parający się tą dziedziną nauki - i poszukiwanie odpowiednich (tj. dających się zastosować w przypadku ptaków i ssaków) sposobów uzyskiwania odpowiedzi na te pytania. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH WYK
FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | Maciej Fuszara | |
Group instructors: | Maciej Fuszara | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.