Natura 2000 areas
General data
Course ID: | WB-BI-MGR-16 |
Erasmus code / ISCED: |
13.1
|
Course title: | Natura 2000 areas |
Name in Polish: | Obszary Natura 2000 |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
0 OR
1.00
(depends on study program)
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | biological sciences |
Learning outcome code/codes: | II rok: BI2_W01,BI2_W03,BI2_W04 |
Preliminary Requirements: | none |
Short description: |
The aim of the course is to familiarise students with the basic issues of the functioning of Natura 2000 areas. forms of nature and environmental protection in Poland. |
Full description: |
Scope of topics: The idea behind and objectives of the Natura 2000 network. The structure and legal basis of the Natura 2000 network. The Birds and Habitats Directive. Subjects of protection of Natura 2000 areas. Criteria of designing Natura 2000 areas. Designation of Natura 2000 areas. Standard Data Form of Natura 2000 area. Preparation of a plan of protection tasks or a protection plan for Natura 2000 area. Assessment of influence on the environment and natural compensation. Natura 2000 network in the European Union and Poland. Monitoring of natural habitats. Monitoring of plant and animal species. The importance of animal crossings in the Natura 2000 network. Natura 2000 in forestry. Agricultural activities in Natura 2000 areas - challenges and benefits. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version) |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: Engel J. 2009. Natura 2000 w ocenach oddziaływania przedsięwzięć na środowisko. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. Hołdyński Cz., Szczecińska M., Krupa M., Ruszczyńska J., Święczkowska J. 2014. Siedliska przyrodnicze sieci Natura 2000 w północno-wschodniej Polsce. Charakterystyka, rozpoznawanie i zarządzanie. Podręcznik metodyczny. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn. Kaługa I. 2009. Korzyści dla rolnictwa wynikające z gospodarowania na obszarach Natura 2000. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. Kistowski M., Pchałek M. 2009. Natura 2000 w planowaniu przestrzennym – rola korytarzy ekologicznych. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. Świerkosz K. 2003. Wyznaczanie ostoi Natura 2000. WWF Polska, Światowy fundusz na rzecz przyrody, Warszawa. Wytyczne Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska: GDOŚ. 2012. Opracowanie planu zadań ochronnych (PZO) dla obszaru Natura 2000. Wytyczne wydane na podstawie art. 32 ust. 1 w świetle art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Akt prawny: Dz.U. 2014 poz. 1713 – Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 30 października 2014 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie siedlisk przyrodniczych oraz gatunków będących przedmiotem zainteresowania Wspólnoty, a także kryteriów wyboru obszarów kwalifikujących się do uznania lub wyznaczenia jako obszary Natura 2000. Literatura uzupełniająca: Gil F.M. 2009. Natura 2000 i akwakultura. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. Kurek R.T. 2011. Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach. GDOŚ, Warszawa. Rutkowski P. 2009. Natura 2000 w leśnictwie. Ministerstwo Środowiska, Warszawa. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) 1. Wiedza a. Student zna i rozumie zaawansowane zjawiska i procesy ekologiczne mające wpływ na funkcjonowanie obszarów Natura 2000; b. ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów dotyczących funkcjonowania obszarów Natura 2000 oraz zna ich powiązania z różnymi dyscyplinami przyrodniczymi; c. zna i rozumie związki między funkcjonowaniem sieci obszarów Natura 2000 a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej. 2. Umiejętności a. Student wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji dotyczących sieci obszarów Natura 2000, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych; b. wykorzystuje posiadaną wiedzę, zbiera i interpretuje dane pochodzące z różnych źródeł oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski; c. korzysta z literatury naukowej dotyczącej obszarów Natura 2000 w języku angielskim. 3. Kompetencje a. Student odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania Opis ECTS: udział w wykładzie - 15 godz. przygotowanie do egzaminu - 10 godz. udział w ćwiczeniach - 15 godz. przygotowanie do zajęć – 20 godz. przygotowanie do kolokwium - 15 godz. razem - 75 godz. punkty ECTS - 75/25 = 3 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kryteria oceniania: Wiedza ocena 2 (ndst): student nie zna oraz nie rozumie zjawisk i procesów ekologicznych mających wpływ na funkcjonowanie obszarów Natura 2000, nie posiada podstawowej wiedzy w zakresie najważniejszych problemów funkcjonowania sieci Natura 2000, nie zna oraz nie rozumie związków pomiędzy rozwojem sieci obszarów Natura 2000 a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej ocena 3 (dst): student ma ograniczoną wiedzę i zrozumienie zjawisk i procesów ekologicznych mających wpływ na funkcjonowanie obszarów Natura 2000, posiada ograniczoną wiedzę w zakresie najważniejszych problemów funkcjonowania sieci Natura 2000, oraz związków pomiędzy rozwojem sieci obszarów Natura 2000 a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej ocena 4 (db): student ma solidną wiedzę i zrozumienie zjawisk i procesów ekologicznych mających wpływ na funkcjonowanie obszarów Natura 2000, w stopniu dobrym opanował wiedzę w zakresie najważniejszych problemów funkcjonowania sieci Natura 2000, oraz związków pomiędzy rozwojem sieci obszarów Natura 2000 a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej ocena 5 (bdb): student ma pogłębioną wiedzę i zrozumienie zjawisk i procesów ekologicznych mających wpływ na funkcjonowanie obszarów Natura 2000, w pełni opanował wiedzę w zakresie najważniejszych problemów funkcjonowania sieci Natura 2000, oraz związków pomiędzy rozwojem sieci obszarów Natura 2000 a życiem społeczno-gospodarczym i koniecznością zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours
|
|
Coordinators: | Piotr Ceryngier, Michał Winczek | |
Group instructors: | Michał Winczek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lectures, 15 hours
|
|
Coordinators: | (unknown) | |
Group instructors: | (unknown) | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | examination | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) Opis ECTS: udział w wykładzie - 15 godz. przygotowanie do egzaminu - 10 godz. udział w ćwiczeniach - 15 godz. przygotowanie do zajęć – 20 godz. przygotowanie do kolokwium - 15 godz. razem - 75 godz. punkty ECTS - 75/25 = 3 |
|
Type of subject: | optional with unlimited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu funkcjonowania obszarów Natura 2000. Form ochrony przyrody i środowiska w Polsce. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.