Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-IS-11-17-ćw
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (9998) Sustainable development Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Ochrona środowiska
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla I roku inżynierii środowiska
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

Efekty uczenia:

IS1P_U03

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska.

Pełny opis:

Projekt:

Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z lokalnymi problemami ekologicznymi w swoim powiecie/dzielnicy Warszawy - jakością wody w rzekach, jakością powietrza, poziomem hałasu komunikacyjnego, stężeniem metali ciężkich w glebach oraz zmianami w gospodarce ściekowej.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura obowiązkowa:

1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Andrew S. Pullin, Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

2. January Weiner. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

3. Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008.

4. Symonides E. Ochrona przyrody. Wyd.Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.

5. Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe (sugerowane przez wykładowcę).

PROJEKT

Literatura:

* województwo mazowieckie

1) Stan środowiska w województwie mazowieckim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim. Raport wojewódzki za rok 2022, GIOŚ, Warszawa 2023,

3) Zestawienie punktów badawczych wód podziemnych w sieci krajowej PIG w roku 2017 na terenie województwa mazowieckiego, WIOŚ Warszawa, 2018,

4a) Strategiczna mapa hałasu m.st. Warszawy 2022, Urząd m.st. Warszawy, 2022,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa mazowieckiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ Warszawa 2020,

4c) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Warszawa 2019,

* dla całej Polski

1) Portal jakości wód powierzchniowych. Mapy, GIOŚ, 2023,

2) Klasyfikacja wskaźników jakości jednolitych części wód rzek i zbiorników zaporowych w roku 2020 - tabela, GIOŚ, 2021,

3) 2021 - Klasy jakości wód podziemnych - monitoring jakości wód podziemnych - monitoring operacyjny, GIOŚ, 2022,

4) Monitoring Chemizmu Gleb Ornych Polski. Wyniki szczegółowe, GIOŚ & IUNG, 2023,

5) Bank Danych Lokalnych - Dane dla roku 2022. Stan i ochrona środowiska. Oczyszczanie ścieków komunalnych, GUS, 2023.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

WYKŁAD

Przedmiotowy efekt uczenia w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1 - student zna w zaawansowanym stopniu procesy z zakresu ochrony środowiska

PROJEKT

Przedmiotowy efekt uczenia w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 2 - student potrafi pozyskiwać informacje z baz danych i innych źródeł w zakresie ochrony środowiska, potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać analizy i interpretacji, wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie.

Metody i kryteria oceniania:

(1) Wiedza:

ocena 2 (ndst): brak podstawowej wiedzy z zakresu ochrony środowiska.

ocena 3 (dst): student posiada w ograniczonym stopniu podstawową wiedzę z zakresu przyrodniczych, prawnych i ekonomicznych aspektów ochrony środowiska; ma słabo uporządkowana wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska.

ocena 4 (db): student opanował w pełni podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska; ma średnio uporządkowaną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska.

ocena 5 (bdb): student zna w pełni podstawową wiedzę z ochrony środowiska; ma w pełni uporządkowaną wiedzę dotyczącą trendów rozwojowych związanych z ochroną środowiska

(2) Umiejętności:

ocena 2 (ndst): student nie potrafi korzystać z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska.

ocena 3 (dst): student ma ograniczone umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska, potrafi w ograniczonym stopniu integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.

ocena 4 (db): student posiada umiejętności korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska, potrafi w zadowalającym stopniu integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.

ocena 5 (bdb): student bardzo dobrze opanował umiejętność korzystania z literatury i innych właściwie dobranych źródeł dotyczących zagadnień z zakresu ochrony środowiska, potrafi integrować uzyskane informacje oraz dokonywać ich interpretacji.

WYKŁAD

Ocena końcowa:

- aktywność na wykładach, studenci regularnie chodzący na wykłady mają prawo do kolokwium w terminie zerowym,

- kolokwium zaliczeniowe testowe, punktacja:

>50% - 3,0

>60% - 3,5

>70% - 4,0

>80% - 4,5

>90% - 5,0

PROJEKT

Końcowa ocena z zajęć projektowych:

- obecność na zajęciach,

- przygotowanie projektu: Analiza stanu środowiska w moim powiecie /dzielnicy Warszawy, punktacja:

>50% - 3,0

>60% - 3,5

>70% - 4,0

>80% - 4,5

>90% - 5,0

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Panasiuk
Prowadzący grup: Damian Panasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska.

Pełny opis:

Wykład:

W ramach zajęć omawiane są zagadnienia z zakresu ochrony atmosfery, hydrosfery i litosfery przydatne do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu inżynierii środowiska. Przedstawiane są trendy rozwojowe związane z ochroną środowiska a także przyrodnicze, prawne i ekonomiczne aspekty ochrony środowiska. Charakteryzowany jest także wpływ przemysłu, gospodarstw domowych i rolnictwa na środowisko.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura obowiązkowa:

1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Andrew S. Pullin, Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

2. January Weiner. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

3. Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008.

4. Symonides E. Ochrona przyrody. Wyd.Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.

5. Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe (sugerowane przez wykładowcę).

ĆWICZENIA

Literatura:

* województwo mazowieckie

1) Stan środowiska w województwie mazowieckim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim. Raport wojewódzki za rok 2020, GIOŚ, Warszawa 2021,

3a) Klasyfikacja i ocena stanu JCWP rzek 2017, WIOŚ Warszawa, 2018,

3b) Zestawienie punktów badawczych wód podziemnych w sieci krajowej PIG w roku 2017 na terenie województwa mazowieckiego, WIOŚ Warszawa, 2018,

4a) Mapa akustyczna m.st. Warszawy 2017, Urząd m.st. Warszawy, 2017,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa mazowieckiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ Warszawa 2020,

4c) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Warszawa 2019,

* województwo lubelskie

1) Stan środowiska w województwie lubelskim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie lubelskim. Raport wojewódzki za rok 2020, GIOŚ, Lublin 2021,

3) WIOŚ Lublin - zakładka Monitoring wód (rzek, wód podziemnych), 2018,

4a) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa lubelskiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ, Lublin 2020,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Lublin 2019,

* województwo podlaskie

1) Stan środowiska w województwie podlaskim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie podlaskim. Raport wojewódzki za rok 2020, GIOŚ, Białystok 2021,

3) Klasyfikacja elementów stanu/potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych płynących woj. podlaskiego na podstawie badań z 2017 r., WIOŚ Białystok, 2018,

4a) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa podlaskiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ, Białystok 2020,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Białystok 2019,

* dla całej Polski

1) Monitoring Chemizmu Gleb Ornych Polski. Wyniki szczegółowe, GIOŚ & IUNG, 2021,

2) Geoserwis. Mapy, GDOŚ, 2021,

3) Centralny Rejestr Form Ochrony Przyrody, GDOŚ, 2021,

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Panasiuk
Prowadzący grup: Damian Panasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

WYKŁAD


Liczba punktów ECTS - 1


Udział w wykładach - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Suma godzin: 25

Liczba ECTS = 25 godz. / 30 (25) godz. = ok. 1


PROJEKT


Liczba punktów ECTS: 1


Udział w zajęciach projektowych - 15 godz.

Przygotowanie raportu - 15 godz.

Suma - 30 godz.

Liczba ECTS: 30 godz. /30(25) godz. = 1 ECTS

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z lokalnymi problemami ekologicznymi w swoim powiecie/dzielnicy Warszawy - jakością wody w rzekach, jakością powietrza, poziomem hałasu komunikacyjnego, stężeniem metali ciężkich w glebach oraz formami ochrony przyrody (parki narodowe, krajobrazowe, rezerwaty, zespoły przyrodniczo-krajobrazowe, użytki ekologiczne, pomniki przyrody)

Literatura:

WYKŁAD

Literatura obowiązkowa:

1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Andrew S. Pullin, Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

2. January Weiner. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

3. Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008.

4. Symonides E. Ochrona przyrody. Wyd.Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.

5. Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe (sugerowane przez wykładowcę).

PROJEKT

Literatura:

* województwo mazowieckie

1) Stan środowiska w województwie mazowieckim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim. Raport wojewódzki za rok 2021, GIOŚ, Warszawa 2021,

3a) Klasyfikacja i ocena stanu JCWP rzek 2017, WIOŚ Warszawa, 2018,

3b) Zestawienie punktów badawczych wód podziemnych w sieci krajowej PIG w roku 2017 na terenie województwa mazowieckiego, WIOŚ Warszawa, 2018,

4a) Strategiczna mapa hałasu m.st. Warszawy 2022, Urząd m.st. Warszawy, 2022,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa mazowieckiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ Warszawa 2020,

4c) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Warszawa 2019,

* województwo lubelskie

1) Stan środowiska w województwie lubelskim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie lubelskim. Raport wojewódzki za rok 2020, GIOŚ, Lublin 2021,

3) WIOŚ Lublin - zakładka Monitoring wód (rzek, wód podziemnych), 2018,

4a) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa lubelskiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ, Lublin 2020,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Lublin 2019,

* województwo podlaskie

1) Stan środowiska w województwie podlaskim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie podlaskim. Raport wojewódzki za rok 2020, GIOŚ, Białystok 2021,

3) Klasyfikacja elementów stanu/potencjału ekologicznego i stanu chemicznego wód powierzchniowych płynących woj. podlaskiego na podstawie badań z 2017 r., WIOŚ Białystok, 2018,

4a) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa podlaskiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ, Białystok 2020,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Białystok 2019,

* dla całej Polski

1) Klasyfikacja wskaźników jakości jednolitych części wód rzek i zbiorników zaporowych w roku 2020 - tabela, GIOŚ, 2021,

2) 2021 - Klasy jakości wód podziemnych - monitoring jakości wód podziemnych - monitoring operacyjny, GIOŚ, 2022,

3) Monitoring Chemizmu Gleb Ornych Polski. Wyniki szczegółowe, GIOŚ & IUNG, 2022,

4) Geoserwis. Mapy, GDOŚ, 2022,

5) Centralny Rejestr Form Ochrony Przyrody, GDOŚ, 2022,

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Projekt, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Damian Panasiuk
Prowadzący grup: Damian Panasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

WYKŁAD


Liczba punktów ECTS - 1


Udział w wykładach - 15 godz.

Przygotowanie do kolokwium - 10 godz.

Suma godzin: 25

Liczba ECTS = 25 godz. / 30 (25) godz. = ok. 1


PROJEKT


Liczba punktów ECTS: 1


Udział w zajęciach projektowych - 15 godz.

Przygotowanie projektu - 15 godz.

Suma - 30 godz.

Liczba ECTS: 30 godz. /30(25) godz. = 1 ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z ochroną środowiska.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie się studentów z lokalnymi problemami ekologicznymi w swoim powiecie/dzielnicy Warszawy - jakością wody w rzekach, jakością powietrza, poziomem hałasu komunikacyjnego, stężeniem metali ciężkich w glebach oraz zmianami w gospodarce ściekowej.

Literatura:

WYKŁAD

Literatura obowiązkowa:

1. Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D. Ochrona środowiska przyrodniczego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2010.

Literatura uzupełniająca:

1. Andrew S. Pullin, Biologiczne podstawy ochrony przyrody. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

2. January Weiner. Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

3. Karczewska A. Ochrona gleb i rekultywacja terenów zdegradowanych. Wyd. Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław 2008.

4. Symonides E. Ochrona przyrody. Wyd.Uniwersytetu Warszawskiego, 2014.

5. Artykuły w czasopismach naukowych, witryny internetowe (sugerowane przez wykładowcę).

PROJEKT

Literatura:

* województwo mazowieckie

1) Stan środowiska w województwie mazowieckim. Raport 2020, GIOŚ, Warszawa 2020,

2) Roczna ocena jakości powietrza w województwie mazowieckim. Raport wojewódzki za rok 2022, GIOŚ, Warszawa 2023,

3) Zestawienie punktów badawczych wód podziemnych w sieci krajowej PIG w roku 2017 na terenie województwa mazowieckiego, WIOŚ Warszawa, 2018,

4a) Strategiczna mapa hałasu m.st. Warszawy 2022, Urząd m.st. Warszawy, 2022,

4b) Ocena stanu akustycznego środowiska na terenie województwa mazowieckiego na podstawie monitoringowych pomiarów hałasu wykonanych w roku 2019, GIOŚ Warszawa 2020,

4c) Ocena stanu akustycznego środowiska… w roku 2018, GIOŚ, Warszawa 2019,

* dla całej Polski

1) Portal jakości wód powierzchniowych. Mapy, GIOŚ, 2023,

2) Klasyfikacja wskaźników jakości jednolitych części wód rzek i zbiorników zaporowych w roku 2020 - tabela, GIOŚ, 2021,

3) 2021 - Klasy jakości wód podziemnych - monitoring jakości wód podziemnych - monitoring operacyjny, GIOŚ, 2022,

4) Monitoring Chemizmu Gleb Ornych Polski. Wyniki szczegółowe, GIOŚ & IUNG, 2023,

5) Bank Danych Lokalnych - Dane dla roku 2022. Stan i ochrona środowiska. Oczyszczanie ścieków komunalnych, GUS, 2023.

Wymagania wstępne:

Ogólna znajomość biologii, chemii i fizyki

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)