Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biologia środowiska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WB-IS-11-20-cw
Kod Erasmus / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biologia środowiska
Jednostka: Wydział Biologii i Nauk o Środowisku
Grupy: Przedmioty dla I roku inżynierii środowiska
Punkty ECTS i inne: 1.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

IS1P_U1


Efekt przedmiotowy 2 (IS1P_U01) - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu biologii środowiska.Efekt przedmiotowy 2 (IS1P_U01) - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu biologii środowiska.

Efekt przedmiotowy 3 (IS1P_U03 )pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł w różnych

językach, dotyczące inżynierii środowiska, potrafi łączyć uzyskane

informacje, dokonywać analizy i interpretacji, wyciągać wnioski,

formułować i uzasadniać opinie

Wymagania wstępne:

brak

Skrócony opis:

Szczegółowy zakres przedmiotu obejmuje poniższe tematy:

1. Problematyka i podział nauk biologicznych

2. Podstawy systematyki organizmów

3. Budowa komórki prokartotycznej, eukariotycznej

4. Sposoby odżywiania organizmów

5. Metabolizm

6. Elementy genetyki

7. Elementy toksykologii

8. Elementy ekologii

9. Pierwiastki biogenne i ich obieg w przyrodzie

10. Elementy biotechnologii środowiska

Konsultacje w roku 2021/2022: środa od godziny 16:45 do 18:45. Sala 312

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska.

Literatura:

Literatura podstawowa:

1.Neil A. Campbell, Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Steven A. Wasserman, Peter V. Minorsky, Robert B.

Jackson. Biologia Campbella. Wyd. Rebis, 2016.

2. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 1. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

3. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 2. Wyd. Naukowe PWN, 2012.

Literatura uzupełniająca:

1. Ewa Zabłocka-Godlewska. Biologia dla studentów uczelni technicznych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Zajęcia są realizowane w wymiarze:

30h - wykład,

15h - ćwiczenia,

15h - laboratorium.

Wykład:

ECTS: 60/30 = 2

Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h.

Ćwiczenia:

ECTS: 15/15=1

Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.

Laboratorium:

ECTS: 15/15=1

Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.

Zajęcia są realizowane w wymiarze:

30h - wykład,

15h - ćwiczenia,

15h - laboratorium.

Wykład:

ECTS: 60/30 = 2

Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h.

Ćwiczenia

ECTS: 15/15 = 1

Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.

Laboratorium

ECTS: 15/15 = 1

Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h.

Wykład:

Wiedza

IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.

Umiejętności

IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska

Kompetencje

IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska

Ćwiczenia:

IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.

IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska

IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska

Laboratorium

IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem.

IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska

IS1P_U11 – potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska

IS1P_K01 – potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska

IS1P_K02 – potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska

Metody i kryteria oceniania:

Wykład:

Egzamin (pytania otwarte) bazujący na treściach przekazanych

na wykładzie.

Ćwiczenia:

- obecność na 80% zajęć,

- wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych,

- pozytywne oceny z dwóch kolokwiów.

Laboratorium:

- obecność na 80% zajęć,

- wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych.

Punktacja:

≥95% - 5.0

≥90% - 4.5

≥80% - 4.0

≥70% - 3.5

≥60% - 3.0

<60% - 2.0

Wiedza:

ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu Biologii Środowiska.

ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent posiada zaledwie podstawową wiedzę na temat zagadnień z zakresu Biologii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

cena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent posiada podstawową wiedzę na Biologii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent zna dobrze zagadnienia związane z Biologią Środowiska, potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązywania problemów w tym obszarze, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent zna niemal w pełni zagadnienia związane z Biologią Środowiska, potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązywania problemów w tym obszarze, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent opanował wiedzę z zakresu Biologii Środowiska w stopniu bardzo dobrym oraz rozszerzył swoją wiedzę o dalsze istotne zagadnienia związane z tym obszarem.

Umiejętności:

ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie potrafi skorzystać z literatury fachowej, nie potrafi dokonać oceny sytuacji z punktu widzenia Biologii Środowiska. Absolwent nie potrafi dokonać analizować zagadnień z tego obszaru.

ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent w zaledwie podstawowym zakresie potrafi na podstawie literatury fachowej dokonać oceny problemów w zakresie Biologii Środowiska, słabo radzi sobie z analizą zagadnień w tym obszarze.

ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent w podstawowym zakresie potrafi na podstawie literatury fachowej dokonać oceny problemów w zakresie Biologii Środowiska, słabo radzi sobie z analizą zagadnień w tym obszarze.

ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent dobrze sobie radzi z analizowaniem informacji i rozwiązywaniem problemów naukowych z zakresu Biologii Środowiska, dobrze radzi sobie z literaturą, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent niemal w pełni sobie radzi z analizowaniem informacji i rozwiązywaniem problemów naukowych z zakresu Biologii Środowiska, dobrze radzi sobie z literaturą naukową, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent radzi sobie bardzo dobrze z literaturą naukową, potrafi w analizować informacji i rozwiązywać złożone problemy naukowe z zakresu Biologii Środowiska.

Kompetencje:

ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie potrafi dostrzec znaczenia wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska.

ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent bardzo słabo rozumie znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent słabo rozumie znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent dobrze zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent niemal w pełni zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę.

ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent bardzo dobrze zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, potrafi skutecznie rozstrzygać dylematy w tym zakresie

Praktyki zawodowe:

Brak

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Winczek
Prowadzący grup: Michał Winczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Winczek
Prowadzący grup: Michał Winczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS (2_ECTS):


15h udział w zajęciach


30h tworzenie i realizacja projektu


10h przygotowanie do zajęć


5h konsultacje z prowadzącym


30h/30h=1_ECTS

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Winczek
Prowadzący grup: Michał Winczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

Opis ECTS (2_ECTS):


15h udział w zajęciach


30h tworzenie i realizacja projektu


10h przygotowanie do zajęć


5h konsultacje z prowadzącym


30h/30h=1_ECTS

Typ przedmiotu:

obowiązkowy

Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

nie dotyczy

Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)