Biologia środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-IS-11-20-cw |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia środowiska |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku inżynierii środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | IS1P_U1 Efekt przedmiotowy 2 (IS1P_U01) - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu biologii środowiska.Efekt przedmiotowy 2 (IS1P_U01) - student potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu biologii środowiska. Efekt przedmiotowy 3 (IS1P_U03 )pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł w różnych językach, dotyczące inżynierii środowiska, potrafi łączyć uzyskane informacje, dokonywać analizy i interpretacji, wyciągać wnioski, formułować i uzasadniać opinie |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Szczegółowy zakres przedmiotu obejmuje poniższe tematy: 1. Problematyka i podział nauk biologicznych 2. Podstawy systematyki organizmów 3. Budowa komórki prokartotycznej, eukariotycznej 4. Sposoby odżywiania organizmów 5. Metabolizm 6. Elementy genetyki 7. Elementy toksykologii 8. Elementy ekologii 9. Pierwiastki biogenne i ich obieg w przyrodzie 10. Elementy biotechnologii środowiska Konsultacje w roku 2021/2022: środa od godziny 16:45 do 18:45. Sala 312 |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Neil A. Campbell, Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Steven A. Wasserman, Peter V. Minorsky, Robert B. Jackson. Biologia Campbella. Wyd. Rebis, 2016. 2. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 1. Wyd. Naukowe PWN, 2012. 3. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 2. Wyd. Naukowe PWN, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Ewa Zabłocka-Godlewska. Biologia dla studentów uczelni technicznych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Zajęcia są realizowane w wymiarze: 30h - wykład, 15h - ćwiczenia, 15h - laboratorium. Wykład: ECTS: 60/30 = 2 Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h. Ćwiczenia: ECTS: 15/15=1 Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h. Laboratorium: ECTS: 15/15=1 Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h. Zajęcia są realizowane w wymiarze: 30h - wykład, 15h - ćwiczenia, 15h - laboratorium. Wykład: ECTS: 60/30 = 2 Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h. Ćwiczenia ECTS: 15/15 = 1 Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h. Laboratorium ECTS: 15/15 = 1 Przygotowanie do zajęć 13h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 15h. Wykład: Wiedza IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Umiejętności IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska Kompetencje IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska Ćwiczenia: IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska IS1P_K01 – ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska Laboratorium IS1P_W01 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. IS1P_U01 – ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska IS1P_U11 – potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska IS1P_K01 – potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska IS1P_K02 – potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: Egzamin (pytania otwarte) bazujący na treściach przekazanych na wykładzie. Ćwiczenia: - obecność na 80% zajęć, - wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych, - pozytywne oceny z dwóch kolokwiów. Laboratorium: - obecność na 80% zajęć, - wykonanie i pozytywna ocena wszystkich prac samodzielnych i zespołowych. Punktacja: ≥95% - 5.0 ≥90% - 4.5 ≥80% - 4.0 ≥70% - 3.5 ≥60% - 3.0 <60% - 2.0 Wiedza: ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu Biologii Środowiska. ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent posiada zaledwie podstawową wiedzę na temat zagadnień z zakresu Biologii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. cena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent posiada podstawową wiedzę na Biologii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent zna dobrze zagadnienia związane z Biologią Środowiska, potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązywania problemów w tym obszarze, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent zna niemal w pełni zagadnienia związane z Biologią Środowiska, potrafi wykorzystać wiedzę do rozwiązywania problemów w tym obszarze, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent opanował wiedzę z zakresu Biologii Środowiska w stopniu bardzo dobrym oraz rozszerzył swoją wiedzę o dalsze istotne zagadnienia związane z tym obszarem. Umiejętności: ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie potrafi skorzystać z literatury fachowej, nie potrafi dokonać oceny sytuacji z punktu widzenia Biologii Środowiska. Absolwent nie potrafi dokonać analizować zagadnień z tego obszaru. ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent w zaledwie podstawowym zakresie potrafi na podstawie literatury fachowej dokonać oceny problemów w zakresie Biologii Środowiska, słabo radzi sobie z analizą zagadnień w tym obszarze. ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent w podstawowym zakresie potrafi na podstawie literatury fachowej dokonać oceny problemów w zakresie Biologii Środowiska, słabo radzi sobie z analizą zagadnień w tym obszarze. ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent dobrze sobie radzi z analizowaniem informacji i rozwiązywaniem problemów naukowych z zakresu Biologii Środowiska, dobrze radzi sobie z literaturą, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent niemal w pełni sobie radzi z analizowaniem informacji i rozwiązywaniem problemów naukowych z zakresu Biologii Środowiska, dobrze radzi sobie z literaturą naukową, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent radzi sobie bardzo dobrze z literaturą naukową, potrafi w analizować informacji i rozwiązywać złożone problemy naukowe z zakresu Biologii Środowiska. Kompetencje: ocena 2 (ndst): weryfikacja wskazuje, że absolwent nie potrafi dostrzec znaczenia wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska. ocena 3 (dst): weryfikacja wskazuje, że absolwent bardzo słabo rozumie znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 3,5 (dst+): weryfikacja wskazuje, że absolwent słabo rozumie znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 4 (db): weryfikacja wskazuje, że absolwent dobrze zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 4,5 (db+): weryfikacja wskazuje, że absolwent niemal w pełni zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, ale nie spełnia kryteriów na wyższą ocenę. ocena 5 (bdb): weryfikacja wskazuje, że absolwent bardzo dobrze zna znaczenie wiedzy z zakresu Biologii Środowiska w obszarze zagadnień Inżynierii Środowiska, potrafi skutecznie rozstrzygać dylematy w tym zakresie |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Winczek | |
Prowadzący grup: | Michał Winczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Winczek | |
Prowadzący grup: | Michał Winczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (2_ECTS): 15h udział w zajęciach 30h tworzenie i realizacja projektu 10h przygotowanie do zajęć 5h konsultacje z prowadzącym 30h/30h=1_ECTS |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Winczek | |
Prowadzący grup: | Michał Winczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS (2_ECTS): 15h udział w zajęciach 30h tworzenie i realizacja projektu 10h przygotowanie do zajęć 5h konsultacje z prowadzącym 30h/30h=1_ECTS |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.