Biologia środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-IS-11-20-lab |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Biologia środowiska |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla I roku inżynierii środowiska |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab1fbf70cca10415bbb27d551da1a3c5b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=96d66b23-1f8a-42a9-894f-d5baf92edbb8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | IS1P_U04 IS1P_U09 IS1P_U19 IS1P_U20 |
Wymagania wstępne: | brak |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu biologii środowiska. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu biologii środowiska. Szczegółowy zakres przedmiotu obejmuje poniższe tematy: 1. Problematyka i podział nauk biologicznych 2. Podstawy systematyki organizmów 3. Budowa komórki prokartotycznej, eukariotycznej 4. Sposoby odżywiania organizmów 5. Metabolizm 6. Elementy genetyki 7. Elementy toksykologii 8. Elementy ekologii 9. Pierwiastki biogenne i ich obieg w przyrodzie 10. Elementy biotechnologii środowiska |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1.Neil A. Campbell, Jane B. Reece, Lisa A. Urry, Michael L. Cain, Steven A. Wasserman, Peter V. Minorsky, Robert B. Jackson. Biologia Campbella. Wyd. Rebis, 2016. 2. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 1. Wyd. Naukowe PWN, 2012. 3. Krystyna Kowal, Zdzisława Libudzisz, Zofia Żakowska. Mikrobiologia techniczna tom 2. Wyd. Naukowe PWN, 2012. Literatura uzupełniająca: 1. Ewa Zabłocka-Godlewska. Biologia dla studentów uczelni technicznych. Wyd. Politechniki Śląskiej, Gliwice 2011. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Laboratorium IS1P_W01 - efekt przedmiotowy 1 - zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. IS1P_U01 – efekt przedmiotowy 2 - ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska IS1P_U11 – efekt przedmiotowy 3 - potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska IS1P_K01 – efekt przedmiotowy 4 - potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska IS1P_K02 – efekt przedmiotowy 5 - potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
Ćwiczenia Wiedza Ocena 2 (ndst) - student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Ocena 3 (dst) - student zna i rozumie w dostatecznym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Ocena 4 (db) - Student zna i rozumie w dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Ocena 5 (bdb) - Student zna i rozumie w bardzo dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Umiejętności Ocena 2 (ndst) - student nie ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Kompetencje Ocena 2 (ndst) - Student nie ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Laboratorium Wiedza Ocena 2 (ndst) - student nie zna i nie rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Ocena 3 (dst) - student zna i rozumie w dostatecznym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Ocena 4 (db) - Student zna i rozumie w dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Ocena 5 (bdb) - Student zna i rozumie w bardzo dobrym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu biologii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej – właściwe dla programu studiów, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej związanej z ich kierunkiem. Umiejętności Ocena 2 (ndst) - student nie ma umiejętność właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student nie potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska. Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dostatecznym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska. Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska. Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu właściwie dobierać źródła oraz informacje z nich pochodzących w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w bardzo dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska. Kompetencje Ocena 2 (ndst) - Student nie ma umiejętność krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student nie potrafi dokonać uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu z zakresu biologii środowiska. Ocena 3 (dst) - student ma umiejętność w dostatecznym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dostatecznym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska. Ocena 4 (db) - student ma umiejętność w dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska. Ocena 5 (bdb) - student ma umiejętność w bardzo dobrym stopniu krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści w zakresie biologii środowiska. Student potrafi planować i przeprowadzać w bardzo dobrym stopniu eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski z zakresu biologii środowiska. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Andrzejewska-Górecka | |
Prowadzący grup: | Dorota Andrzejewska-Górecka | |
Strona przedmiotu: | https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ab1fbf70cca10415bbb27d551da1a3c5b%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=96d66b23-1f8a-42a9-894f-d5baf92edbb8&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu biologii środowiska. Szczegółowy zakres przedmiotu obejmuje poniższe tematy: 1. Problematyka i podział nauk biologicznych 2. Podstawy systematyki organizmów 3. Budowa komórki prokartotycznej, eukariotycznej 4. Sposoby odżywiania organizmów 5. Metabolizm 6. Elementy genetyki 7. Elementy toksykologii 8. Elementy ekologii 9. Pierwiastki biogenne i ich obieg w przyrodzie 10. Elementy biotechnologii środowiska |
|
Wymagania wstępne: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Winczek | |
Prowadzący grup: | Michał Winczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Zajęcia są realizowane w wymiarze: 30h - wykład, 15h - ćwiczenia, 15h - laboratorium. ECTS: 60/30 = 2 Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h. |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN LAB
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Winczek | |
Prowadzący grup: | Michał Winczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Zajęcia są realizowane w wymiarze: 30h - wykład, 15h - ćwiczenia, 15h - laboratorium. ECTS: 60/30 = 2 Przygotowanie do egzaminu 30h, przygotowanie do zajęć 28h, udział w konsultacjach 2h, udział w zajęciach 30h. |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z zagadnieniami związanymi z budową i funkcjonowaniem organizmów w środowisku. Celem ćwiczeń jest nabycie umiejętności praktycznych, obejmujących wyszukiwanie informacji, przygotowanie i przedstawienie krótkiej prezentacji z zakresu biologii środowiska. Celem zajęć laboratoryjnych jest nabycie umiejętności praktycznych związanych z technikami analitycznymi stosowanymi w badaniach wybranych organizmów w środowisku. Student doskonali kompetencje związane z zawodem inżyniera środowiska. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.