Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Basics of construction

General data

Course ID: WB-IS-23-26-P
Erasmus code / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Basics of construction
Name in Polish: Podstawy budownictwa
Organizational unit: Faculty of Biology and Environmental Sciences
Course groups: (in Polish) Przedmioty dla II roku inżynierii środowiska
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a73fa2426398b4576a6251a127180d4a6%40thread.tacv2/Podstawy%2520budownictwa%2520-%2520%25C4%2587wiczenia%2520projektowe?groupId=3f4928b9-1437-487d-8e98-f774d092f0db&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
ECTS credit allocation (and other scores): 1.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

enter learning outcome code/codes

IS1P_W01 IS1P_U01

IS1P_U04 IS1P_U15

IS1P_U17 IS1P_K01

IS1P_K02

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Wykład:

Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. Obowiązujące normy polskie i europejskie. Zagadnienia konstrukcyjne, materiałowe i dotyczące instalacji budowlanych. Energooszczędność. Pomiary, diagnostyka, technologie stosowane w budownictwie i projektowaniu.

Full description:

Design exercises: The subject of the design work will be the development of the building concept - selected projections and sections, dimensioning, the concept of partitions and installations.

The project should be carried out systematically during the semester. In the case of the online form - the study should be scanned and sent in the form of files. It is allowed, as agreed during the classes, in electronic form (usually in the form of a print and then scans).

The design must include a technical description, projections, sections and other required parts of the study.

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a73fa2426398b4576a6251a127180d4a6%40thread.tacv2/Podstawy%2520budownictwa%2520-%2520%25C4%2587wiczenia%2520projektowe?groupId=3f92d=5-14d0-4928bd9-14d0-487d=5-1437e98-7d=5-78 -c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Lecture:

Basic concepts and definitions in the field of construction. Concepts related to construction in the applicable regulations. Applicable Polish and European standards. Types of buildings. Building materials and products. Basic issues concerning the construction of buildings. Overview of construction installations. Selected issues regarding the location of buildings, including in the context of technical conditions to which buildings and their location should be subject. Energy efficiency and heat and moisture transfer in buildings. Selected aspects concerning the diagnostics of the technical condition of buildings, including the hygrothermal area. Other selected issues concerning technologies used in construction today and methods of building design.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):

- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;

- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;

- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;

- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);

- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)

- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.

Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):

- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;

- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;

- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie wiedzy:

Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie: w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych [IS1P_W01]

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności:

Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie [IS1P_U01]

Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych, w szczególności specjalistycznego oprogramowania wykorzystywanego w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych [IS1P_U04]

Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich związanych z projektowaniem w budownictwie oraz ich rozwiązywaniu: dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania [IS1P_U15]

Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: rozwiązywać praktyczne zadania inżynierskie wymagające korzystania ze standardów i norm inżynierskich oraz stosowania technologii właściwych dla inżynierii środowiska, a związanych ze współpracą z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, wykorzystując doświadczenie zdobyte w środowisku zajmującym się zawodowo działalnością inżynierską [IS1P_U17]

Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:

Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego [IS1P_K01]

Efekt przedmiotowy 2: absolwent jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, jak również zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami [IS1P_K02]

Assessment methods and assessment criteria:

Kryteria oceniania w zakresie wiedzy:

Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu budownictwa ogólnego tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej dotyczące zastosowań praktycznych tej wiedzy w działalności zawodowej, w tym m.in. w obszarze odpowiedniego doboru materiałów, urządzeń technicznych w obiektach budowlanych i projektowania instalacji budowlanych

Kryteria oceniania w zakresie umiejętności:

Na ocenę 2 (ndst) Student miernie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Na ocenę 3 (dst) Student dostatecznie potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Na ocenę 4 (db) Student dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Na ocenę 5 (bdb) Student bardzo dobrze potrafi rozwiązywać nietypowe problemy związane z projektowaniem w obszarze budownictwa oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych (charakterystycznych dla zadań rozwiązywanych w warunkach zarówno symulacyjnych jak i rzeczywistych) przez właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, w tym w oparciu o dostępne materiały techniczne, jak również wytyczne do projektowania, dokumentację projektową czy też obmiary i inne materiały wspierające projektowanie, jak również potrafi dobrać oraz zastosować właściwe metody i narzędzia, w tym zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne, w szczególności specjalistyczne oprogramowanie wykorzystywane w projektowaniu wybranych instalacji budowlanych i ich komponentów oraz niektórych elementów konstrukcji obiektów budowlanych, jak również potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań technicznych (ze szczególnymi uwzględnieniem instalacji budowlanych i wykorzystanych materiałów budowlanych oraz w kontekście wybranych zagadnień konstrukcyjnych) i oceniać te rozwiązania

Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych:

Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, w tym odpowiedniej analizy norm, wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i istniejących pozostałych uwarunkowań formalno-prawnych oraz odpowiedniej komunikacji z pozostałymi uczestnikami procesu budowlanego, jak również jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, w tym wykorzystaniu dostępnych źródeł branżowych w zakresie wytycznych do projektowania, obowiązujących przepisów i innych istotnych informacji niezbędnych w fazie projektowania lub na etapie wykonawstwa, a także do zasięgania informacji w oficjalnych źródłach, w tym związanych z udostępnieniem dokumentacji projektowej niezbędnej do realizacji zadań inżynierskich i innych informacji powiązanych z powyższymi zadaniami

Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).

Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.

Sprawdziany pisemne w trakcie semestru, kolokwia, egzamin końcowy w formie testu, opisowy lub w formie zadaniowej. Zaliczenie wszelkich sprawdzianów pisemnych. Wykonanie, w ramach danego sprawdzianu obejmującego zadania, minimalnej liczby zadań oraz wykonanie ich w sposób właściwy pod względem merytorycznym lub - w przypadku punktowego systemu oceny - uzyskanie ponad połowy możliwych do uzyskania punktów.

Wykład: Egzamin pisemny. W przupadku testu – zaliczenie uzyskuje się powyżej 50% uzyskanych poprawnych odpowiedzi.

Ćwiczenia: zaliczenie wszystkich ćwiczeń i sprawdzianów obejmujących zadania obliczeniowe lub zagadnienia teoretyczne, powiązane z rozwiązywanymi zadaniami.

W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są

inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen

wzorowany jest na systemie ocen ECTS.

Oceny:

2,0: 0-12 punktów

3,0: 13-14 punktów

3,5: 15-16 punktów

4,0: 17-21 punkty

4,5: 22-23 punktów

5,0: 24-25 punktów

Practical placement: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Winter semester 2020/21" (past)

Time span: 2020-10-01 - 2021-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
(in Polish) Projekt, 15 hours more information
Coordinators: Paweł Jelec
Group instructors: Paweł Jelec
Course homepage: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a73fa2426398b4576a6251a127180d4a6%40thread.tacv2/Podstawy%2520budownictwa%2520-%2520%25C4%2587wiczenia%2520projektowe?groupId=3f4928b9-1437-487d-8e98-f774d092f0db&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Wykład:

Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. Obowiązujące normy polskie i europejskie. Zagadnienia konstrukcyjne, materiałowe i dotyczące instalacji budowlanych. Energooszczędność. Pomiary, diagnostyka, technologie stosowane w budownictwie i projektowaniu.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).

Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a73fa2426398b4576a6251a127180d4a6%40thread.tacv2/Podstawy%2520budownictwa%2520-%2520%25C4%2587wiczenia%2520projektowe?groupId=3f4928b9-1437-487d-8e98-f774d092f0db&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3

Wykład:

Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. Obowiązujące normy polskie i europejskie. Rodzaje budynków. Materiały i wyroby budowlane. Podstawowe zagadnienia dotyczące konstrukcji budynków. Omówienie instalacji budowlanych. Wybrane zagadnienia dotyczące usytuowania budynków, w tym w kontekście warunków technicznych jakim powinny podlegać budynki i ich usytuowanie. Energooszczędność i przepływ ciepła i wilgoci w budynkach. Wybrane aspekty dotyczące diagnostyki stanu technicznego budynków, w tym w obszarze cieplno-wilgotnościowym. Inne wybrane zagadnienia dotyczące współcześnie stosowanych w budownictwie technologii oraz metod projektowania budynków.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):

- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;

- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;

- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;

- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);

- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)

- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.

Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):

- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;

- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;

- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Przygotowanie z matematyki.

Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)

Time span: 2021-10-01 - 2022-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
(in Polish) Projekt, 15 hours more information
Coordinators: Paweł Jelec
Group instructors: Paweł Jelec
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
(in Polish) Projekt - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Wykład:

Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. Obowiązujące normy polskie i europejskie. Zagadnienia konstrukcyjne, materiałowe i dotyczące instalacji budowlanych. Energooszczędność. Pomiary, diagnostyka, technologie stosowane w budownictwie i projektowaniu.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).

Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.

Wykład: - Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach.

- Obowiązujące normy polskie i europejskie.

- Rodzaje budynków.

- Materiały i wyroby budowlane.

- Podstawowe zagadnienia dotyczące konstrukcji budynków.

- Omówienie instalacji budowlanych.

- Wybrane zagadnienia dotyczące usytuowania budynków, w tym w kontekście warunków technicznych jakim powinny podlegać budynki i ich usytuowanie.

- Energooszczędność i przepływ ciepła i wilgoci w budynkach.

- Wybrane aspekty dotyczące diagnostyki stanu technicznego budynków, w tym w obszarze cieplno-wilgotnościowym.

- Inne wybrane zagadnienia dotyczące współcześnie stosowanych w budownictwie technologii oraz metod projektowania budynków.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):

- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;

- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;

- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;

- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);

- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)

- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.

Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):

- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;

- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;

- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Winter semester 2022/23" (in progress)

Time span: 2022-10-01 - 2023-01-31
Choosen plan division:


magnify
see course schedule
Type of class:
(in Polish) Projekt, 15 hours more information
Coordinators: Paweł Jelec
Group instructors: Paweł Jelec
Students list: (inaccessible to you)
Examination: graded credit
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS:

ECTS exercises: 1

[1 ECTS = 30 hours]

Participation in exercises (direct contact with the lecturer): 15 hours

Preparation for exercises: 2 hours

Preparation of final papers: 10 hours

Consultation: 3 hours

Total: 30 hours [1 ECTS]

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Wykład:

Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach. Obowiązujące normy polskie i europejskie. Zagadnienia konstrukcyjne, materiałowe i dotyczące instalacji budowlanych. Energooszczędność. Pomiary, diagnostyka, technologie stosowane w budownictwie i projektowaniu.

Full description: (in Polish)

Ćwiczenia projektowe: Przedmiotem prac projektowych będzie opracowanie koncepcji budynku - wybrane rzuty i przekroje, wymiarowanie, koncepcja przegród i instalacji.

Projekt powinien być wykonywany systematycznie w trakcie semestru. W przypadku formy online - opracowanie powinno zostać zeskanowane i przesłane w formie plików. Dopuszcza się, zgodnie z ustaleniami na zajęciach, formę elektroniczną (standardowo w formie druku i następnie skanów).

Projekt obejmować musi opis techniczny, rzuty, przekroje i inne wymagane części opracowania.

Wykład: - Podstawowe pojęcia i definicje z zakresu budownictwa. Pojęcia dotyczące budownictwa w obowiązujących przepisach.

- Obowiązujące normy polskie i europejskie.

- Rodzaje budynków.

- Materiały i wyroby budowlane.

- Podstawowe zagadnienia dotyczące konstrukcji budynków.

- Omówienie instalacji budowlanych.

- Wybrane zagadnienia dotyczące usytuowania budynków, w tym w kontekście warunków technicznych jakim powinny podlegać budynki i ich usytuowanie.

- Energooszczędność i przepływ ciepła i wilgoci w budynkach.

- Wybrane aspekty dotyczące diagnostyki stanu technicznego budynków, w tym w obszarze cieplno-wilgotnościowym.

- Inne wybrane zagadnienia dotyczące współcześnie stosowanych w budownictwie technologii oraz metod projektowania budynków.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa/obowiązkowa (wszystkie materiały dostępne są na wskazywanych na bieżąco w ramach zajęć aktualizowanych stronach internetowych podmiotów i instytucji):

- Aktualne przepisy i normy (m. in. PN-EN 12831, PN-EN ISO 6946), powiązane z tematyką termomodernizacji budynków;

- Aktualna literatura branżowa pojawiająca się w przedmiotowym okresie w obszarze budownictwa i inżynierii środowiska, powiązana z obszarem standardów energetycznych budynków;

- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 17 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU z 2008 r. nr 228, poz. 1514);

- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków i inne powiązane dyrektywy;

- Aktualny poradnik H. Recknagel, E. Sprenger, E. R. Schramek „Ogrzewanie, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo”;

- Wszelkie publikacje czołowych fizyków budowli w Polsce (L.Wolski. P.Klemm i inni);

- Materiały informacyjne i instrukcje obsługi oprogramowania komputerowego w ramach przedmiotu oraz strona internetowa producenta oprogramowania (www.wufi.de, www.antherm.com i inne, wybrane, dotyczące aktualnego na rynku oprogramowania, a przydatne do zajęć, np. z serwisu www.sankom.pl)

- Dokumentacja aktualnego oprogramowanie komputerowego.

Literatura uzupełniająca (w tym dostępna na aktualizowanych na bieżąco stronach internetowych instytucji i innych wskazanych podmiotów):

- Dokumentacja techniczna programu WUFI i innych programów takich jak AnTherm itp. programy do obliczeń w ramach analiz problemów cieplno-wilgotnościowych przegród budowlanych i w ramach fizyki budowli;

- Aktualne publikacje w zakresie przedmiotowej tematyki, na bieżąco aktualizowane, z czasopism branżowych takich jak „Materiały Budowlane”, „IZOLACJE”, „Rynek Instalacyjny”;

- Wszelkie aktualne publikacje naukowe z przedmiotowego zakresu oraz materiały branżowe producentów materiałów termoizolacyjnych, urządzeń ogrzewczych i wentylacyjnych.

Wymagania wstępne: (in Polish)

Brak.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement USOSweb 6.8.0.0-5 (2022-09-30)