Investment processes in the energy sector
General data
Course ID: | WB-IS-35-36-P |
Erasmus code / ISCED: |
09.6
|
Course title: | Investment processes in the energy sector |
Name in Polish: | Procesy inwestycyjne w energetyce odnawialnej |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru dla III IS - specjalność Technologie OZE |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes IS1P_W01 IS1P_U01 IS1P_U02 IS1P_U04 IS1P_U10 IS1P_U12 IS1P_U13 IS1P_U14 IS1P_U16 IS1P_K01 IS1P_K02 IS1P_K04 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Brak. |
Short description: |
(in Polish) Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności. |
Full description: |
Subject: Basic definitions, applicable regulations, energy sectors, types of entities and investments, location identification, energy and economic analyzes, expert opinions, permits, concessions, contracts, design works, activity phases. Moreover: Construction Law, Administrative Proceedings, Public Procurement Law, Environmental Proceedings, Design Works and obtaining a Construction Permit, Construction, Use Permit, Operation |
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa: Literatura branżowa na bieżąco aktualizowana podczas zajęć, serwisy informacyjne z zakresu energetyki. Prawo Budowlane, Uzupełniająca: Kodeks Postępowania Administracyjnego Prawo Zamówień Publicznych Prawo Ochrony Środowiska Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt przedmiotowy 1: absolwent zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu realizacji procesu inwestycyjnego, tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związanej z realizacją procesu inwestycyjnego, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej [IS1P_W01] Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie umiejętności: Efekt przedmiotowy 1: absolwent potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy związane z przebiegiem procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:− właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących, ze szczególnym uwzględnieniem odnawialnych źródeł energii [IS1P_U01] Efekt przedmiotowy 2: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania dotyczące przebiegu procesu inwestycyjnego w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:− dokonywanie oceny, krytycznej analizy i syntezy tych informacji [IS1P_U02] Efekt przedmiotowy 3: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez:− dobór oraz stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych wspierających proces inwestycyjny oraz dotyczących także problematyki energetyki odnawialnej [IS1P_U04] Efekt przedmiotowy 4: absolwent potrafi: wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie, w tym w zakresie zasad realizacji procesu inwestycyjnego oraz energetyki odnawialnej (i perspektyw rozwoju technologii wykorzystujących OZE) [IS1P_U10] Efekt przedmiotowy 5: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich dotyczących wybranych etapów procesu inwestycyjnego oraz ich rozwiązywaniu: − wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne, w tym komputerowe [IS1P_U12] Efekt przedmiotowy 6: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: − dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją procesu inwestycyjnego [IS1P_U13] Efekt przedmiotowy 7: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: − dokonywać wstępnej oceny ekonomicznej proponowanych rozwiązań i podejmowanych działań inżynierskich, w kontekście przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście wykorzystania odnawialnych źródeł energii w instalacjach budowlanych [IS1P_U14] Efekt przedmiotowy 8: absolwent potrafi: przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu: projektować zgodnie z zadaną specyfikacją i zasadami realizacji procesu inwestycyjnego (w fazie projektowania w tym z wykorzystaniem OZE) i wykonywać proste urządzenia, obiekty, instalacje, systemy lub realizować procesy, używając odpowiednio dobranych metod, technik, narzędzi i materiałów [IS1P_U16] Przedmiotowe efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych: Efekt przedmiotowy 1: absolwent jest gotów do: krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z normami, wytycznymi do projektowania i uwarunkowaniami formalno-prawnymi obligującymi inżyniera środowiska do prawidłowej realizacji odpowiednich etapów procesu inwestycyjnego i związanych z wykorzystaniem OZE w obiektach budowlanych [IS1P_K01] Efekt przedmiotowy 2: absolwent jest gotów do: uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu w kontekście poszczególnych etapów realizacji procesu inwestycyjnego [IS1P_K02] Efekt przedmiotowy 3: absolwent jest gotów do: inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, w tym związanych z współpracą inżyniera środowiska z pozostałymi uczestnikami procesu inwestycyjnego oraz we współpracy z przedstawicielami sektora OZE [IS1P_K04] |
Assessment methods and assessment criteria: |
Kryteria oceniania w zakresie wiedzy: Na ocenę 2 (ndst) student miernie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej Na ocenę 4 (db) student dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej USOSweb: Szczegóły przedmiotu: WB-IS-35-36, w cyklu: 2022/23_Z, jednostka dawcy: <brak>, grupa przedm.: <brak> Strona 2 z 7 02.12.2022 10:08 Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze zna i rozumie w zaawansowanym stopniu – wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu inżynierii środowiska tworzącą podstawy teoretyczne, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia oraz wybrane zagadnienia z zakresu wiedzy szczegółowej związane z procesem inwestycyjnym w budownictwie, jak również zastosowania praktyczne tej wiedzy w działalności zawodowej inżyniera środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki energetyki odnawialnej Kryteria oceniania w zakresie umiejętności: Na ocenę 2 (ndst) student miernie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych Na ocenę 3 (dst) student dostatecznie potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych Na ocenę 4 (db) student dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych Na ocenę 5 (bdb) student bardzo dobrze potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy inżynierskie związane z realizacją procesu inwestycyjnego oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych przez: IS1P_U01 − właściwy dobór źródeł oraz informacji z nich pochodzących (w tym w oparciu o obowiązujące przepisy, normy i wytyczne do projektowania, także w oparciu o pozostałe uwarunkowania formalno-prawne regulujące proces inwestycyjny, w tym w szczególności w powiązaniu a obszarem energetyki odnawialnej), jak również przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich (w szczególności związanych z odnawialnymi źródłami energii) oraz ich rozwiązywaniu dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne związane z realizacją złożonego procesu inwestycyjnego dla budynków przemysłowych, użyteczności publicznej czy występujących w przypadku budynków mieszkalnych Kryteria oceniania w zakresie kompetencji społecznych: Na ocenę 2 (ndst) student w stopniu miernym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego Na ocenę 3 (dst) student w stopniu dostatecznym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego Na ocenę 4 (db) student w stopniu dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego Na ocenę 5 (bdb) student w stopniu bardzo dobrym jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści związanych z analizą obowiązujących ram formalno-prawnych obowiązujących inżyniera środowiska w zakresie procesu inwestycyjnego oraz wytycznych do projektowania i nakładających określone obowiązki na uczestników procesu inwestycyjnego w budownictwie, jak również jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego w zakresie odpowiedzialności za prawidłowość przebiegu procesu inwestycyjnego, w szczególności w kontekście znaczenia energetyki odnawialnej oraz znajomości zasad współpracy z architektami i inżynierami budownictwa w zakresie wymiany informacji w trakcie realizacji procesu inwestycyjnego W przypadku formy zaliczenia przedmiotu stanowiącej test: obejmuje on 25 pytań (jedna na trzy odpowiedzi jest prawidłowa, możliwe są inne warianty liczby pytań w ramach testu). Ocenę pozytywną otrzymuje się po uzyskaniu co najmniej 13 punktów. System ocen wzorowany jest na systemie ocen ECTS. Oceny: 2,0: 0-12 punktów 3,0: 13-14 punktów 3,5: 15-16 punktów 4,0: 17-21 punkty 4,5: 22-23 punktów 5,0: 24-25 punktów Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest zaliczenie kolokwium/egzaminu w formie pisemnej, bądź ustnej. |
Practical placement: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Winter semester 2021/22" (past)
Time span: | 2021-10-01 - 2022-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU PROJ
W TH FR |
Type of class: | ||
Coordinators: | Paweł Jelec | |
Group instructors: | Paweł Jelec | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
(in Polish) Projekt - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności. Teams: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a_Jol_m-KeISgQgpCg0o1kojnhshVEKpCLiX0SiNEszg1%40thread.tacv2/conversations?groupId=4798490f-3573-46e0-bef8-9fb74a789470&tenantId=12578430-c51b-4816-8163-c7281035b9b3 |
|
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć: Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Literatura branżowa na bieżąco aktualizowana podczas zajęć, serwisy informacyjne z zakresu energetyki. Prawo Budowlane, Kodeks Postępowania Administracyjnego Prawo Zamówień Publicznych Prawo Ochrony Środowiska Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Winter semester 2022/23" (past)
Time span: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W PROJ
TH FR |
Type of class: | ||
Coordinators: | Paweł Jelec | |
Group instructors: | Paweł Jelec | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | ECTS exercises: 2 [1 ECTS = 30 hours] Participation in exercises (direct contact with the lecturer): 30 hours Preparation for exercises: 5 hours Preparation of final papers: 20 hours Consultation: 5 hours Total: 60 hours [60/30 = 2 ECTS] |
|
Type of subject: | optional with limited choices |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności. |
|
Full description: |
(in Polish) Tematyka zajęć: Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności. |
|
Bibliography: |
Industry literature updated on an ongoing basis during classes, information services in the field of energy. Prawo Budowlane, Kodeks Postępowania Administracyjnego Prawo Zamówień Publicznych Prawo Ochrony Środowiska Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - Construction Law, Code of Administrative Procedure Public procurement law Environmental law Act on the provision of information on the environment and its protection, public participation in environmental protection and on environmental impact assessments |
|
Wymagania wstępne: |
(in Polish) Brak. |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO TU W PROJ
TH FR |
Type of class: | ||
Coordinators: | Paweł Jelec | |
Group instructors: | Paweł Jelec | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: | graded credit | |
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności. |
|
Full description: |
(in Polish) Tematyka: Podstawowe definicje, obowiązujące przepisy, sektory energetyki, rodzaje podmiotów i inwestycji, identyfikacja lokalizacji, analizy energetyczne i ekonomiczne, ekspertyzy, pozwolenia, koncesje, umowy, prace o charakterze projektowym, fazy działalności. Ponadto: Prawo Budowlane, Postępowanie Administracyjne, Prawo Zamówień Publicznych, Postępowanie Środowiskowe, Prace Projektowe i uzyskanie Pozwolenia na Budowę, Budowa, Pozwolenie na Użytkowanie, Eksploatacja |
|
Bibliography: |
(in Polish) Obowiązkowa: Literatura branżowa na bieżąco aktualizowana podczas zajęć, serwisy informacyjne z zakresu energetyki. Prawo Budowlane, Uzupełniająca: Kodeks Postępowania Administracyjnego Prawo Zamówień Publicznych Prawo Ochrony Środowiska Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.