Design engineering II
General data
Course ID: | WB-IS-36-20 |
Erasmus code / ISCED: |
09.6
|
Course title: | Design engineering II |
Name in Polish: | Projekt inżynierski II |
Organizational unit: | Faculty of Biology and Environmental Sciences |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Learning outcome code/codes: | enter learning outcome code/codes |
Short description: |
(in Polish) 1. obliczenie zapotrzebowania na energię cieplną do przygotowania ciepłej wody użytkowej wykorzystując arkusz kalkulacyjny i/lub program komputerowy; 2. analiza sposobu prowadzenia przewodów instalacji wodociągowej w budynku 3. obliczenia hydrauliczne wchodzące w skład projektu wybranego typu instalacji wodociągowej (Audytor H20 lub/i pokrewne programy komputerowe); 5. ustalenie wielkości strat ciśnienia miejscowych i liniowych na przewodach instalacji wodociągowej; 6. analizy zgodnie z obszarem zastosowania wybranych programów inżynierskich. |
Full description: |
(in Polish) 1. ustalenie zapotrzebowania na energię potrzebną do przygotowania ciepłej wody użytkowej, ustalenie przepływów obliczeniowych zgodnie z przeznaczeniem budynku 2. ustalenie lokalizacji armatury, przyborów, punktów czerpalnych, cyrkulacji, itp. 4. obliczenia hydrauliczne 5. ustalenie wielkości strat ciśnienia miejscowych i liniowych na przewodach |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: 1. Krystyna Jeżowiecka-Kabsch, Henryk Szewczyk, Mechanika płynów, wydanie I, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2001 (dostępna w wydaniu cyfrowym w Dolnośląskiej Bibliotece Cyfrowej: http://www.dbc.wroc.pl) 2. Firmowe materiały branżowe do projektowania elementów instalacji ogrzewczych zgodnie z treścią zadań, w tym firm: Danfoss, Viessmann, LFP, Wilo, KAN, Purmo. 3. Materiały do obsługi programów Audytor OZC i Audytor CO – wydawca: SANKOM, www.sankom.pl 4. Recknagel H., Sprenger E., Honmann W., Schramek E.„Kompendium wiedzy Ogrzewnictwo, klimatyzacja, ciepła woda, chłodnictwo 08/09”, OMNI SCALA, 2008 5. Krygier K., KlinkeT., Sewerynik J. "Ogrzewnictwo, wentylacja, klimatyzacja" Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 2001 6. Podręczniki tematycznie powiązane aktualnie znajdujące się w zasobach Dolnośląskiej Biblioteki Cyfrowej www.dbc.wroc.pl oraz Federacji Bibliotek Cyfrowych: www.fbc.pionier.net.pl 7. Internetowy serwis aktów prawnych www.polskieustawy.com 8. Wybrane normy z zakresu ogrzewnictwa i ciepłownictwa. 9. Marek Mitosek, Mechanika płynów w inżynierii i ochronie środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2001 10. Zdzisław Orzechowski, Roman Zarzycki, Jerzy Prywer, Mechanika płynów w inżynierii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, 2001 11. Zdzisław Orzechowski, Jerzy Prywer, Roman Zarzycki, Zadania z mechaniki płynów w inżynierii środowiska, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2001 12. Henryk Walden, Mechanika płynów, Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 1991 13. Ryszard Gryboś, Mechanika płynów z hydrauliką, Skrypty Uczelniane – Politechnika Śląska, Gliwice, 1999 14. Ryszard Gryboś, Zbiór zadań z technicznej mechaniki płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002 15. Eustachy Burka, Tomasz Nałęcz, Mechanika płynów w przykładach: teoria, zadania, rozwiązania, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002 16. Włodzimierz J. Prosnak, Równania klasycznej mechaniki płynów, Wydawnictwo Naukowe PWN SA, Warszawa, 2006 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: IS1_W01 - Student posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy i eksploatacji sieci i instalacji sanitarnych w tym instalacji centralnego ogrzewania i wentylacji. IS1_W02- Student ma uporządkowaną wiedzę z zakresu zadań jakie spełniają sieci i instalacje sanitarne w tym systemy ogrzewnictwa i wentylacji. IS1_W03 - Student posiada wzbogaconą wiedzę z zakresu inżynierii środowiska o dodatkowe elementy związane z sieciami i instalacjami sanitarnymi w tym centralnego ogrzewania i wentylacji. Zna ich wady i zalety, potrafi przedstawić różne warianty zastosowań. IS1_W06 - Student posiada niezbędną wiedzę do rozwiązywania prostych zadań inżynierskich z zakresu technologii wody i ścieków, instalacji sanitarnych w tym systemów ogrzewania i wentylacji, ponadto potrafi wykorzystywać programy komputerowe do projektowania oraz różnego rodzaju nomogramy do ustalania danych projektowych jak : średnica rurociągu, spadki, wielkości przepływu, czy też prędkości przepływu. IS1_W09 - Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu i użytkowaniu urządzeń wchodzących w skład instalacji sanitarnych w tym systemów ogrzewnictwa i wentylacji. Umiejętności: IS1_U02 - Student potrafi skorzystać z literatury naukowej oraz z dostępnych informacji ogólnych i wyszukać niezbędne wiadomości z zakresu sieci i instalacji sanitarnych w tym systemów grzewczych i wentylacyjnych. IS1_U03 - Student potrafi swoją wiedzę przekazać i sformułować w postaci prezentacji ustnej. IS1_U09 - Student potrafi sprecyzować zadanie inżynierskie i rozważyć je pod względem ekonomicznym. IS1_U10- Student potrafi sformułować i przedstawić różne warianty rozwiązań zadania inżynierskiego, obiektywnie i krytycznie ocenić przydatność poszczególnych wariantów, zaproponować i omówić wady i zalety różnych instalacji przewidzianych do zastosowania. IS1_U11 - Student potrafi sformułować i przeprowadzić proste zadania inżynierskie zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej. IS1_U12 - przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich Student potrafi skorzystać z różnych metod i narzędzi, potrafi wybrać i uzasadnić najwłaściwszą metodę. IS1_U13 - Student potrafi zaprojektować najprostsze układy kanalizacyjne, wodociągowe oraz proste instalacje centralnego ogrzewania i wentylacji. IS1_U14 - student potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach w tym w ramach pracy w biurze projektowym, wykonywania robót budowlanych, pracy w laboratoriach inżynierii środowiska. Kompetencje: IS1_K02 - Student ma świadomość ważności przedmiotu zarówno dla środowiska naturalnego jak i dla społeczeństwa. IS1_K04 - Student potrafi dostrzec, zidentyfikować i rozstrzygnąć różnego rodzaju dylematy ludzkie, występujące w związku z projektowaniem instalacji sanitarnych w tym instalacji centralnego ogrzewania i wentylacji. IS1_K06 - Student potrafi określać priorytety w czasie realizacji zadań inżynierskich realizowanych w różnych miejscach jak: biuro projektowe, plac budowy, laboratorium. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Realizacja projektu odbywa się na zajęciach oraz w domu. W trakcie wykonywania zadania wykorzystywane będą różne formy przekazu informacji dla studentów jak: prezentacja, dyskusja, wykład, pogadanka, stawianie problemów. Weryfikacja efektów kształcenia odbywać się będzie na bieżąco podczas realizacji ćwiczeń, oceniany będzie zarówno stopień przygotowywania się do zajęć, aktywność na zajęciach, poprawność stosowanych rozwiązań, jakość rysunku technicznego oraz świadomość inżynierska i zrozumienie tematu projektu. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.