Podstawy przedsiębiorczości
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WB-IS-41-13ćw |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Podstawy przedsiębiorczości |
Jednostka: | Wydział Biologii i Nauk o Środowisku |
Grupy: |
Przedmioty dla IV roku inżynierii środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | IS1P_W02, IS1P_W04, IS1P_U01, IS1P_U05, IS1P_U13, IS1P_K01 IS1P_K04 (rok akademicki 2023/24) |
Wymagania wstępne: | Ochrona środowiska, Technologie ochrony środowiska |
Skrócony opis: |
Zajęcia mają na celu przedstawienie zasad działalności gospodarczej, z uwzględnieniem rodzaju spółek handlowych, tworzenia biznes planów, komercjalizacji wyników badań, przygotowywania wniosków patentowych, zgłaszania znaków towarowych, pozyskiwania dofinansowania zewnętrznego z elementami marketingu i brandingu. Zajęcia prowadzone w formie warsztatów opartych na case study. |
Pełny opis: |
1. Formy organizacyjno-prawne prowadzenia działalności gospodarczej (działalność gospodarcza, formy spółek prawa handlowego - cywilna, akcyjna, jawna, partnerska, komandytowa, z o.o.). 2. Tworzenie biznes planów. 3. Komercjalizacja wyników badań. 4. Pozyskiwanie dofinansowania zewnętrznego. 5. Zgłoszenia patentowe, znaki towarowe. 6. Elementy brandingu, marketingu i zarządzania. 7. Udział w projektach międzynarodowych. 8. Społeczna odpowiedzialność biznesu. Franchising, leasing, umowy agencyjne, spółki sektora MSP |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ustawy m.in.: Kodeks pracy, Kodeks spółek handlowych, Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, Prawo Zamówień Publicznych. J. Cieślik, "Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes" Wyd. Akademickie i Profesjonalne 2010. Praca pod red. J. Bakonyi i innych, "Zarządzanie w innowacyjnej gospodarce", Wyd. Humanitas, 2011. Praca pod red. A. Kamińskiej, "Działalność gospodarcza. 542 pytania i odpowiedzi", Wyd. Wolters Kluwer, 2013. Literatura uzupełniająca: T. Panda, S. Sadahex, "Sales and Distribution Management", Oxford University Press, 2012. P. Marshall, "80/20 Sales and Marketing", Entrepreneur Media Corp., 2013. B. Chiaravalle, B. Schenck, "Branding For Dummies", Wiley Publishing Inc., 2006. G.A. Moore, "Crossing the Chasm, 3rd Edition", Harper Business, 2014 The Journal of Technology Transfer, SpringerLink. J.S. Butler, D.V. Gibson, "Global Perspetives on Technology Transfer and Commercialization. Building Innovative Ecosystems", Edward Elgar Publishing Limited, 2011 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Efekt 1 - student rozumie podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, podstawowe zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości. Efekt 2 - student rozumie podstawowe zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska. Efekt 3 - student potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Efekt 4 - student potrafi wykorzystać posiadana wiedzę do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości. Efekt 5 - student potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich. Efekt 6 - student jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości. Efekt 7 - student jest gotowy do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego. Efekt 8 - student jest gotowy do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości |
Metody i kryteria oceniania: |
Średnia ocen z przygotowania projektów uwzględniających biznes plan, wnioski o dofinansowanie, prezentacje, opisy patentowe, rejestracje spółek. Ocena 2 (ndst) – student nie rozumie podstawowych, ekonomicznych i prawnych uwarunkowań różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym podstawowych pojęć i zasad z zakresu ochrony własności przemysłowej, podstawowych zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; nie rozumie podstawowych zasad tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, nie potrafi dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; nie potrafi wykorzystywać posiadanej wiedzy do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; nie potrafi dostrzegać aspektów systemowych i pozatechnicznych, w tym aspektów etycznych w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; nie jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; nie jest gotowy do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; nie jest gotowy do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości. Ocena 3 (dost) - student rozumie w podstawowym stopniu podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; rozumie w stopniu podstawowym zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, potrafi w stopniu podstawowym dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; potrafi w stopniu podstawowym wykorzystać posiadaną wiedzą do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; potrafi w stopniu podstawowym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczny w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; jest gotowy w stopniu podstawowym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; jest gotowy w stopniu podstawowym do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; jest gotowy w stopniu podstawowym do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości. Ocena 4 (db) - student rozumie w stopniu dobrym podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; rozumie w stopniu dobrym zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, potrafi w stopniu dobrym dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; potrafi w stopniu dobrym wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; potrafi w stopniu dobrym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; jest gotowy w stopniu dobrym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; jest gotowy w stopniu dobrym do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; jest gotowy w stopniu dobrym do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości. Ocena 5 (bdb) - student rozumie w stopniu bardzo dobrym podstawowe, ekonomiczne i prawne uwarunkowania różnych rodzajów działalności związanej z inżynierią środowiska, w tym pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej, zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości; rozumie w stopniu bardzo dobrym zasady tworzenia i rozwój form indywidualnej przedsiębiorczości związanej z zawodem inżyniera środowiska, potrafi w stopniu bardzo dobrym dokonać właściwego doboru źródeł i informacji do formułowania i rozwiązywania złożonych, nietypowych zadań związanych z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa; potrafi w stopniu bardzo dobrym wykorzystać posiadaną wiedzę do samodzielnego planowania i uczenia się w zakresie przedsiębiorczości; potrafi w stopniu bardzo dobrym dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym aspekty etyczne w rozwiązywaniu i specyfikacji zadań inżynierskich; jest gotowy w stopniu bardzo dobrym do krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie przedsiębiorczości; jest gotowy w stopniu bardzo dobrym do inicjowania działań inżynierskich na rzecz interesu publicznego; jest gotowy w stopniu bardzo dobrym do myślenia i podejmowania działań z uwzględnieniem zasad przedsiębiorczości. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Wojewódka | |
Prowadzący grup: | Dominik Wojewódka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w ćwiczeniach 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. suma godzin 60 [60/30 = 2] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dominik Wojewódka | |
Prowadzący grup: | Dominik Wojewódka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | Opis ECTS: udział w ćwiczeniach 30 godz. przygotowanie do ćwiczeń 30 godz. suma godzin 60 [60/30 = 2] |
|
Typ przedmiotu: | obowiązkowy |
|
Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.