ML: Cognitive and communicative function of language
General data
Course ID: | WF-FI-112-WMBUCZK19 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | ML: Cognitive and communicative function of language |
Name in Polish: | WM: Poznawcza i komunikacyjna funkcja języka |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W08 FI1_W13 FI1_U04 FI1_U21 FI1_K02 |
Short description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z dwoma podstawowymi perspektywami badań nad naturą i własnościami języka jakie wyznaczone są przez dwie podstawowe funkcje języka; poznawczą i komunikacyjną. Język w funkcji poznawczej dostarcza obrazu światu, ma odniesienie do faktów i jego zdania pozostają w relacji do prawdy. Język w funkcji komunikacyjnej jest podstawą działań społecznych. Obie te funkcje współokreślają w aktach komunikacji semantyczne i pragmatyczne składniki wypowiedzi. |
Full description: |
(in Polish) Celem wykładu jest zapoznanie studentów z poznawczą i komunikacyjną funkcją języka. Funkcja poznawcza języka, a w szczególności związki znaczenia językowego z prawdą wynikające z referencyjnej funkcji języka zostały omówione na podstawie prac Frege'go, Russella i Wittgensteina. Język w funkcji komunikacji jest przedmiotem takich filozoficznych koncepcji języka jak koncepcje Austina Grice'a i Searle'a. Studenci zostaną zaznajomieni z tymi pracami. W ostatniej części wykładów zostanie omówiona poznawcza funkcja języka tak jak ujmuje to językoznawstwo kognitywne. Językoznawstwo kognitywne odrzuca autonomię języka i ujmuje go w ścisłej relacji do poznania. Język jest zarówno wynikiem poznania jak i narzędziem jego organizacji. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura Obowiązkowa 1. Gottlob Frege, Sens i znaczenie, w: Gottlob Frege, Pisma semantyczne 2. Bertrand Russell. Deskrypcje oraz Denotowanie w: Logika i język. Red. J. Pelc. 3. Ludwig Wittgenstein. Tractatus logico- philosophicus 4. Ludwig Wittgestein, Dociekania filozoficzne 5. Willard Van Orman Quine, Dwa dogmaty empiryzmu, w: W.V.O. Quine , Z punktu widzenia logiki. 6. Donald Davidson, Prawda i znaczenie oraz Interpretacja radykalna, w: D. Davidson, Eseje o prawdzie, języku i umyśle. 7. John Langshaw Austin, Jak działać słowami, w: J.L. Austin, Mówienie i poznanie. 8 Dan Sperber, Deidre Wilson, Relewancja. Komunikacja i poznanie (fragmenty). 9. John Taylor, Kategoryzacja w języku, wybrane rozdziały (Kategoryzacja barw, Kategorie prototypowe, Wiedza językowa a encyklopedyczna) Pomocnicza 1. John Searle, Czynności mowy 2. Stephen C. Levinson, Pragmatyka, tłum. T. Ciecierski 3. Hilary Putnam , Znaczenie słowa, w: H. Putnam, Wiele twarzy realizmu i inne seje 4. Peter Prechtl, Wprowadzenie do filozofii języka. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Wiedza: student zna podstawowe nurty filozofii języka XX w , wie jakie są źródła i kontekst filozoficzny podstawowych problemów filozofii języka, zna przedstawicieli poszczególnych stanowisk i rozumie główne idee najważniejszych teorii języka. Student zna wybrane teksty z filozofii języka i rozumie zagadnienia jakie one poruszają. Umiejętności: student rozumie zależności pomiędzy teorią języka a teorią poznania i teorią komunikacji językowej. Czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu filozofii języka. Potrafi włączyć się w naukową dyskusję odnośnie podstaw poznania i komunikacji używając do tego wiedzy odnośnie natury języka, teorii znaczenia językowego i teorii semantycznych . Dostrzega rolę języka w poznaniu i komunikacji Kompetencje: Jest świadomy roli języka w poznaniu i komunikacji udział w wykładzie - 30 lektura tekstów - 30 przygotowanie do egzaminu - 30 SUMA GODZIN 90 [90 : 30 =3] LICZBA ECTS – |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania. Ocena wystawiana jest na podstawie egzaminu końcowego i zawiera dwa składniki: ocenę znajomości nurtów i filozofów prezentowanych na wykładzie wraz ze znajomością literatury z zakresu obowiązkowego (65 % możliwych do uzyskania na egzaminie punktów ) Drugim składnikiem jest ocena znajomości literatury pozostałe 25 % punktów. 10 % punktów, student może uzyskać za aktywny udział w zajęciach. odpowiednio za uzyskanie na egzaminie 55% p. – 3,0 65% p – 3,5 75% p – 4,0 85% p - 4,5 95% p – 5,0 Egzamin składa się z pytań otwartych. Stopień wyczerpania zagadnienia podanego w pytaniu oceniany jest w punktach. Za uczestnictwo w wykładach, (obecność i aktywny udział-pytania, dyskusja) student może uzyskać 10% punktów, które są dodawane do wyniku egzaminu jeśli na egzaminie uzyska nie mniej niż 50% punktów |
Practical placement: |
(in Polish) nie dotyczy |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.