Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Życie filozofią i filozofia życia w zapiskach autobiograficznych Leszka Kołakowskiego, Barbary Skargi, Władysława Stróżewskiego i Karola Tarnowskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-112-WOPOD18
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Życie filozofią i filozofia życia w zapiskach autobiograficznych Leszka Kołakowskiego, Barbary Skargi, Władysława Stróżewskiego i Karola Tarnowskiego
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W01

FI1_W04

FI1_W17

FI1_W18

FI1_U20

Skrócony opis:

Przedmiot ogólnouczelniany związany z problematyką etyczno-filozoficzną, rozpatrywaną od strony zapisków autobiograficznych wielkich , współczesnych filozofów polskich.

Pełny opis:

Przedmiot ma na celu połączyć ze sobą z perspektywy indywidualnych losów z jednej strony kształtowanie się świadomości filozoficznej w określonych czasie historycznym, w określonym otoczeniu i środowisku kulturowym z indywidualnym losem człowieka, wybraną przez niego strategią życia w kręgu prywatnym i społecznym. Dzienniki, zapiski, wspomnienia, wywiady pozwalają na bliższy wgląd w życie filozofią i życie dla filozofii tych wybranych, wybitnych twórców. Dzienniki i zapiski autobiograficzne pozwalają zrozumieć, jak filozofia może stać się sztuką życia, sposobem percepcji i doświadczania własnego "ja".

Literatura:

Literatura źródłowa:

Barbara Skarga, O filozofię bać się nie musimy. Z prof. Barbarą Skargą rozmawia Krzysztof Środa, PWN, Warszawa 1999, s.85-98. oraz Innego końca świata nie będzie, Z Barbarą Skargą rozmawiają Katarzyna Janowska i Piotr Mucharski, Wydaw. Znak, Kraków 2007.,

Leszek Kołakowski, Czas ciekawy czas niespokojny, 2 tomy, część I, Z Leszkiem Kołakowskim rozmawia Zbigniew Mentzel, Wydaw. Znak, Kraków 2007 i część II, Kraków 2008, Karol Tarnowski, W mroku uczonej niewiedzy, Z Karolem tarnowskim rozmawiali: Jan Andrzej Lipski, Zofia Majewska, Karol Hryniewicz i Kamil Wielecki, Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017

Władysław Stróżewski, Miłość i nicość, Z Władysławem Stróżewskim rozmawia Anna Kostrzewska-Bednarkiewicz, Biblioteka Więzi, Warszawa 2017,

Paweł Taranczewski ,Interesuje mnie nastrój wnętrza, pejzażu, miasta; z Pawłem Taranczewskim rozmawia Andrzej M. Kobos, w Po drogach uczonych, t. 5.

Władysław Tatarkiewicz, Zapiski do autobiografii, audio-book

Literatura przedmiotowa:

Malgorzata Czermińska, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Univesrsitas, Kraków 2000

Hayden White, Poetyka pisarstwa historycznego, Univers.,Kraków 2000,

Frank Ankersmit, narracja, Reinterpretacja, Doświadczenie, Univers., Kraków 2004.

Phillipe Lejeune, Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii, Univers., Kraków 2001,

Philippe Lejeune, Drogi zeszycie..drogi ekranie, O dziennikach osobistych, Wydaw.UW, 2010.

Paweł Rodak, Między zapisem a literaturą. dziennik polskiego pisarza XX wieku, Wydaw. UW, Warszawa 2011

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Efekt umiejętności: student zdobywa umiejętność analizy tekstów otwartych, literackich- zapiski, dzienniki, rozmowa -z trzech punktów widzenia; egzystencjalnego, aksjologicznego i filozoficznego.

Efekt wiedzy; Student poznaje nowe kategorie analizy tekstów fil. i literackich takie jak narracja, interpretacja, autobiografia, narrator i świadek, pamięć i samowiedza, czas a odtwarzanie i konstruowanie przeszłości, tożsamość podmiotowa i przedmiotowa, percepcja własnego życia zapośredniczona w życiu innych,

Efekt kompetencji: student jest zdolny do filozoficzno-aksjologicznej interpretacji tekstów literackich, a zwłaszcza zapisanych w formie dzienników czy zapisków autobiograficznych

Metody i kryteria oceniania:

Metoda dydaktyczna:

wykład dotyczący współczesnych opis i analiz dzienników, ich specyfiki, problematyki oraz narracji autobiograficznych

weryfikacja : egzamin i związana z nią kwestia podstawowa: jakie znaczenie ma filozoficzna autobiografia dla rozumienia konkretnej filozofii

Metoda dydaktyczna:

czytanie fragmentów autobiograficznych zapisków z komentarzem uzupełniającym, wyjaśniającym czy projektującym

weryfikacja; wiedza i umiejętności studenta w wiązaniu ze sobą problematyki filozoficznej z doświadczeniami egzystencjalnymi opisywanymi z perspektywy ich oceny, wartościowania własnej postawy i zachowania innych

Metoda dydaktyczna: otwarta refleksja nad związkiem jaki zachodzi między samoświadomością siebie a dziejami własnego życia

weryfikacja: wypowiedzi studentów dotyczące ich własnych, autobiograficznych doświadczeń

Kryteria oceny:

Student jest zobowiązany do aktywnego udziału w zajęciach, oraz przygotowywania z nich sprawozdań ( raportów) w postaci najważniejszych zagadnień i poruszonych problemów oraz opracowania na podstawie rozmów przeprowadzonych z wielkimi polskimi filozofami na stronach PTE lub w innych formach przekazu, które stanowi podstawę egzaminu ustnego

Umiejętności:

na ocenę 2-student nie opracował rozmowy, korzystając z terminów i analiz przeprowadzonych na zajęciach,

na ocenę trzy-student ogólnie zna terminologie i zagadnienia, ale nie potrafi z nich w pełni korzystać,

na ocenę 4-student zna dobrze terminologię i kategorie analizy tekstu, ale nie potrafi samodzielnie uchwycić ich specyfiki, określić ich znaczenie w życiu wybranego filozofa

na ocenę 5-student nie tylko potrafi adekwatnie zinterpretować i przedstawić wybrany przez siebie zapis autobiograficzny filozofa, ale też znacznie go rozszerza o nową problematykę

Wiedza:

na ocenę 2-student nie uczestniczył na zajęciach i nie przygotował ani jednego raportu

na ocenę 3- student ogólnie wie na czym polega analiza dziennika czy zapisków autobiograficznych, ale nie potrafi wykorzystać w tym celu żadnych narzędzi analitycznych

na ocenę 4-student przygotował dobry raport z zajęć, potrafi wykorzystać odpowiednią terminologię oraz metody, ale nie umie samodzielni odkryć nowych problemów czy warstw aksjologicznych

na ocenę 5-student zna i samodzielnie analizuje wybrany przez siebie " życiorys" filozofa, podany w jego interpretacji autobiograficznej

Kompetencje:

Ocenia się studenta na podstawie trzech czynników: udziału w zajęciach i przygotowanego raportu, samodzielnego opracowania materiału autobiograficznego oraz sposobu, w jaki on został on poddany interpretacji podczas egzaminu

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)