Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The pros and cons of secularization. The period from antiquity to revival. A philosophical and historical perspective

General data

Course ID: WF-FI-1123-KFMAZ20
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The pros and cons of secularization. The period from antiquity to revival. A philosophical and historical perspective
Name in Polish: K: Blaski i cienie sekularyzacji. Okres od starożytności do odrodzenia. Ujęcie filozoficzno-historyczne
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_W10

FI1_W14

FI1_U05

FI1_U13

FI1_K02

Short description: (in Polish)

Podczas konserwatorium spróbujemy przedyskutować filozoficzne i polityczno-społeczne źródła „oddalania się człowieka od Boga”, a wyrażające się się w takiej postawie jak sekularyzacja i sekularyzm. Friedricha Schelling (+1854) trafnie zauważył, że raczej „nie ma sensu pytanie o to, jak człowiek może dojść do Boga; prawdziwe pytanie dotyczy raczej tego, dlaczego i jak mógł się od Boga oddalić?”. Podczas zajęć będziemy poszukiwać przyczyny tego „oddalenia się od Boga” w okresie od starożytności do odrodzenia.

Full description: (in Polish)

W świecie współczesnym dokonuje się w sferze wiary i praktyk religijnych ważna zmiana. W kulturze zachodniej religia staje się tylko jednym z wielu sektorów życia społecznego, a nie jak kiedyś było - rozpowszechnionym i wpływowym czynnikiem, kształtującym społeczeństwa. Wielu ludzi, szczególnie z naukowego środowiska, wydaje się być zamkniętymi na problemy religijne.

Nietrudno zauważyć, ze żyjemy w świecie, który na różne sposoby przeciwstawia się wierze religijnej, „żyjemy w dramatycznej próbie dążącej do zgaszenia światła Boga żywego" (H. de Lubac).

Ujmując zagadnienie nieco inaczej można powiedzieć, że obecny świat charakteryzują zasadniczo dwa momenty.

Za pierwszy uznaje się niechęć w uznawaniu jakiegokolwiek autorytetu w głoszeniu prawdy. Postawa ta dotyka również religię, która nie posiada już wyłączności w przekazywaniu sensu życia, osłabła jej moc wyjaśniająca ludzkie życie. Bóg po prostu przestał być potrzebny w wyjaśnieniu problemu sensu (H. Waldenfels). Człowiek nierzadko żyje tak jak gdyby Boga nie było. Uczyniono Go „wielkim nieobecnym w kulturze i społecznej świadomości narodów" (Jan Paweł II).

Za drugi moment uznaje się fakt ogromnego pluralizmu w świecie występującego w najróżniejszych płaszczyznach zarówno jednostkowego, jak i społecznego życia. Na co dzień spotyka się wielość języków, sposobów myślenia, wielość form społecznych, systemów gospodarczych, opcji politycznych, a także kultur i religii. To również przyczynia się do osłabienia pozycji chrześcijaństwa we współczesnym świecie. Wspomniane powyżej cechy współczesnej kultury, stanowią obok wielu innych cech, oblicze tego, co nazywamy sekularyzacją i sekularyzmem.

Podczas konserwatorium spróbujemy przedyskutować filozoficzne i polityczno-społeczne źródła „oddalania się człowieka od Boga”. W pierwszym semestrze zwrócimy uwagę na źródła tkwiące w okresie starożytnym i w średniowieczu.

W semestrze drugim przebadamy okres od odrodzenia do współczesności.

Bibliography: (in Polish)

- Materiały zamieszczone na platformie e-learningowej.

- P. Gołubców, "Żyć tak, jak gdyby Bóg nie istniał. Sekularyzm jako

współczesne zagrożenie dla integralnego rozwoju osoby ludzkiej", Wrocław

2013.

- Ł. Kutyło, "Teorie socjologiczne a religia. Między sekularyzacją a

desekularyzacją", Łódź 2012.

- "Ateizm oraz irreligia i sekularyzacja", wybór i oprac. F. Adamski, Kraków

2011.

- A. Draguła, Ocalić Boga. Szkice z teologii sekularyzacji, Warszawa 2010.

- "Nadzieje i zagrożenia sekularyzacji", red. C. Korzec, R. Misiak, Szczecin

2010.

- K. Dobbelaere, "Sekularyzacja. Trzy poziomy analizy", tłum. R. Babińska,

Kraków 2008.

- K. Zielińska, "Spory wokół teorii sekularyzacji", Kraków 2008.

- J. Mariański, "Sekularyzacja i desekularyzacja w nowoczesnym świecie",

Lublin 2006.

- P. Norris, "Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie", tłum. R.

Babińska, Kraków 2006.

- David Berliński, "Szatańskie urojenie. Ateizm i jego pretensje naukowe".

Prószyński i S-ka.

- Andre Comte-Sponville, "Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do

duchowości bez Boga". Wyd. Czarna Owca (dawniej Jacek Santorski & Co.)

- Mazanka P., "Źródła sekularyzacji i sekularyzmu w kulturze europejskiej",

Warszawa 2004.

- Marek Lipski, "Dlaczego nie jestem ateistą", Wyd. Nieateista

- Sławomir Zatwardnicki „Ateizm urojony”, Wydawnictwo M.

- B. S. Turner, "Religion and modern society. Citizenship, secularisation, and

the state", Cambridge 2012.

- B. S. Turner, "Secularization". Vol. 1, "Defining secularization. The secular in

historical and comparatice perspective", Vol. 2, "The sociology of

secularization", Los Angeles 2010.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Kompetencje społeczne:

- Student(ka) zachowuje otwartość na różne argumenty dotyczące problemu sekularyzacji, sekularyzmu, ateizmu, rozumiejąc przyczyny i konsekwencje tych zjawisk.

- Potrafi wejść w rzeczą dyskusję z osobami reprezentującymi różne światopoglądy.

- Rozumie relację pomiędzy naukami przyrodniczymi, filozofią, a teologią.

- Potrafi odróżnić przejawy i formy religii prawdziwej od tzw. pseudoreligii.

Punkty ECTS:

udział w wykładzie - 30

przygotowanie do wykładu i lektura tekstów - 30

przygotowanie do zaliczenia - 25

konsultacje - 5

SUMA GODZIN 90 [90:30=3]

LICZBA ECTS – 3

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria ocenienia:

- ocena niedostateczna (2) - student nie zna podstawowych zagadnień omówionych na konserwatorium

- ocena dostateczna (3) - student pobieżnie orientuje się w problematyce konserwatorium, wymienia omówione zagadnienia, nie potrafi jednak dokonać głębszej analizy prezentowanych problemów

- ocena dobra (4) - student zna wszystkie poruszane na zajęciach zagadnienia, szczegółowo charakteryzuje kluczowe pojęcia związane z sekularyzacją i ateizmem.

- ocena bardzo dobra (5) - student zna szczegółowo rozwiązania wszystkich omawianych zagadnień, oraz twórczo i krytycznie potrafi odnieść się do każdego z nich.

- Szczegółowe kryteria oceniania zostaną podane na pierwszym wykładzie.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)