Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KO: Retoryka dyskursu filozoficznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-1123-KOPORW20
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KO: Retoryka dyskursu filozoficznego
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PRK_P6S_WG

PRK_P6S_WK

Skrócony opis:

Zagadnienia perswazji, argumentacji, manipulacji ciągle są ważne jako obszary nie tylko społecznego ale i naukowego zainteresowania. Metodyczna refleksja na ten temat rozpoczęła się w starożytności w obszarze retoryki. Celem nauczania retoryki jest przekazanie znajomości zasad poprawnego myślenia i umiejętności precyzyjnego wypowiadania sądów, nie tylko sposobami "logosu", lecz również "etosu" i "patosu". Obszarem analiz przykładowych argumentacji będzie na zajęciach filozofia. Szczególna rolę pełnią tu: definicje, pytania, podziały i schematy rozumowań.

Pełny opis:

Zagadnienia perswazji, argumentacji, manipulacji ciągle są ważne jako obszary nie tylko społecznego ale i naukowego zainteresowania. Metodyczna refleksja na ten temat rozpoczęła się w starożytności w obszarze retoryki. Celem nauczania retoryki jest przekazanie znajomości zasad poprawnego myślenia i umiejętności precyzyjnego wypowiadania sądów, nie tylko sposobami "logosu", lecz również "etosu" i "patosu". Obszarem analiz przykładowych argumentacji będzie na zajęciach filozofia. Szczególna rolę pełnią tu: definicje, pytania, podziały i schematy rozumowań.

Literatura:

Just the Arguments. !00 of the Most Important Arguments in Western Philosophy, red. M. Bruce, S. Barbone, Oxford 2011.

Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1990.

Nieznański E., Elementy filozofii teoretycznej, Warszawa 2004.

Nieznański E., Sformalizowana ontologia orientacji klasycznej, Warszawa 2007.

Nieznański E., K. Świętorzecka, Tomanek R., U podstaw analizy filozoficznego dyskursu, Warszawa 2010.

Perelman Ch., Imperium retoryki, Warszawa 2004.

Tokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w wykładzie: 30 godz.

przygotowanie lektur: 30 godz.

przygotowanie do egzaminu: 30 godz.

suma godzin: 90 [90/30(25)=3]

liczba ECTS: 3

Wiedza:

1. student zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury.

2. student zna ogólne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i w społeczeństwie.

Umiejętności:

1. student wykrywa zależności między tezami badanych pisemnych i ustnych wypowiedzi filozoficznych.

Kompetencje:

1. student jest otwarty na nowe idee i gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady odbywają się w ramach kontaktu synchronicznego ze wsparciem kontaktu asynchronicznego (MS Teams, Moodle). Udział w wykładach jest obowiązkowy (max. 3 nieobecności). Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z egzaminu z treści wykładu oraz oceny z pracy, która jest samodzielną analizą wybranej przez studenta argumentacji filozoficznej. Egzamin, jak i prezentacja pracy zostaną przeprowadzone metodami kształcenia zdalnego przy użyciu platformy Moodle i MS Teams.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)