KO: Koncepcja informacji biologicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-1123-WOLAT20 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | KO: Koncepcja informacji biologicznej |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM) |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | PRK_P6S_WG PRK_P6S_WK PRK_P6S_UK PRK_P6S_KK FI2_W02 FI2_W10 FI2_W11 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U07 FI2_U08 FI2_U13 FI2_K08 |
Skrócony opis: |
Celem wykładu jest ukazanie warunków jakie powinno spełniać pojęcie informacji biologicznej by mogło być traktowane w kategoriach filozoficznych. Punktem wyjścia będzie zapoznanie z historią teorii informacji, jej aspektami oraz przykładowymi definicjami pojęcia informacji. Omówiona zostanie autorska koncepcja informacji biologicznej. |
Pełny opis: |
Filozoficzna koncepcja informacji ma swe źródło w teorii informacji. Na tle omówionej teorii zostanie wskazana istota informacji, a następnie wyspecyfikowana istota informacji biologicznej, zaproponowane jej rodzaje, i klasyfikacja nośników biologicznych. Zaproponowane także będzie określenia zjawisk dezinformacyjnych o obecnych w zjawiskach życiowych. Zrozumienie zjawisk dezinformacyjnych domaga się podania technik manipulacyjnych i ich klasyfikacji (także propozycja autorska). Na zakończenie omówione będą wybrane zjawiska dezinformacyjne w świetle teologii. |
Literatura: |
Latawiec A., Koncepcja informacji biologicznej, w: Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, t.5 red. K. Kłósak przy współpr. M. Lubański i Sz. W. Ślaga, Warszawa 1983, 151-259 Latawiec A., Społeczeństwa dezinformujące a inteligencja, w: XI Ogólnopolskie Konwersatorium nt. Sztuczna inteligencja – jej nowe oblicze, AI – 14’99 (badania – zastosowania – rozwój), red. J. Tchórzewski, Siedlce – Warszawa 29.30.09 1999, 23-26. Latawiec A., Sztuczna inteligencja narzędziem manipulacji?, IV Krajowa Konferencja Naukowa Sztuczna inteligencja SZI – 15’2000 (badania – zastosowania – rozwój), red. J. Tchórzewski , Siedlce-Warszawa, 27-29.09.2000, 9-14 Latawiec A., Między naturalną i sztuczną świadomością, Poznań Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities (Poznańskie Studia z Filozofii Humanistyki) w: Umysł a rzeczywistość, red. Andrzej Klawiter, Leszek Nowak, Piotr Przybysz, 18(1999)5, 203-215 |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 – student posiada wiedzę z zakresu nauk biologiczno-medycznych EK_2 – student zna zasady analizy tekstów filozoficznych oraz metody pracy naukowej Umiejętności: EK_3 – student potrafi krytycznie oceniać poglądy autorów EK_4 – student posiada umiejętność konstruowania własnych hipotez, powadzenia dyskusji Kompetencje: EK_5 – student jest otwarty na poglądy innych EK_6 – student jest zdolny do wyrażania własnych opinii ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]: - udział w wykładzie: 30 godz. - konsultacje i lektura tekstów: 20 godz. - przygotowanie do zaliczenia: 10 godz. Suma godzin: 60 [60/30(25)=2] liczba ECTS: 2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę końcową składają się: 1. obecność na zajęciach (on-line MS Teams) wg skali: 15-14 = 5 13 = 4,5 12-11 = 4 10 = 3,5 9-7 = 3 6-0 = 2 (w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru) 2. ocena z zaliczenia końcowego - ustnego (MS Teams) z zakresu problematyki wykładu Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (1/3) i oceny z zaliczenia końcowego (2/3). |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.