Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KO: Koncepcja informacji biologicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-1123-WOLAT20
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KO: Koncepcja informacji biologicznej
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PRK_P6S_WG

PRK_P6S_WK

PRK_P6S_UK

PRK_P6S_KK


FI2_W02 FI2_W10 FI2_W11 FI2_U03 FI2_U06 FI2_U07 FI2_U08 FI2_U13 FI2_K08

Skrócony opis:

Celem wykładu jest ukazanie warunków jakie powinno spełniać pojęcie informacji biologicznej by mogło być traktowane w kategoriach filozoficznych. Punktem wyjścia będzie zapoznanie z historią teorii informacji, jej aspektami oraz przykładowymi definicjami pojęcia informacji. Omówiona zostanie autorska koncepcja informacji biologicznej.

Pełny opis:

Filozoficzna koncepcja informacji ma swe źródło w teorii informacji. Na tle omówionej teorii zostanie wskazana istota informacji, a następnie wyspecyfikowana istota informacji biologicznej, zaproponowane jej rodzaje, i klasyfikacja nośników biologicznych.

Zaproponowane także będzie określenia zjawisk dezinformacyjnych o obecnych w zjawiskach życiowych. Zrozumienie zjawisk dezinformacyjnych domaga się podania technik manipulacyjnych i ich klasyfikacji (także propozycja autorska). Na zakończenie omówione będą wybrane zjawiska dezinformacyjne w świetle teologii.

Literatura:

Latawiec A., Koncepcja informacji biologicznej, w: Z zagadnień filozofii przyrodoznawstwa i filozofii przyrody, t.5 red. K. Kłósak przy współpr. M. Lubański i Sz. W. Ślaga, Warszawa 1983, 151-259

Latawiec A., Społeczeństwa dezinformujące a inteligencja, w: XI Ogólnopolskie Konwersatorium nt. Sztuczna inteligencja – jej nowe oblicze, AI – 14’99 (badania – zastosowania – rozwój), red. J. Tchórzewski, Siedlce – Warszawa 29.30.09 1999, 23-26.

Latawiec A., Sztuczna inteligencja narzędziem manipulacji?, IV Krajowa Konferencja Naukowa Sztuczna inteligencja SZI – 15’2000 (badania – zastosowania – rozwój), red. J. Tchórzewski , Siedlce-Warszawa, 27-29.09.2000, 9-14

Latawiec A., Między naturalną i sztuczną świadomością, Poznań Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities (Poznańskie Studia z Filozofii Humanistyki) w: Umysł a rzeczywistość, red. Andrzej Klawiter, Leszek Nowak, Piotr Przybysz, 18(1999)5, 203-215

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

EK_1 – student posiada wiedzę z zakresu nauk biologiczno-medycznych

EK_2 – student zna zasady analizy tekstów filozoficznych oraz metody pracy naukowej

Umiejętności:

EK_3 – student potrafi krytycznie oceniać poglądy autorów

EK_4 – student posiada umiejętność konstruowania własnych hipotez, powadzenia dyskusji

Kompetencje:

EK_5 – student jest otwarty na poglądy innych

EK_6 – student jest zdolny do wyrażania własnych opinii

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

- udział w wykładzie: 30 godz.

- konsultacje i lektura tekstów: 20 godz.

- przygotowanie do zaliczenia: 10 godz.

Suma godzin: 60 [60/30(25)=2]

liczba ECTS: 2

Metody i kryteria oceniania:

Na ocenę końcową składają się:

1. obecność na zajęciach (on-line MS Teams) wg skali:

15-14 = 5

13 = 4,5

12-11 = 4

10 = 3,5

9-7 = 3

6-0 = 2

(w przypadku mniejszej liczby zrealizowanych zajęć skala ulegnie zmianie na końcu semestru)

2. ocena z zaliczenia końcowego - ustnego (MS Teams) z zakresu problematyki wykładu

Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z obecności na zajęciach (1/3) i oceny z zaliczenia końcowego (2/3).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)