Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KO: Ewolucja czy kreacja?

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-1123-WOLEM201
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KO: Ewolucja czy kreacja?
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy: Grupa przedmiotów ogólnouczelnianych - obszar nauk humanistycznych i społecznych (studia I st. i JM)
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

PRK_P6S_WG

PRK_P6S_WK

Skrócony opis:

Celem wykładu jest przedstawienie studentom współczesnej dyskusji między ewolucjonistami a kreacjonistami oraz prezentacja argumentów zwolenników połączenia ewolucjonizmu z kreacjonizmem.

Pełny opis:

Na zajęciach zostaną przedstawione argumenty zarówno za ewolucjonizmem, jak i kreacjonizmem. Zaprezentowane zostaną też koncepcje łączące ewolucjonizm z kreacjonizmem.

Literatura:

J. Bolewski, Z teologicznej problematyki ewolucyjnego obrazu świata, w: Obrazy świata w teologii i w naukach przyrodniczych, red. M. Heller, S. Budzik, S. Wszołek, Universum, Biblos, Tarnów 1996, s. 195-226.

K. Darwin, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymaniu się doskonalszych ras w walce o byt, z ang. tłum. S. Dickstein, J. Nusbaum, De Agostini Polska, Warszawa 2001.

R. Dawkins, Samolubny gen, Warszawa 1996.

R. Dawkins, Ślepy zegarmistrz, Warszawa 1994.

M. Heller, J. Życiński, Dylematy ewolucji, Kraków 1990.

S. J. Gould, Niewczesny pogrzeb Darwina, Warszawa 1991.

J. F. Haught, Odpowiedzi na 101 pytań o Boga i ewolucję, Kraków 2003.

W. Jelonek, Biblia a nauka, Kraków 2005.

K. Jodkowski, Spór ewolucjonizmu z kreacjonizmem. Podstawowe pojęcia i poglądy, Warszawa 2007.

K. Jodkowski, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm – kreacjonizm, Lublin 1998.

K. Jodkowski (red.), Teoria inteligentnego projektu – nowe rozumienie naukowości?, Warszawa 2007.

K. Kloskowski, Filozofia ewolucji i filozofia stwarzania, Warszawa 1999.

K. Kloskowski, Między ewolucją a kreacją, Warszawa 1994.

Kontrowersje wokół początków człowieka, pod red. G. Bugajaka, J. Tomczyka, Katowice 2007.

W. Kunicki-Goldfinger, Szukanie możliwości. Ewolucja jako gra przypadków i ograniczeń, Warszawa 1989.

W. Kunicki-Goldfinger, Znikąd do nikąd, Warszawa 1993.

J. Kozłowski, Ewolucja. Szokująco prosty mechanizm i jego zadziwiające konsekwencje, Znak 551(2001)4, s. 8-25.

M. A. Krąpiec, Aspekty filozoficzne teorii ewolucji, Znak 72(1960)6.

K. Łastowski, Rozwój teorii ewolucji. Studium metodologiczne, UAM, Poznań 1987.

E. Mayr, To jest biologia, Warszawa 2002.

J. Monod, Przypadek i konieczność. Esej o filozofii biologii współczesnej, tłum. z franc. J. Bukowski, Biblioteka Głosu, Warszawa 1979.

E. McMullin, Ewolucja i stworzenie, Tarnów 2006.

M. Ryszkiewicz, 4 Miliardy lat. Eseje o ewolucji, Warszawa 2007.

Stwarzanie i ewolucja, pod. red. J. Buczkowskiej, A. Lemańskiej, Warszawa 2002.

D. Sagan, Ewaluacja ewolucjonistycznych rozwiązań problemu nieredukowalnej zlożoności, Otwarte Referarium Filozoficzne, t. 2, Internet.

Ch. Schönborn, Cel czy przypadek? Stworzenie i ewolucja z punktu widzenia wiary racjonalnej, Kielce 2009.

J. M. Smith, E. Szathmáry, Tajemnice przełomów w ewolucji. Od narodzin życia do powstania mowy ludzkiej, Warszawa 2000.

Zarys mechanizmów ewolucji, praca zbiorowa, Warszawa 2000.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza:

1. student wie, jak kształtował się rozwój problematyki dotyczącej ewolucji i kreacji

2. student zna treść poszczególnych koncepcji ewolucjonizmu i kreacjonizmu

Umiejętności:

1. student potrafi zaprezentować i scharakteryzować koncepcje ewolucji i kreacji

2. student krytycznie ocenia wartość naukową poszczególnych koncepcji ewolucji i kreacji

Kompetencje:

1. student ma świadomość znaczenia wiedzy przyrodniczej i filozoficznej dla kształtowania filozoficznego obrazu przyrody

2. student dąży do uaktualniania wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych niezbędnej w tworzeniu filozoficzno-przyrodniczego obrazu świata

ECTS [1 ECTS = 30(25) godz.]:

udział w zajęciach: 0-30 godz.

przygotowanie pracy pisemnej: 30-60 godz.

Suma godzin (średnio): 60 [60/30(25)=2]

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena pracy pisemnej na zadany temat. Termin oddania pracy: ostatnie zajęcia w semestrze.

Temat do uzgodnienia z prowadzącym zajęcia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0-1 (2024-04-02)