Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Selected issues in philosophy of science

General data

Course ID: WF-FI-12-KONBUCZ19
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Selected issues in philosophy of science
Name in Polish: K: Wybrane zagadnienia filozofii nauki
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_W10 FI1_W14 FI1_U05 FI1_U13 FI1_K02


Short description: (in Polish)

Celem przedmiotu jest zapoznanie się studentów z głównymi ideami i stanowiskami w zakresie współczesnej filozofii nauki, poprzez lekturę analizę i dyskusję tekstów wybranych filozofów ważnych dla filozofii nauki. W trakcie konwersatorium student uzyskuje ogólną wiedzę z tej dziedziny i przygotowuje się do samodzielnej analizy tekstów jak też formułowania problemów filozoficznych i argumentacji własnego stanowiska.

Full description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami współczesnej filozofii nauki jak i podstawowymi stanowiskami w tej dziedzinie. Dziedzina ta rozwijała się ostatnio bardzo dynamicznie, szczególnie od połowy ubiegłego wieku, dostarczając wielu nowych idei odnośnie rozumienia nauki, jej poznawczego statusu i właściwych dla niej metod formułowania oraz uzasadniania teorii naukowych. W okresie tym zyskały na sile nie tylko pytania o podstawowe metody poznawcze właściwe dla nauk empirycznych ale też postawione zostały na nowo kwestie fundamentalne odnośnie natury wiedzy naukowej i jej statusu logicznego, realizmu itp. Studenci zapoznają się z teoriami nauki rozwijanymi w pozytywizmie logicznym a także falsyfikacjonizmem Poppera, koncepcjami T. Kuhna i I. Lakatosa. Na tej podstawie, przedmiotem analizy będą takie kwestie, jak zagadnienie statusu poznawczego teorii naukowych, struktura teorii naukowych i ich status metodologiczny rola doświadczenia w poznaniu naukowym. Oczekuje się, zapoznanie się studentów z problematyką filozofii nauki, która zaowocuje odpowiednio pogłębionym warsztatem metodologicznym w ich własnej przyszłej pracy badawczej.

Bibliography: (in Polish)

Literatura obowiązkowa:

1. Otto Neurath, " Zdania protokolarne" w: red. A. Koterski, Spór o Zdania protokolarne "Erkenntnis" i "Analysis"1932-1940"; wyd. Aletheia, Warszawa 2000 s. 67-76

2. Moritz Schlick, " O fundamencie poznania" w: red. A. Koterski, Spór o Zdania protokolarne "Erkenntnis" i "Analysis"1932-1940"; wyd. Aletheia, Warszawa 2000 s. 97-113

3. Carl Gustaw Hempel, "O teorii prawdy logicznych pozytywistów" w: red. A. Koterski, Spór o Zdania protokolarne "Erkenntnis" i "Analysis"1932-1940"; wyd. Aletheia, Warszawa 2000 s. 165-174

4. Carl Gustaw Hempel, Filozofia nauk przyrodniczych, tłum. B. Stanosz, Fundacja Aletheia, Warszawa 2001; rozdział: "Badanie naukowe; pomysł i test" s.11-42

5. Karl Popper, Logika odkrycia naukowego , rozdział 1 Przegląd niektórych problemów podstawowych, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002, s. 21-42

6. Thomas Kuhn, Struktura rewolucji naukowych, , Fundacja Aletheia, Warszawa 2001, rozdział drugi -"Droga do nauki normalnej" s. 33-52,

7. Imre Lakatos, "Falsyfikacja a metodologia naukowych programów badawczych" Fragmenty,

8. Ian Hacking, Eksperymentowanie a realizm naukowy; w M. Kotowski (red.) Spór o realizm naukowy, Oficyna naukowa PFF, Wrocław 2018, s 67-89

Literatura pomocnicza:

1. A. Grobler, Metodologia Nauk

2. W. Sady, Spór o racjonalność naukową. Od Poincarego do Laudana.

3. E. Kałuszyńska, Modele teorii empirycznych

4. P. Feyerabend, Przeciw metodzie.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

Student zna i rozumie metody interpretacji tekstu filozoficznego oraz idee i argumenty głównych autorów podejmujących współczesne kwestie filozofii nauki na podstawie samodzielnej lektury i analizy wybranych fragmentów ich dzieł. Zna też i rozumie podstawowe strategie badawcze i argumentacyjne przyjmowane w omawianych pracach z zakresu filozofii nauki.

W wyniku nabytej wiedzy student zna i rozumie ogólne zależności pomiędzy kształtowaniem się idei filozoficznych odnośnie nauki a zmianami w kulturze i społeczeństwie.

Student potrafi stosować terminologię filozoficzną z zakresu filozofii nauki, potrafi przytaczać i analizować główne tezy w dyskusji wokół problemów filozofii nauki jak również dostrzegać związki miedzy nimi, a także relacje pomiędzy podstawowymi tezami filozofii nauki a społecznym odbiorem nauki. Potrafi formułować w mowie i piśmie problemy filozoficzne i oraz stawiać własne tezy.

Jest kompetentny do analizy nowych idei oraz oceny dostępnych argumentów i weryfikacji własnej opinii w ich kontekście.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia:(należy spełnić wszystkie)

1. obecność na zajęciach (możliwe 3 nieobecności usprawiedliwione z koniecznością napisania krótkiego referatu dotyczącego problemów i tekstów poruszanych na opuszczonych zajęciach); 2. aktywne uczestnictwo w zajęciach, tzn. przeczytanie tekstu i dyskusja na jego temat ; 3. przygotowanie i wygłoszenie w ustalonym terminie prezentacji oraz 4. przedłożenie jej pisemnej wersji.

Practical placement: (in Polish)

nie dotyczy

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)