Seminarium licencjackie 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-12-SL1-PL21 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Seminarium licencjackie 1 |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: |
Seminaria licencjackie 1 - I stopień |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W06 ; FI1_W09; FI1_U01; FI1_U02; FI1_U03; FI1_U05; FI1_U09; FI1_U10; FI1_K03; |
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy Cela zajęć: doskonalenie umiejętności opracowania podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozoficznych Wymagania wstępne: wiedza z zakresu logiki, epistemologii, filozofii języka oraz ogólna wiedza z zakresu historii filozofii |
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opracowanie podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozofii współczesnej. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad elementami wybranych zagadnień obecnych w głównych nurtach filozofii współczesnej. Podczas zajęć planuje się rozważenie takich zagadnień, jak: Jakich argumentów używa się we współczesnej filozofii? Co świadczy o wysokim, resp. niskim poziomie danej teorii filozoficznej? W jaki sposób należy badać wybrane kierunki filozoficzne? Dalszym celem zajęć jest opanowanie podstawowych narzędzi teoretycznych i analitycznych dla analizy tekstów filozoficznych i teorii. |
Literatura: |
1. J. Hospers, "Wprowadzenie do analizy filozoficznej", Warszawa 2006 2. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, tłum. S. Judycki, Wydawnictwo "W drodze," Poznań 1992 3. K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. Wójcik, "Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów", Warszawa 2003 4. G. Ryle, "Czym jest umysł?", Warszawa 1970 (fragmenty) 5. Stanford Encyclopedia of Philosophy, www.plato. stanford.edu |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: student zna i rozumie zależności między głównymi subdyscyplinami filozoficznymi; student zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się idei filozoficznych Umiejętności: student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych; student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę; student potrafi czytać i interpretować tekst filozoficzny; student potrafi poprawnie stosować poznaną terminologię filozoficzną; student potrafi stosować podstawowe zasady logiki oraz typowe strategie argumentacyjne; student potrafi uzasadniać i krytykować uogólnienia w świetle dostępnych świadectw empirycznych Kompetencje: student jest gotów do samodzielnego formułowania propozycji rozwiązania nowych problemów na podstawie ich twórczej analizy z uwzględnieniem kontekstu sytuacyjnego ECTS: udział w seminarium: 30 przygotowanie do seminarium i lektura tekstów: 30 konsultacje: 5 czas na napisanie pracy zaliczeniowej: 25 SUMA GODZIN: 90 [90 : 30 (25) = 3] LICZBA ECTS: 3 |
Metody i kryteria oceniania: |
W ramach zajęć student ma za zadanie przygotowanie pracy pisemnej na wybrany i skonsultowany z prowadzącym temat, będący analizą i interpretacją wybranego tekstu filozoficznego. Ocenie podlegać będzie: (1) warstwa językowa i struktura formalna tekstu, (2) trafność w analizie argumentów i pojęć filozoficznych, (3) zasadność przedstawionych tez. Pracę należy oddać do oceny po 10 zajęciach. Przewiduje się dodatkową dyskusję nad pracą z innymi seminarzystami. Na ocenę końcową składa się: (w 3/4) ocena pracy pisemnej oraz (w 1/4) ocena umiejętności argumentacji podczas dyskusji nad pracą. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/22" (zakończony)
Okres: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin, 8 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Płotka | |
Prowadzący grup: | Witold Płotka | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy Cela zajęć: doskonalenie umiejętności opracowania podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozoficznych Wymagania wstępne: wiedza z zakresu logiki, epistemologii, filozofii języka oraz ogólna wiedza z zakresu historii filozofii |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opracowanie podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozofii współczesnej. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad elementami wybranych zagadnień obecnych w głównych nurtach filozofii współczesnej. Podczas zajęć planuje się rozważenie takich zagadnień, jak: Jakich argumentów używa się we współczesnej filozofii? Co świadczy o wysokim, resp. niskim poziomie danej teorii filozoficznej? W jaki sposób należy badać wybrane kierunki filozoficzne? Dalszym celem zajęć jest opanowanie podstawowych narzędzi teoretycznych i analitycznych dla analizy tekstów filozoficznych i teorii. |
|
Literatura: |
1. J. Hospers, "Wprowadzenie do analizy filozoficznej", Warszawa 2006 2. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, tłum. S. Judycki, Wydawnictwo "W drodze," Poznań 1992 3. K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. Wójcik, "Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów", Warszawa 2003 4. G. Ryle, "Czym jest umysł?", Warszawa 1970 (fragmenty) 5. Stanford Encyclopedia of Philosophy, www.plato. stanford.edu |
|
Wymagania wstępne: |
Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, logiki, teorii poznania i metodologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/23" (zakończony)
Okres: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEMLI
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 30 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Płotka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Płotka | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy Cela zajęć: doskonalenie umiejętności opracowania podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozoficznych Wymagania wstępne: wiedza z zakresu logiki, epistemologii, filozofii języka oraz ogólna wiedza z zakresu historii filozofii |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opracowanie podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozofii współczesnej. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad elementami wybranych zagadnień obecnych w głównych nurtach filozofii współczesnej. Podczas zajęć planuje się rozważenie takich zagadnień, jak: Jakich argumentów używa się we współczesnej filozofii? Co świadczy o wysokim, resp. niskim poziomie danej teorii filozoficznej? W jaki sposób należy badać wybrane kierunki filozoficzne? Dalszym celem zajęć jest opanowanie podstawowych narzędzi teoretycznych i analitycznych dla analizy tekstów filozoficznych i teorii. |
|
Literatura: |
1. J. Hospers, "Wprowadzenie do analizy filozoficznej", Warszawa 2006 2. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, tłum. S. Judycki, Wydawnictwo "W drodze," Poznań 1992 3. K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. Wójcik, "Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów", Warszawa 2003 4. G. Ryle, "Czym jest umysł?", Warszawa 1970 (fragmenty) 5. Stanford Encyclopedia of Philosophy, www.plato. stanford.edu |
|
Wymagania wstępne: |
Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, logiki, teorii poznania i metodologii. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2024-02-15 - 2024-06-30 |
Przejdź do planu
PN WT SEMLI
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium licencjackie, 25 godzin, 6 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Płotka | |
Prowadzący grup: | Magdalena Płotka | |
Strona przedmiotu: | http://- | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Seminarium licencjackie - Zaliczenie na ocenę |
|
E-Learning: | E-Learning (pełny kurs) |
|
Skrócony opis: |
Poziom zajęć: podstawowy Cela zajęć: doskonalenie umiejętności opracowania podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozoficznych Wymagania wstępne: wiedza z zakresu logiki, epistemologii, filozofii języka oraz ogólna wiedza z zakresu historii filozofii |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest opracowanie podstawowych pojęć, najważniejszych problemów i prób ich rozwiązania na gruncie wybranych kierunków filozofii współczesnej. Zajęcia mają charakter przede wszystkim ćwiczeniowy, oparty na dyskusji i pracy indywidualnej. Zajęcia służą zapoznaniu się i dyskusji nad elementami wybranych zagadnień obecnych w głównych nurtach filozofii współczesnej. Podczas zajęć planuje się rozważenie takich zagadnień, jak: Jakich argumentów używa się we współczesnej filozofii? Co świadczy o wysokim, resp. niskim poziomie danej teorii filozoficznej? W jaki sposób należy badać wybrane kierunki filozoficzne? Dalszym celem zajęć jest opanowanie podstawowych narzędzi teoretycznych i analitycznych dla analizy tekstów filozoficznych i teorii. |
|
Literatura: |
1. J. Hospers, "Wprowadzenie do analizy filozoficznej", Warszawa 2006 2. J. M. Bocheński, Współczesne metody myślenia, tłum. S. Judycki, Wydawnictwo "W drodze," Poznań 1992 3. K. Szymanek, K. A. Wieczorek, A. Wójcik, "Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów", Warszawa 2003 4. G. Ryle, "Czym jest umysł?", Warszawa 1970 (fragmenty) 5. Stanford Encyclopedia of Philosophy, www.plato. stanford.edu |
|
Wymagania wstępne: |
Student posiada wiedzę z zakresu historii filozofii, logiki, teorii poznania i metodologii. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.