(in Polish) KF: Dialogi filozofa z ChatGPT. Narzędzia, korzyści i ograniczenia
General data
Course ID: | WF-FI-123-KFPIL23 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | KF: Dialogi filozofa z ChatGPT. Narzędzia, korzyści i ograniczenia |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria filozoficzne (nowy program) (Nauczyciel Etyki) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | philosophy |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05 |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Zaliczenie zajęć propedeutycznych z filozofii lub podstawowego kursu logiki na dolnym kierunku studiów |
Short description: |
(in Polish) W ramach kursu będziemy badać możliwość zastosowania narzędzia ChatGPT do analizowania pojęć, rozumowań i konwersacji, co z kolei może się okazać przydatne do rozwiązywania problemów filozoficznych. |
Full description: |
(in Polish) Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat? W celu odpowiedzi na te i podobne pytania sięgniemy do: 1) informatyki (architektura ChatGPT, 2) logiki (elementy teorii pytań i performatywów; logiczne koncepcje gry, argumentacji), 3) filozofii języka (teoria konwersacji i czynności mowy). Kurs wymaga zastosowania szeregu metod: analizy pojęciowej, prezentacji działania algorytmów i wymyślania nowych zadań czy komend, analiza wyników z punktu widzenia odnoszonych problemów, analiza logiczna rozumowań, analizy epistemologiczne i analizy treści normatywnej; porównywanie procesów komunikacyjnych między Chat a poszczególnymi uczestnikami zajęć. |
Bibliography: |
(in Polish) Na początek proponujemy zapoznanie się z narzędziem, które będziemy badać. Oto pożyteczne filmy: https://www.youtube.com/watch?v=XZJc1p6RE78 oraz https://www.youtube.com/watch?v=viJt_DXTfwA |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) W dziedzinie wiedzy: Zapoznanie się z ogólną architekturą systemów typu ChatGPT, poznanie typowych instrukcji i danych wynikowych oraz dotychczasowych zastosowań. Znajomość typowych ograniczeń. W dziedzinie umiejętności: Zdolność generowania zapytań i innych instrukcji pozwalających na pożyteczne odpowiedzi systemu; analiza tych odpowiedzi z punktu widzenie problemów filozoficznych. W dziedzinie postaw: Otwartość na nowe sposoby myślenia i nowe podejścia do rozwiązywania problemów, w szczególności wytworzenie gotowości do krytycznego integrowania własnego myślenia z działaniem sztucznej inteligencji. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zaliczenie kursu polega na wykonaniu ćwiczeń w czasie zajęć oraz opracowaniu własnej analizy samodzielnie wygenerowanego za pomocą sztucznej inteligencji tekstu. Analiza ta ma pokazać pożytek i ograniczenia wykorzystania sztucznej inteligencji pracy nad rozwiązywaniem problemów pojęciowych i normatywnych właściwym filozofii. Kryteria oceny: 1. Obecność i praca na zajęciach 2. Bogactwo formalne i treściowe wygenerowanych materiałów 3. Filozoficzna jakość analizy krytycznej tych materiałów |
Practical placement: |
(in Polish) n/d |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-31 |
Navigate to timetable
MO KON
TU W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 15 hours, 25 places
|
|
Coordinators: | Robert Piłat, Kordula Świętorzecka, Konrad Zdanowski | |
Group instructors: | Robert Piłat, Kordula Świętorzecka, Konrad Zdanowski | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) W ramach kursu będziemy badać możliwość zastosowania narzędzia ChatGPT do analizowania pojęć, rozumowań i konwersacji, co z kolei może się okazać przydatne do rozwiązywania problemów filozoficznych. |
|
Full description: |
(in Polish) Zadaniem kursu jest zapoznanie uczestników z możliwościami wykorzystania systemów sztucznej inteligencji typu ChatGPT w analizie rzeczywistych problemów o charakterze filozoficznym. Problemy te są głównie normatywne: dotyczą ocen i preskrypcji związanych z poznawaniem (prawda, racjonalność), rozumowaniem (poprawność), działaniem (słuszność). Zbadamy strategie zadawania pytań systemowi ChatGPT i interpretowania jego odpowiedzi w zastosowaniu do wybranych problemów tego rodzaju. W tym celu rozważymy szereg pytań szczegółowych, na przykład: Czy Chat potrafi wykrywać cudze błędy i jak to sprawdzić? Czy Chat potrafi wykrywać własne błędy i jak to sprawdzić?; Jak Czat reaguje na zdania samozwrotne?; Jak Chat reaguje na zdania Chat-zwrotne? Jak uzyskać możliwie najwięcej informacji na dany temat? Jak rozpoznać, czy ktoś używa wypowiedzi przygotowanych przez Chat?, Kiedy Chat się „zapętla”? Jak rozumieć „kłamstwo” w odniesieniu do Chat? Czego Chat nie wie? Czym charakteryzują się materiały źródłowe wykorzystywane przez Chat? Jakie są heurystyczne i edukacyjne możliwości Chat? W celu odpowiedzi na te i podobne pytania sięgniemy do: 1) informatyki (architektura ChatGPT, 2) logiki (elementy teorii pytań i performatywów; logiczne koncepcje gry, argumentacji), 3) filozofii języka (teoria konwersacji i czynności mowy). Kurs wymaga zastosowania szeregu metod: analizy pojęciowej, prezentacji działania algorytmów i wymyślania nowych zadań czy komend, analiza wyników z punktu widzenia odnoszonych problemów, analiza logiczna rozumowań, analizy epistemologiczne i analizy treści normatywnej; porównywanie procesów komunikacyjnych między Chat a poszczególnymi uczestnikami zajęć. |
|
Bibliography: |
(in Polish) Na początek proponujemy zapoznanie się z narzędziem, które będziemy badać. Oto pożyteczne filmy: https://www.youtube.com/watch?v=XZJc1p6RE78 oraz https://www.youtube.com/watch?v=viJt_DXTfwA |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.