Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Konwersatorium filozoficzne z etyki: Czy różnimy się zawsze pięknie? Etyka wobec współczesnych sporów o wartości ( wojny plemienne)

General data

Course ID: WF-FI-123-KONET-P21
Erasmus code / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Philosophy and ethics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Konwersatorium filozoficzne z etyki: Czy różnimy się zawsze pięknie? Etyka wobec współczesnych sporów o wartości ( wojny plemienne)
Organizational unit: Institute of Philosophy
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Subject level:

elementary

Learning outcome code/codes:

FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06;

FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05;

Preliminary Requirements:

(in Polish) 1. ogólna znajomość pojęć i kategorii filozoficznym, w tym także związanych z etyką

2.zainteresowania badaniami praktycznymi, odnoszącymi się do współczesnych przemian w zakresie postaw i ocen moralnych, standardów postepowania i ich związku z rozpadem tradycyjnych wspólnot

3. umiejętność uważnego czytania tekstów naukowych i publicystyki np. zamieszczanej na forach społecznościowych

Short description: (in Polish)

Wartości są nie tylko źródłem różnych ocen tych samych zjawisk, ale też konfliktów, sporów i wojen. Jeden ich wymiar będzie przedmiotem opisów i analiz, prowadzonych w ramach konwersatorium, a mianowicie związek wartości z poczuciem tożsamości indywidualnej i grupowej. Wojny plemienne- tożsamość a wartości prowadzą do dwóch pytań; kiedy różnimy się od siebie pięknie i kiedy stajemy się dla siebie wrogami? W celu znalezienia spójnej odpowiedzi zostaną omówione zagadnienia z pogranicza socjologii, teorii kultury ( kultury masowej) i moralności. Problematyka ta pozwala na analizę wartości pod kątem jej praktycznych konsekwencji, ze zwróceniem uwagi na złożoność, dynamizm i przewartościowanie wartości, rozumianych jako wzory-formy-organizacji życia indywidualnego i wspólnotowego.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium obejmuje sześć zespołów pytań, które mają doprowadzić do próby odpowiedzi na pytanie; jak budować struktury aksjologiczne w sobie i wokół siebie, na czym je oprzeć i jak je wybrać?

1.Jak zmieniają się wartości i dlaczego podlegają takim procesom jak relatywizm, nihilizm, resentyment? Czym są substytuty wartości, złudzenia aksjologiczne i błędy? Manipulacja wartościami, ich ideologizacja, związek wartości ze światopoglądem,

2.Wartości a procesy dehumanizacyjne; kim jest wróg? jak stworzyć wroga i jakie nadać mu ujemne cechy? Charakterystyka współczesnych walk plemiennych jako walk o wartości ( ich rozumienie). czyli walk o tożsamość aksjologiczną.

3.Wartości wewnętrzne i zewnętrzne- co je tworzy, hierarchizuje, jakie mają znaczenie i cele, jakie spełniają funkcje/ w jaki sposób praktyka życia codziennego wpływa na rozpoznanie wartości-jak odbywają się dwa procesy: dowartościowania i utraty wartości? Co podtrzymuje wartości, co jest ich źródłem, dlaczego w ogóle w świecie ludzkim pojawiają się wartości, nadające sens egzystencji ludzkiej-indywidualnej i wspólnotowej?

4.Trzy, praktyczne źródła konfliktów aksjologicznych: sprzeczne, wypierające się hierarchie wartości, dylematy moralne wynikające ze złożonych sytuacji życiowych oraz zachodzące różnice charakterów i sposobu traktowania wartości ( od absolutnych do relatywnych, od podejścia fundamentalistycznego do nihilistycznego)

5. Racjonalne czy emocjonalne rozpoznanie wartości i ich związek z kulturą masową. Na czym polega tzw. indywidualizm masowy? Narcyzm a wartości. Dlaczego idea dialogu została zastąpiona agresją i walką? Z kim i dlaczego walczymy=stan niepewności, ryzyka, kryzysu. Katastroficzna wizja przyszłości.

6. Literatura, sztuka, religia i muzyka a zdolność do przeżywania życia w wymiarze cielesnym i duchowym- struktura wartości jednoczy i harmonizuje egzystencję jednostki, wraz z siecią jej powiązań z innymi - a w tym ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym. W tym obszarze wyróżnia się trzy sposoby istnienia wartości odpowiadające trzem stanom: być wartością/mieć wartość/być czymś wartościowym.

Efekty kształcenia i opis ECTS: (in Polish)

metody dydaktyczne

1.analiza tekstów i wybranych przykładów dyskusji, kłótni czy wręcz wojny na forum publicznym - student potrafi opisać te sytuacje, używając terminów i pojęć specyficznych dla aksjologii

2.student przygotowuje swoją wypowiedź na wybrany temat z zespołu zagadnień odp. problematyce omawianego bloku

3. student broni swojego stanowiska, argumentując i powołując się na przykłady

4. student poddaje krytyce opinię innych- formułując zarzuty i wskazując na błędy w rozumowaniu

Udział w konwersatoriach: dyskusje, spory i przygotowane materiały na wybrane tematy z konkretnego bloku

egzamin ustny: indywidualnie przygotowany projekt opisu dwóch postaw: różnic w zajmowanych stanowiskach i opiniach oraz wzajemnej wrogości-w polu wartości. Z odwołaniem się a. do prac źródłowych (sylabus)-przynajmniej jednej, oraz 2/ z powołaniem się na konkretne przykłady z życia publicznego

w zakresie wiedzy-przygotowany materiał i jego źródła w ramach projektu

punkty ETC:

a/ udział w konwersatoriach-30 g.

b/. przygotowanie do zajęć-15 g.

c/ lektura tekstów źródłowych-20g.

d? konsultacje-5g

suma:90p:30p=3 p ETC

w zakresie kompetencji-sam projekt nastawiony jest na praktyczną stronę opisów postaw; które wyrażają wrogość lub wskazują na różnicę w poglądach i ocenie wartości

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Udział w konwersatoriach: dyskusje, spory i przygotowane materiały na wybrane tematy z konkretnego bloku

egzamin ustny: indywidualnie przygotowany projekt opisu dwóch postaw: różnic w zajmowanych stanowiskach i opiniach oraz wzajemnej wrogości-w polu wartości. Z odwołaniem się a. do prac źródłowych (sylabus)-przynajmniej jednej, oraz 2/ z powołaniem się na konkretne przykłady z życia publicznego

w zakresie wiedzy-przygotowany materiał i jego źródła w ramach projektu

w zakresie umiejętności: ocenie podlega wybór lektury i umiejętność korzystania z niej, zebranie i opisanie materiału empirycznego oraz umiejętność posługiwania się językiem filozoficznym

w zakresie kompetencji-sam projekt nastawiony jest na praktyczną stronę opisów postaw; które wyrażają wrogość lub wskazują na różnicę w poglądach i ocenie wartości

na ocenę 2- brak projektu lub brak jego naukowych źródeł,

na ocenę 3- materiał został tylko częściowo wykorzystany do analizy sytuacji i aksjologicznych postaw, a sama interpretacja jest ograniczona ( kategorialnie) do kilku schematów, bez próby ich pogłębienia

na ocenę 4-projekt przygotowany został z uwzględnieniem lektury, rozwinięto analizy i opisy konkretnych postaw, ale nie wykorzystano wszystkich kategorii moralnych- stosownie do badanych przykładów

na ocenę 5-projekt opiera się na odpowiednio dobranych źródłach, postawy ludzi i ich stosunek do wartości został całościowo ujęty i poddany moralnej interpretacji

Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)

Time span: 2022-02-01 - 2022-06-30
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Conversatorium, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Ewa Podrez
Group instructors: Ewa Podrez
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - graded credit
Conversatorium - graded credit
(in Polish) E-Learning:

(in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy

Type of subject:

obligatory

(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych:

(in Polish) nie dotyczy

Short description: (in Polish)

Wartości są nie tylko źródłem różnych ocen tych samych zjawisk, ale też konfliktów, sporów i wojen. Jeden ich wymiar będzie przedmiotem opisów i analiz, prowadzonych w ramach konwersatorium, a mianowicie związek wartości z poczuciem tożsamości indywidualnej i grupowej. Wojny plemienne- tożsamość a wartości prowadzą do dwóch pytań; kiedy różnimy się od siebie pięknie i kiedy stajemy się dla siebie wrogami? W celu znalezienia spójnej odpowiedzi zostaną omówione zagadnienia z pogranicza socjologii, teorii kultury ( kultury masowej) i moralności. Problematyka ta pozwala na analizę wartości pod kątem jej praktycznych konsekwencji, ze zwróceniem uwagi na złożoność, dynamizm i przewartościowanie wartości, rozumianych jako wzory-formy-organizacji życia indywidualnego i wspólnotowego.

Full description: (in Polish)

Konwersatorium obejmuje sześć zespołów pytań, które mają doprowadzić do próby odpowiedzi na pytanie; jak budować struktury aksjologiczne w sobie i wokół siebie, na czym je oprzeć i jak je wybrać?

1.Jak zmieniają się wartości i dlaczego podlegają takim procesom jak relatywizm, nihilizm, resentyment? Czym są substytuty wartości, złudzenia aksjologiczne i błędy? Manipulacja wartościami, ich ideologizacja, związek wartości ze światopoglądem,

2.Wartości a procesy dehumanizacyjne; kim jest wróg? jak stworzyć wroga i jakie nadać mu ujemne cechy? Charakterystyka współczesnych walk plemiennych jako walk o wartości ( ich rozumienie). czyli walk o tożsamość aksjologiczną.

3.Wartości wewnętrzne i zewnętrzne- co je tworzy, hierarchizuje, jakie mają znaczenie i cele, jakie spełniają funkcje/ w jaki sposób praktyka życia codziennego wpływa na rozpoznanie wartości-jak odbywają się dwa procesy: dowartościowania i utraty wartości? Co podtrzymuje wartości, co jest ich źródłem, dlaczego w ogóle w świecie ludzkim pojawiają się wartości, nadające sens egzystencji ludzkiej-indywidualnej i wspólnotowej?

4.Trzy, praktyczne źródła konfliktów aksjologicznych: sprzeczne, wypierające się hierarchie wartości, dylematy moralne wynikające ze złożonych sytuacji życiowych oraz zachodzące różnice charakterów i sposobu traktowania wartości ( od absolutnych do relatywnych, od podejścia fundamentalistycznego do nihilistycznego)

5. Racjonalne czy emocjonalne rozpoznanie wartości i ich związek z kulturą masową. Na czym polega tzw. indywidualizm masowy? Narcyzm a wartości. Dlaczego idea dialogu została zastąpiona agresją i walką? Z kim i dlaczego walczymy=stan niepewności, ryzyka, kryzysu. Katastroficzna wizja przyszłości.

6. Literatura, sztuka, religia i muzyka a zdolność do przeżywania życia w wymiarze cielesnym i duchowym- struktura wartości jednoczy i harmonizuje egzystencję jednostki, wraz z siecią jej powiązań z innymi - a w tym ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym. W tym obszarze wyróżnia się trzy sposoby istnienia wartości odpowiadające trzem stanom: być wartością/mieć wartość/być czymś wartościowym.

Bibliography: (in Polish)

M.P.Markowski, Wojny nowoczesnych plemion,. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydaw. Karakter, Kraków 2019

Ku źródłom wartości (Problemy, dyskusje), org. i red. P. Orlik ,Poznań 2008,

Z fenomenologii wartości, Teksty filozoficzne, wybrał i opracował W. Galewicz, Kraków 1988

Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy, UAM, Poznań 2009

W. Stróżewski: W kręgu wartości, Znak, Kraków 1992 oraz Aksjologiczna struktura człowieka, w:O wielkości. Szkice z filozofii człowieka, Znak, Kraków 2002, s.28-64.

A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2010

A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, WUW, Warszawa 2006

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
contact accessibility statement mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-1 (2024-05-13)