(in Polish) Konwersatorium filozoficzne z etyki: Czy różnimy się zawsze pięknie? Etyka wobec współczesnych sporów o wartości ( wojny plemienne)
General data
Course ID: | WF-FI-123-KONET-P21 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Konwersatorium filozoficzne z etyki: Czy różnimy się zawsze pięknie? Etyka wobec współczesnych sporów o wartości ( wojny plemienne) |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; |
Preliminary Requirements: | (in Polish) 1. ogólna znajomość pojęć i kategorii filozoficznym, w tym także związanych z etyką 2.zainteresowania badaniami praktycznymi, odnoszącymi się do współczesnych przemian w zakresie postaw i ocen moralnych, standardów postepowania i ich związku z rozpadem tradycyjnych wspólnot 3. umiejętność uważnego czytania tekstów naukowych i publicystyki np. zamieszczanej na forach społecznościowych |
Short description: |
(in Polish) Wartości są nie tylko źródłem różnych ocen tych samych zjawisk, ale też konfliktów, sporów i wojen. Jeden ich wymiar będzie przedmiotem opisów i analiz, prowadzonych w ramach konwersatorium, a mianowicie związek wartości z poczuciem tożsamości indywidualnej i grupowej. Wojny plemienne- tożsamość a wartości prowadzą do dwóch pytań; kiedy różnimy się od siebie pięknie i kiedy stajemy się dla siebie wrogami? W celu znalezienia spójnej odpowiedzi zostaną omówione zagadnienia z pogranicza socjologii, teorii kultury ( kultury masowej) i moralności. Problematyka ta pozwala na analizę wartości pod kątem jej praktycznych konsekwencji, ze zwróceniem uwagi na złożoność, dynamizm i przewartościowanie wartości, rozumianych jako wzory-formy-organizacji życia indywidualnego i wspólnotowego. |
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium obejmuje sześć zespołów pytań, które mają doprowadzić do próby odpowiedzi na pytanie; jak budować struktury aksjologiczne w sobie i wokół siebie, na czym je oprzeć i jak je wybrać? 1.Jak zmieniają się wartości i dlaczego podlegają takim procesom jak relatywizm, nihilizm, resentyment? Czym są substytuty wartości, złudzenia aksjologiczne i błędy? Manipulacja wartościami, ich ideologizacja, związek wartości ze światopoglądem, 2.Wartości a procesy dehumanizacyjne; kim jest wróg? jak stworzyć wroga i jakie nadać mu ujemne cechy? Charakterystyka współczesnych walk plemiennych jako walk o wartości ( ich rozumienie). czyli walk o tożsamość aksjologiczną. 3.Wartości wewnętrzne i zewnętrzne- co je tworzy, hierarchizuje, jakie mają znaczenie i cele, jakie spełniają funkcje/ w jaki sposób praktyka życia codziennego wpływa na rozpoznanie wartości-jak odbywają się dwa procesy: dowartościowania i utraty wartości? Co podtrzymuje wartości, co jest ich źródłem, dlaczego w ogóle w świecie ludzkim pojawiają się wartości, nadające sens egzystencji ludzkiej-indywidualnej i wspólnotowej? 4.Trzy, praktyczne źródła konfliktów aksjologicznych: sprzeczne, wypierające się hierarchie wartości, dylematy moralne wynikające ze złożonych sytuacji życiowych oraz zachodzące różnice charakterów i sposobu traktowania wartości ( od absolutnych do relatywnych, od podejścia fundamentalistycznego do nihilistycznego) 5. Racjonalne czy emocjonalne rozpoznanie wartości i ich związek z kulturą masową. Na czym polega tzw. indywidualizm masowy? Narcyzm a wartości. Dlaczego idea dialogu została zastąpiona agresją i walką? Z kim i dlaczego walczymy=stan niepewności, ryzyka, kryzysu. Katastroficzna wizja przyszłości. 6. Literatura, sztuka, religia i muzyka a zdolność do przeżywania życia w wymiarze cielesnym i duchowym- struktura wartości jednoczy i harmonizuje egzystencję jednostki, wraz z siecią jej powiązań z innymi - a w tym ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym. W tym obszarze wyróżnia się trzy sposoby istnienia wartości odpowiadające trzem stanom: być wartością/mieć wartość/być czymś wartościowym. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) metody dydaktyczne 1.analiza tekstów i wybranych przykładów dyskusji, kłótni czy wręcz wojny na forum publicznym - student potrafi opisać te sytuacje, używając terminów i pojęć specyficznych dla aksjologii 2.student przygotowuje swoją wypowiedź na wybrany temat z zespołu zagadnień odp. problematyce omawianego bloku 3. student broni swojego stanowiska, argumentując i powołując się na przykłady 4. student poddaje krytyce opinię innych- formułując zarzuty i wskazując na błędy w rozumowaniu Udział w konwersatoriach: dyskusje, spory i przygotowane materiały na wybrane tematy z konkretnego bloku egzamin ustny: indywidualnie przygotowany projekt opisu dwóch postaw: różnic w zajmowanych stanowiskach i opiniach oraz wzajemnej wrogości-w polu wartości. Z odwołaniem się a. do prac źródłowych (sylabus)-przynajmniej jednej, oraz 2/ z powołaniem się na konkretne przykłady z życia publicznego w zakresie wiedzy-przygotowany materiał i jego źródła w ramach projektu punkty ETC: a/ udział w konwersatoriach-30 g. b/. przygotowanie do zajęć-15 g. c/ lektura tekstów źródłowych-20g. d? konsultacje-5g suma:90p:30p=3 p ETC w zakresie kompetencji-sam projekt nastawiony jest na praktyczną stronę opisów postaw; które wyrażają wrogość lub wskazują na różnicę w poglądach i ocenie wartości |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Udział w konwersatoriach: dyskusje, spory i przygotowane materiały na wybrane tematy z konkretnego bloku egzamin ustny: indywidualnie przygotowany projekt opisu dwóch postaw: różnic w zajmowanych stanowiskach i opiniach oraz wzajemnej wrogości-w polu wartości. Z odwołaniem się a. do prac źródłowych (sylabus)-przynajmniej jednej, oraz 2/ z powołaniem się na konkretne przykłady z życia publicznego w zakresie wiedzy-przygotowany materiał i jego źródła w ramach projektu w zakresie umiejętności: ocenie podlega wybór lektury i umiejętność korzystania z niej, zebranie i opisanie materiału empirycznego oraz umiejętność posługiwania się językiem filozoficznym w zakresie kompetencji-sam projekt nastawiony jest na praktyczną stronę opisów postaw; które wyrażają wrogość lub wskazują na różnicę w poglądach i ocenie wartości na ocenę 2- brak projektu lub brak jego naukowych źródeł, na ocenę 3- materiał został tylko częściowo wykorzystany do analizy sytuacji i aksjologicznych postaw, a sama interpretacja jest ograniczona ( kategorialnie) do kilku schematów, bez próby ich pogłębienia na ocenę 4-projekt przygotowany został z uwzględnieniem lektury, rozwinięto analizy i opisy konkretnych postaw, ale nie wykorzystano wszystkich kategorii moralnych- stosownie do badanych przykładów na ocenę 5-projekt opiera się na odpowiednio dobranych źródłach, postawy ludzi i ich stosunek do wartości został całościowo ujęty i poddany moralnej interpretacji |
Classes in period "Summer semester 2021/22" (past)
Time span: | 2022-02-01 - 2022-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 15 places
|
|
Coordinators: | Ewa Podrez | |
Group instructors: | Ewa Podrez | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Wartości są nie tylko źródłem różnych ocen tych samych zjawisk, ale też konfliktów, sporów i wojen. Jeden ich wymiar będzie przedmiotem opisów i analiz, prowadzonych w ramach konwersatorium, a mianowicie związek wartości z poczuciem tożsamości indywidualnej i grupowej. Wojny plemienne- tożsamość a wartości prowadzą do dwóch pytań; kiedy różnimy się od siebie pięknie i kiedy stajemy się dla siebie wrogami? W celu znalezienia spójnej odpowiedzi zostaną omówione zagadnienia z pogranicza socjologii, teorii kultury ( kultury masowej) i moralności. Problematyka ta pozwala na analizę wartości pod kątem jej praktycznych konsekwencji, ze zwróceniem uwagi na złożoność, dynamizm i przewartościowanie wartości, rozumianych jako wzory-formy-organizacji życia indywidualnego i wspólnotowego. |
|
Full description: |
(in Polish) Konwersatorium obejmuje sześć zespołów pytań, które mają doprowadzić do próby odpowiedzi na pytanie; jak budować struktury aksjologiczne w sobie i wokół siebie, na czym je oprzeć i jak je wybrać? 1.Jak zmieniają się wartości i dlaczego podlegają takim procesom jak relatywizm, nihilizm, resentyment? Czym są substytuty wartości, złudzenia aksjologiczne i błędy? Manipulacja wartościami, ich ideologizacja, związek wartości ze światopoglądem, 2.Wartości a procesy dehumanizacyjne; kim jest wróg? jak stworzyć wroga i jakie nadać mu ujemne cechy? Charakterystyka współczesnych walk plemiennych jako walk o wartości ( ich rozumienie). czyli walk o tożsamość aksjologiczną. 3.Wartości wewnętrzne i zewnętrzne- co je tworzy, hierarchizuje, jakie mają znaczenie i cele, jakie spełniają funkcje/ w jaki sposób praktyka życia codziennego wpływa na rozpoznanie wartości-jak odbywają się dwa procesy: dowartościowania i utraty wartości? Co podtrzymuje wartości, co jest ich źródłem, dlaczego w ogóle w świecie ludzkim pojawiają się wartości, nadające sens egzystencji ludzkiej-indywidualnej i wspólnotowej? 4.Trzy, praktyczne źródła konfliktów aksjologicznych: sprzeczne, wypierające się hierarchie wartości, dylematy moralne wynikające ze złożonych sytuacji życiowych oraz zachodzące różnice charakterów i sposobu traktowania wartości ( od absolutnych do relatywnych, od podejścia fundamentalistycznego do nihilistycznego) 5. Racjonalne czy emocjonalne rozpoznanie wartości i ich związek z kulturą masową. Na czym polega tzw. indywidualizm masowy? Narcyzm a wartości. Dlaczego idea dialogu została zastąpiona agresją i walką? Z kim i dlaczego walczymy=stan niepewności, ryzyka, kryzysu. Katastroficzna wizja przyszłości. 6. Literatura, sztuka, religia i muzyka a zdolność do przeżywania życia w wymiarze cielesnym i duchowym- struktura wartości jednoczy i harmonizuje egzystencję jednostki, wraz z siecią jej powiązań z innymi - a w tym ze środowiskiem społecznym i przyrodniczym. W tym obszarze wyróżnia się trzy sposoby istnienia wartości odpowiadające trzem stanom: być wartością/mieć wartość/być czymś wartościowym. |
|
Bibliography: |
(in Polish) M.P.Markowski, Wojny nowoczesnych plemion,. Spór o rzeczywistość w epoce populizmu, Wydaw. Karakter, Kraków 2019 Ku źródłom wartości (Problemy, dyskusje), org. i red. P. Orlik ,Poznań 2008, Z fenomenologii wartości, Teksty filozoficzne, wybrał i opracował W. Galewicz, Kraków 1988 Co się dzieje z wartościami? Próba diagnozy, UAM, Poznań 2009 W. Stróżewski: W kręgu wartości, Znak, Kraków 1992 oraz Aksjologiczna struktura człowieka, w:O wielkości. Szkice z filozofii człowieka, Znak, Kraków 2002, s.28-64. A. Giddens, Nowoczesność i tożsamość, Wydaw. Nauk. PWN, Warszawa 2010 A. Mencwel, Wyobraźnia antropologiczna, WUW, Warszawa 2006 |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.