(in Polish) KF: Filozofia szkoły lwowsko-warszawskiej
General data
Course ID: | WF-FI-123-KONFL-FI22 |
Erasmus code / ISCED: |
08.1
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | KF: Filozofia szkoły lwowsko-warszawskiej |
Organizational unit: | Institute of Philosophy |
Course groups: |
(in Polish) Konwersatoria filozoficzne - rok 2 stopień I (tzw. stary program) |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
(in Polish) Dyscyplina naukowa, do której odnoszą się efekty uczenia się: | philosophy |
Subject level: | elementary |
Learning outcome code/codes: | FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; |
Preliminary Requirements: | (in Polish) Podstawowa wiedza z zakresu terminologii filozoficznej. |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest omówienie wybranych osiągnięć badawczych przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. |
Full description: |
(in Polish) Szkoła Lwowsko-Warszawska jest jedną z najsłynniejszych formacji filozoficznych, które zaistniały w Polsce. W toku konwersatorium omówimy wybrane osiągnięcia badawcze przedstawicieli SLW oraz przeanalizujemy jak prezentuje się dorobek Szkoły na tle dziejów polskiej myśli filozoficznej. Przyjrzymy się działalności twórcy Szkoły – Kazimierza Twardowskiego. Ponadto lekturę skoncentrujemy na pracach jego uczniów, do których zaliczali się m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Jan Łukasiewicz, Kazimierz Ajdukiewicz oraz Izydora Dąmbska. |
Bibliography: |
(in Polish) 1. K. Twardowski, Jak studyować filozofię, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927. 2. K. Twardowski, O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927. 3. K. Twardowski, O czynnościach i wytworach, w: Tegoż, Wybrane pisma filozoficzne, Warszawa 1965. 4. K. Twardowski, Etyka wobec teroryi ewolucyi, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły naukowe, Lwów 1927. 5. K. Twardowski, O przygotowaniu naukowem do filozofii, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927. 6. K. Twardowski, Psychologia wobec fizjologii i filozofii, w: Tegoż, Wybrane pisma filozoficzne, Warszawa 1965. 7. J. J. Jadacki, Jak studiować filozofię, Warszawa 1996. 8. J. Łukasiewicz, O metodę w filozofii, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 9. J. Łukasiewicz, O twórczości w nauce, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 10. J. Łukasiewicz, O walce duchowej, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 11. J. Łukasiewicz, O nauce i filozofii, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 12. K. Ajdukiewicz, Naukowa perspektywa świata, w: Tegoż, Język i poznanie, t. 1, Warszawa 1960. 13. A. Tarski, Prawda i dowód, w: Tegoż, Pisma logiczno-filozoficzne, t. 1, Warszawa 1995. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
(in Polish) Podstawowa znajomość problematyki, którą w swoich badaniach podejmowali wybrani przedstawiciele Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. FI1_W08; FI1_U01; FI1_U06; FI1_K01; FI1_K03; FI1_K05; Wiedza: - student zna i rozumie główne kierunki i stanowiska w ramach szkoły lwowsko-warszawskiej Umiejętności: - student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i wykorzystywać informacje na temat SLW, ze źródeł pisanych i elektronicznych - potrafi trafnie definiować pojęcia języka potocznego i poprawnie projektować definicje własnych terminów używanych we własnych wypowiedziach Kompetencje: - student jest gotów do adekwatnej oceny zakresu posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności - student jest gotów do uwzględniania problematyki etycznej związanej z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Dla wszystkich efektów przyjmuje się następujące kryteria oceny we wszystkich formach weryfikacji: ocena 5: osiągnięty w pełni (bez uchwytnych niedociągnięć), ocena 4,5: osiągnięty niemal w pełni i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 4: osiągnięty w znacznym stopniu i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 3,5: osiągnięty w znacznym stopniu z wyraźną przewagą pozytywów i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 3: osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją i nie są spełnione kryteria przyznania wyższej oceny, ocena 2: nie został osiągnięty dla większości przypadków objętych weryfikacją. |
Classes in period "Summer semester 2022/23" (past)
Time span: | 2023-02-01 - 2023-06-30 |
Navigate to timetable
MO TU KON
W TH FR |
Type of class: |
Conversatorium, 30 hours, 16 places
|
|
Coordinators: | Jan Filcek | |
Group instructors: | Jan Filcek | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
graded credit
Conversatorium - graded credit |
|
(in Polish) E-Learning: | (in Polish) E-Learning (pełny kurs) z podziałem na grupy |
|
(in Polish) Opis nakładu pracy studenta w ECTS: | (in Polish) 30 godzin - uczestnictwo w zajęciach 25 godzin - samodzielna lektura 25 godzin - przygotowanie do zajęć 20 godzin - przygotowanie referatu W sumie 100 godzin, co odpowiada 4 punktom ECTS. |
|
Type of subject: | obligatory |
|
(in Polish) Grupa przedmiotów ogólnouczenianych: | (in Polish) nie dotyczy |
|
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest omówienie wybranych osiągnięć badawczych przedstawicieli Szkoły Lwowsko-Warszawskiej. |
|
Full description: |
(in Polish) Szkoła Lwowsko-Warszawska jest jedną z najsłynniejszych formacji filozoficznych, które zaistniały w Polsce. W toku konwersatorium omówimy wybrane osiągnięcia badawcze przedstawicieli SLW oraz przeanalizujemy jak prezentuje się dorobek Szkoły na tle dziejów polskiej myśli filozoficznej. Przyjrzymy się działalności twórcy Szkoły – Kazimierza Twardowskiego. Ponadto lekturę skoncentrujemy na pracach jego uczniów, do których zaliczali się m.in.: Władysław Tatarkiewicz, Jan Łukasiewicz, Kazimierz Ajdukiewicz oraz Izydora Dąmbska. |
|
Bibliography: |
(in Polish) 1. K. Twardowski, Jak studyować filozofię, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927. 2. K. Twardowski, O jasnym i niejasnym stylu filozoficznym, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927. 3. K. Twardowski, O czynnościach i wytworach, w: Tegoż, Wybrane pisma filozoficzne, Warszawa 1965. 4. K. Twardowski, Etyka wobec teroryi ewolucyi, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły naukowe, Lwów 1927. 5. K. Twardowski, O przygotowaniu naukowem do filozofii, w: Tegoż, Rozprawy i artykuły filozoficzne, Lwów 1927. 6. K. Twardowski, Psychologia wobec fizjologii i filozofii, w: Tegoż, Wybrane pisma filozoficzne, Warszawa 1965. 7. J. J. Jadacki, Jak studiować filozofię, Warszawa 1996. 8. J. Łukasiewicz, O metodę w filozofii, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 9. J. Łukasiewicz, O twórczości w nauce, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 10. J. Łukasiewicz, O walce duchowej, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 11. J. Łukasiewicz, O nauce i filozofii, w: Tegoż, Logika i metafizyka. Miscellanea, Warszawa 1998. 12. K. Ajdukiewicz, Naukowa perspektywa świata, w: Tegoż, Język i poznanie, t. 1, Warszawa 1960. 13. A. Tarski, Prawda i dowód, w: Tegoż, Pisma logiczno-filozoficzne, t. 1, Warszawa 1995. |
Copyright by Cardinal Stefan Wyszynski University in Warsaw.