KO: Duchowość ateistyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WF-FI-123-KOSKURZ20 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | KO: Duchowość ateistyczna |
Jednostka: | Instytut Filozofii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Poziom przedmiotu: | podstawowy |
Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się: | FI1_W10 FI1_W14 FI1_U05 FI1_U13 FI1_K02FI1_W10 FI1_W14 FI1_U05 FI1_U13 FI1_K02 |
Skrócony opis: |
Omówienie filozoficznych zagadnień związanych z ateistyczną duchowością. |
Pełny opis: |
Celem wykładu jest prezentacja treści związanych z duchowością ateistyczną. Jednym z interesujących rozwiązań, zyskującym na popularności także praktyce jest zastąpienie religii (instytucjonalnej), z jej rytami, zasadami moralnymi, duchowością całkowicie oderwanej od wymiaru religijnego, np. duchowością ateistyczna. Religia jest coraz bardziej rozumiana i analizowana z punktu widzenia instytucji, zasad działania wynikających z przynależności do określonej grupy społecznej. Wiara staję się egzystencjalną możliwością, która jest tylko wewnątrzludzka i nie wymaga odwołania się do Transcendencji. Wykład omówi istniejące nurty takiej duchowości. |
Literatura: |
A. Comte-Sponville: Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga. Warszawa 2011. Ch. Hitchens: Bóg nie jest wielki. Katowice 2011. Paul Tillich: Dynamika wiary. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, 1987. ISBN 83-85008-53-5. J. Guja (red.): Ateizm w kulturze Zachodu i Wschodu. Kraków 2012. Kern, T. Ostatnie rozmowy agnostyka z Bogiem. Kraków 2012. |
Efekty kształcenia i opis ECTS: |
Wiedza: EK_1 student wie czym jest duchowość ateistyczna , jak się kształtowała, EK_2 zna główne paradygmaty duchowości ateistycznej. EK_3 Student zna zasady interpretacji tekstów z duchowości ateistycznej. Umiejętności: EK_4 student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, EK_5 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, EK_6 potrafi ocenić ich wartość poznawczą. EK_7 Umie uzasadnić stanowisko w kwestii duchowości ateistycznej. 1 ects - lektura tekstów 30h 1 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 30h zajęcia odbywają się w formie on-line |
Metody i kryteria oceniania: |
na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest dyscyplina duchowość ateistyczna, ani jak się kształtowała, nie zna głównych sposobów argumentacji z tego zakresu - na ocenę 3 (dst.): wie czym jest duchowość ateistyczna zna główne argumentacje, ale nie potrafi ich racjonalnie ocenić. - na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę duchowości ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić sposoby argumentacji. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w duchowość ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty oraz trafnie ocenia racjonalność i ich poprawność Umiejętności EK_4-7: - na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej. na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu racjonalnego stanowiska w kwestii duchowości ateistycznej. - na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. - na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność stanowiska w kwestii duchowości ateistycznej. Kompetencje EK_8: Jest otwarty na dyskusję w kwestii duchowości ateistycznej. Oceniana jest racjonalność uzasadniania swojego stanowiska. Forma zaliczenia: pisemny tekst na zakończenie zajęć.lub odpowiedź ustna |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.