Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

KO: Duchowość ateistyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WF-FI-123-KOSKURZ20
Kod Erasmus / ISCED: 08.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0223) Filozofia i etyka Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: KO: Duchowość ateistyczna
Jednostka: Instytut Filozofii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Poziom przedmiotu:

podstawowy

Symbol/Symbole kierunkowe efektów uczenia się:

FI1_W10 FI1_W14 FI1_U05 FI1_U13 FI1_K02FI1_W10 FI1_W14

FI1_U05 FI1_U13

FI1_K02

Skrócony opis:

Omówienie filozoficznych zagadnień związanych z ateistyczną duchowością.

Pełny opis:

Celem wykładu jest prezentacja treści związanych z duchowością ateistyczną. Jednym z interesujących rozwiązań, zyskującym na popularności także praktyce jest zastąpienie religii (instytucjonalnej), z jej rytami, zasadami moralnymi, duchowością całkowicie oderwanej od wymiaru religijnego, np. duchowością ateistyczna. Religia jest coraz bardziej rozumiana i analizowana z punktu widzenia instytucji, zasad działania wynikających z przynależności do określonej grupy społecznej. Wiara staję się egzystencjalną możliwością, która jest tylko wewnątrzludzka i nie wymaga odwołania się do Transcendencji. Wykład omówi istniejące nurty takiej duchowości.

Literatura:

A. Comte-Sponville: Duchowość ateistyczna. Wprowadzenie do duchowości bez Boga. Warszawa 2011.

Ch. Hitchens: Bóg nie jest wielki. Katowice 2011.

Paul Tillich: Dynamika wiary. Poznań: Wydawnictwo „W Drodze”, 1987. ISBN 83-85008-53-5.

J. Guja (red.): Ateizm w kulturze Zachodu i Wschodu. Kraków 2012.

Kern, T. Ostatnie rozmowy agnostyka z Bogiem. Kraków 2012.

Efekty kształcenia i opis ECTS:

Wiedza: EK_1 student wie czym jest duchowość ateistyczna , jak się kształtowała, EK_2 zna główne paradygmaty duchowości ateistycznej. EK_3 Student zna zasady interpretacji tekstów z duchowości ateistycznej.

Umiejętności: EK_4 student czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, EK_5 słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, EK_6 potrafi ocenić ich wartość poznawczą. EK_7 Umie uzasadnić stanowisko w kwestii duchowości ateistycznej.

1 ects - lektura tekstów 30h

1 ects - praca własna i przygotowanie do zaliczenia 30h

zajęcia odbywają się w formie on-line

Metody i kryteria oceniania:

na ocenę 2 (nast..): nie wie czym jest dyscyplina duchowość ateistyczna, ani jak się kształtowała, nie zna głównych sposobów argumentacji z tego zakresu

- na ocenę 3 (dst.): wie czym jest duchowość ateistyczna zna główne argumentacje, ale nie potrafi ich racjonalnie ocenić.

- na ocenę 4 (db.): poprawnie ukazuje specyfikę duchowości ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, potrafi wskazać i omówić sposoby argumentacji. - na ocenę 5 (bdb.): doskonale orientuje się w duchowość ateistycznej, zna sposoby jej uprawiania, przedstawicieli. Potrafi samodzielnie interpretować teksty oraz trafnie ocenia racjonalność i ich poprawność Umiejętności EK_4-7:

- na ocenę 2 (nast..): student nie potrafi samodzielnie czytać i interpretować teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej.

na ocenę 3 (dst.): student słabo interpretuje teksty filozoficzne, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji, ale nie do końca potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Ma trudności w uzasadnieniu racjonalnego stanowiska w kwestii duchowości ateistycznej.

- na ocenę 4 (db.): student poprawnie czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, słucha ze zrozumieniem ustnej prezentacji idei i argumentów filozoficznych, potrafi ocenić ich wartość poznawczą.

- na ocenę 5 (bdb.): student doskonale czyta i interpretuje teksty filozoficzne z zakresu duchowości ateistycznej, zna argumenty filozoficzne, potrafi ocenić ich wartość poznawczą. Umie bardzo dobrze uzasadnić racjonalność stanowiska w kwestii duchowości ateistycznej.

Kompetencje EK_8:

Jest otwarty na dyskusję w kwestii duchowości ateistycznej. Oceniana jest racjonalność uzasadniania swojego stanowiska.

Forma zaliczenia: pisemny tekst na zakończenie zajęć.lub odpowiedź ustna

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
ul. Dewajtis 5,
01-815 Warszawa
tel: +48 22 561 88 00 https://uksw.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)